Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Aktywne słuchanie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 827 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


Zagadnienia z zakresu komunikacji społecznej


Żyjemy w czasie i przestrzeni, w której coraz częściej zdaje nam się, że nikt nas nie słucha. A przy okazji rozwoju cywilizacyjnego spadają na nas różne problemy, o których nie długo zmuszeni będziemy rozmawiać wyłącznie z psychologiem, bo nie będzie innego partnera do rozmowy, który doradziłby w sytuacji kryzysowej.
Rozmawiając z drugą osobą mamy na celu komunikację (werbalną i niewerbalną, bo gesty też są istotne, szczególnie w rozmowach negocjacyjnych), więc musimy uważnie słuchać, co chce nam powiedzieć rozmówca, ale też patrzeć, co przekazuje nam jego wyraz twarzy, on w tym procesie jest najważniejszy. Najistotniejsze w komunikacji jest jednak to, aby nie oceniać tego, co słyszymy, a zapewnić komfort drugiej stronie dialogu. Można to uczynić w pewien prosty sposób. Jeśli tylko upewnimy się, że dobrze rozumiemy komunikat nadawcy musimy dać informację zwrotną. Musimy rozmówcy uświadomić, że to, co nam powiedział odebraliśmy. Jednak różna jest specyfika sytuacji, o których usłyszymy. Jeśli to problem – o takich najczęściej opowiadają nam przyjaciele, ludzie bliscy naszemu sercu, czyli partner, rodzeństwo lub ktoś z bliskiej rodziny. Zastanówmy się jednak, jakie zachowania są możliwe, gdy ktoś przedstawia nam swój problem:
1. W tej sytuacji najpopularniejsze jest pocieszenie i bagatelizacja w słowach „nie przejmuj się, innym razem się uda”, ale to niekoniecznie najlepsze wyjście. Osoba dostająca taką informację zwrotną nie pomyśli „będzie lepiej”, tylko poczuje, że niepotrzebnie o tym opowiedziała, sparzyła się i nadal zostaje z nierozwiązanym problemem. Towarzyszyć jej będą uczucia niezrozumienia, zamknięcia i niesprawiedliwości.
2. Innym zachowaniem może być odpowiedź, niby „życiowego eksperta”: „Takie jest życie, nikt ci nie mówił, że wszystko Ci się uda”. To jednak również zachowanie pomijające uczucia rozmówcy. Takie arbitralne komentarze przekonują partnera rozmowy, że chyba za dużo wymaga od życia i nie za dobrze życie zna, a w dodatku może się obwiniać o niecierpliwość i bezradność życiową.
3. Dla osób, które nie lubią wnikać w czyjeś problemy najłatwiejsza w tym momencie zmiana tematu, albo nie zatrzymywanie na sednie sprawy, tylko przechodzenie do informacji pobocznych np. – Rzuciła mnie dziewczyna. – A co to za dziewczyna? Gdzie ją poznałeś? Tego typu komentarz u rozmówcy wywoła uczucie zlekceważenia, poczuje dodatkowy ból widząc zainteresowanie „jej” osobą, a nie tym, że go zostawiła.
4. Niezręcznie jest też w informacji zwrotnej zrzucić winę na brak szczęścia : „Ty, taki wzór i każda dziewczyna Cię rzuca. Chyba nie masz szczęścia.” To też problemu rozmówcy nie rozwiąże, spowoduje utratę wiary we własne możliwości i dodatkowe poczucie osamotnienia, bo niektórym szczęście pomaga, a jemu nie.
5. Najskuteczniejsza metoda informacji zwrotnej pozbawiona jest własnej oceny i jest to próba identyfikacji z rozmówcą i jego problemem. Komentarz brzmi wtedy przyjaźnie i ma na uwadze uczucia osoby dzielącej się problemem: „Wygląda na to, że Ci trudno. Rozumiem, co czujesz, ja też nie dawno dostałem kosza.” Ta informacja otwiera kontakt, wywołuje niezmiernie ważną w tej sytuacji atmosferę zrozumienia i akceptacji.
