Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
"W Leśnym Skarbcu" Konspekt Zajęć

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3255 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 ...W puszczy starej, ciemnym borze
W młodym zagajniku
Rzucisz okiem to dostrzeżesz
Robotę leśników

Tutaj młodzik, tam poręba
Tu się szkółka grodzi
Od świtania aż do zmroku
Leśnik lasem chodzi
...

Scenariusz zajęć

Ośrodek tematyczny: W LEŚNYM SKARBCU
Temat dnia: Wycieczka dydaktyczna do Ośrodka Edukacji Ekologicznej w Istebnej



Scenariusz zajęć „W leśnym skarbcu” opracowała mgr Aleksandra Szczurek, nauczyciel kształcenia zintegrowanego Szkoły Podstawowej Nr 2 w Ustroniu.

Cel główny (wiadomości):

  • zapoznanie uczniów z różnorodnością flory i fauny beskidzkich lasów
  • poznanie odgłosów zwierząt i śpiewu ptaków występujących w Beskidach podczas prezentacji słowno - muzycznej w Ośrodku
  • oglądanie barwnych tablic i gablot obrazujących m.in. różne gatunki i fazy rozwojowe drzew, rodzaje drewna, rośliny chronione, owady i motyle oraz szkodniki lasów
  • zaznajomienie się z drzewostanem Beskidów (ścieżka dydaktyczno – przyrodnicza Olza, zwiedzanie Muzeum Świerka oraz zapoznanie się z pracami w szkółce leśnej przy Regionalnym Banku Genów Świerka Istebniańskiego)
Cele operacyjne (umiejętności):
Uczeń:
  • bierze udział w planowaniu i organizowaniu wycieczki
  • potrafi zachować się właściwie podczas wycieczki
  • dostrzega piękno i uroki Beskidu Śląskiego
  • wie, jakie drzewostany występują w Beskidach
  • potrafi rozróżnić i nazwać drzewa
  • nazywa ptaki i zwierzęta występujące w lasach istebniańskich
  • rozumie konieczność ochrony lasów
  • obserwuje warstwową strukturę lasu, rozpoznaje organizmy żyjące w poszczególnych warstwach
  • zna zasłużonych leśników – Karola Śliża i Jana Małysza z Nadleśnictw Wisła i Istebna
Metody, techniki, formy:
  • wycieczka dydaktyczna
  • pokaz, obserwacja
  • rozmowa
  • ekspozycja
  • działalność praktyczna
  • drama
  • praca zbiorowa jednolita, w grupach zróżnicowana, indywidualna jednolita
Czas trwania wycieczki: jeden dzień

Środki dydaktyczne i materiały: karty pracy, krzyżówki, kartki, mazaki, naturalne okazy w środowisku leśnym, ilustracje.

Uwagi:
  1. przed wycieczką nauczyciel ustala z kierownikiem Ośrodka Edukacji Ekologicznej termin zwiedzania oraz spotkania z leśnikami
  2. powiadomienie rodziców o planowanej wycieczce (właściwy ubiór, ekwipunek, wyżywienie)
Przebieg zajęć

I. Przygotowania do wycieczki

1. Nauka i wspólne śpiewanie piosenki o pracy leśników (Zał. nr 1).
2. Uczniowie rozwiązują krzyżówkę (Zał. nr 2).
3. Odczytanie zaszyfrowanego hasła z rozsypanki sylabowej (Zał. nr 3).
4. Głośne odczytanie haseł. Rozmowa kierowana na temat lasów, ich znaczenia i konieczności ochrony.
5. Odgrywanie scenek dramowych związanych z ochroną lasu i właściwym zachowaniem się w lesie.
6. Przypomnienie celów wycieczki i jej trasy.
7. Omówienie zasad zachowania się podczas wycieczki.
8. Rozdanie kart pracy, które należy wypełnić po powrocie z wycieczki (Zał. nr 4).

II. Przebieg wycieczki

1. Przejazd autokarem trasą Ustroń – Wisła – Istebna. Podziwianie pięknej panoramy Beskidów z miejsc widokowych.
2. Przywitanie się z przewodnikiem Ośrodka Edukacji Ekologicznej:
  • zapoznanie dzieci z „Panoramą Beskidzką” (przewodnik pokazuje uczniom ekspozycję stałą ukazującą florę i faunę beskidzkich lasów),
  • zwiedzanie wystaw, oglądanie zgromadzonych barwnych tablic i gablot przedstawiających różne gatunki i fazy rozwojowe drzew, rośliny chronione, owady i szkodniki lasów,
  • obserwowanie innych eksponatów wystawionych w części piwnicznej,
  • prezentowanie gry na rogu myśliwskim, uczniowie próbują wydobyć dźwięk z rogu myśliwskiego,
3. Podsumowanie zwiedzania – rozmowa kierowana:
  • Jakie ptaki i drzewa występują w naszych lasach?
  • Jakie drzewa i krzewy widzieliśmy?
  • Co ciekawego zaobserwowaliście?
  • Co Was zainteresowało?
4. Przerwa śniadaniowa na polu biwakowym. Zabawy i gry ruchowe.
5. Spacer ścieżką dydaktyczno – przyrodniczą „Olza”:
  • Zachęcanie do uważnej obserwacji – zabawa „zostań zielonym detektywem”, wręczanie odznak dla najlepszych „zielonych detektywów”.
  • Przydział zadań poszczególnym grupom:
- rodzaj lasu – drzewa, krzewy, rośliny,
- zwierzęta, ptaki, płazy, owady,
- warstwy lasu – co znajduje się w poszczególnych warstwach?
- skarby lasu oraz korzyści z lasu,
- szkodniki lasów oraz ochrona lasów. Uwaga: obserwacje prowadzimy tak, aby uczniowie postrzegali życie lasu za pomocą różnych zmysłów – wzroku, słuchu, węchu, smaku i dotyku.
  • Podsumowanie zebranych wiadomości. Członkowie poszczególnych grup prezentują zebrane wiadomości dotyczące zadań. Starają się udowodnić, że poznali wszystkie tajemnice lasu. Nagrodą za wnikliwe obserwacje są odznaki „Jestem zielonym detektywem”.
6. Zwiedzanie Muzeum Świerka i szkółki leśnej.
7. Podziękowanie przewodnikowi. Pożegnanie.
8. Zabawy ruchowe kończące wycieczkę:
  • Sadzimy drzewka w leśnej szkółce (na tle odgłosów lasu naśladowanie ruchem kolejnych czynności: sadzenie drzewek, podlewanie, pielenie, pokazywanie jak rosną drzewa).
  • Zabawy ruchowe: „Lisek”, „Stary niedźwiedź”.

9. Swobodne wypowiedzi o wycieczce:

  • Czego dowiedzieliśmy się podczas wycieczki?
  • Co Wam się najbardziej podobało?
  • Co Was zainteresowało?

10. Powrót do szkoły. Przypomnienie o wypełnieniu w domu karty pracy (Zał. nr 4).

ZAŁĄCZNIKI

Załącznik nr 1
Piosenka


W puszczy starej, ciemnym borze
W młodym zagajniku
Rzucisz okiem to dostrzeżesz
Robotę leśników

Tutaj młodzik, tam poręba
Tu się szkółka grodzi
Od świtania aż do zmroku
Leśnik lasem chodzi

Jeleń ryczy, dzięcioł stuka
Leśnik pilnie słucha
Każdy głos jest zrozumiały
Dla naszego zucha

Żaden szkodnik, łobuz żaden
Szkody tu nie zrobią
By przed nimi las obronić
Wszyscy się sposobią

Załącznik nr 2
Krzyżówka

1 S O S N A
2 P O Z I O M K A
3 M A Ś L A K
4 R U N O
5 B R U D N I C A
6 J A S Z C Z U R K A
7 J E L E Ń
8 S A R N A
9 S A S A N K A

1. Jedno z drzew iglastych, w górach zwane limbą.
2. Pyszny owoc leśny.
3. Grzyb jadalny o śliskim kapeluszu.
4. Najniższa warstwa lasu.
5. Szkodnik leśny.
6. Lubi wygrzewać się na słońcu – ma 4 nóżki i ogon.
7. Jego ozdobą jest poroże.
8. Jest zwinna i szybka – zwierzę naszych lasów.
9. Kosmata, kwitnie wiosną na leśnej polanie.

Hasło utworzy pionowy trzeci rząd. Hasło: szanuj las.
Załącznik nr 3
Zaszyfrowana wiadomość

BĄDŹ CIE RO PRZY LEM DY JA PRZY

Zacznij czytać od pierwszego okienka, później przeskakuj taką samą liczbę okienek.

Hasło: Bądź przyjacielem przyrody.

Załącznik nr 4
KARTA PRACY


Obserwacja lasu i jego mieszkańców.
Data obserwacji...........................
Teren obserwacji.........................

1. Wypisz znane ci gatunki drzew występujących w lesie:
drzewa iglaste:............................................................................... ...