Druga osoba czując nasze zaangażowanie i utożsamienie z jego problemem czuje ulgę, ze nie jest sam w takiej beznadziejnej sytuacji i to dodaje mu odwagi.
Jak widać można różnie zareagować na problem drugiej osoby. Najskuteczniejsze jest jak wynika aktywne słuchanie, które polega na zwróceniu uwagi na uczucia rozmówcy. Czasami jednak ten kontakt i z drugiej strony będzie utrudniony. Nie zawsze ktoś nam chce powiedzieć, że coś go gnębi. Zależy to oczywiście od charakteru człowieka. Aby otworzyć się na kontakt należy akceptować emocje. Dotyczy to obu stron komunikacji. Zwracając uwagę na swoje emocje i akceptując je zapragniemy pomóc sobie poprzez rozmowę o tym z kimś bliskim. Jeśli ktoś zwróci uwagę na nasze emocje, wysłucha nas aktywnie, to przyniesie nam konkretne rozwiązania (najczęściej wynikiem aktywnego słuchania są kreatywne rozwiązania sytuacji problemowych). Obie strony wytwarzają kanał komunikacyjny, każda ze stron musi nazwać uczucia towarzyszące problemowi, nazwać je po imieniu, zaprzyjaźnić się z tymi uczuciami. Podobnie dzieje się i w drugą stronę, rozmówca opowiadając nam o problemie szuka ukojenia, ale także rozwiązania, wyjścia z sytuacji i musi je odnaleźć. My możemy podsuwać rozwiązania, a osoba oczekująca rady zgadza się na nie, bądź nie. Zalety aktywnego słuchania to przede wszystkim otwarcie kanału komunikacyjnego, ustalenie alternatyw zachowań i oczywiście wsparcie w postaci empatii, słuchając możemy określić, jakie byłoby nasze stanowisko w tej sprawie. Znając własne uczucia chętniej otwieramy się na uczucia innych ludzi i jesteśmy gotowi do współczucia. Aktywne słuchanie jest tylko częścią efektywnego komunikowania się, w którym doniosłą rolę odgrywa bezpośredniość, a to znaczy, że uczucia muszą być wyrażane otwarcie i bezpośrednio. Przestrzeganie tej zasady daje pewność, że zaistnieje sprzężenie zwrotne, które ważne jest nie tylko dla odbiorcy, ale i dla nadawcy. Często opowiadając się po jednej ze stron, interpretując komunikat rozmówcy dowiadujemy się czegoś nowego o sobie i dając informację zwrotną ujawniamy swoje potrzeby. Właściwa, czyli otwarta reakcja zwrotna opiera się jednak na przestrzeganiu jeszcze jednej zasady: słuchamy i wyrażamy swoje uczucia, a nie własną ocenę, która z reguły jest subiektywna. A co z gestami? One jako element komunikacji niewerbalnej potrafią zgubić nawet najlepszego negocjatora, bo ten jak wiemy mówi, co sądzi, jak ocenia, a nie, co czuje i o co walczy.
Aktywne słuchanie jest zatem kluczem do wspólnego, kreatywnego rozwiązywania problemów i poszukiwania skutecznych sposobów wyjścia z sytuacji stresowych nękających nasze życie zawodowe i prywatne. Komunikowania się ma to do siebie, że jest procesem kreatywnym, dynamicznym (gdyż polega na przyjmowaniu, rozumieniu i interpretowaniu informacji), interakcyjnym (czyli między uczestnikami nawiązują się stosunki mogące przybierać charakter partnerski lub charakter dominacji i podporządkowania). Komunikowanie się jest świadome i nieuchronne tzn. obok celu i motywów przyświecających nam w tym procesie towarzyszy nam nieuchronność, bo nie ma osoby, która mogłaby nie rozmawiać.
Aneta Ruszkiewicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie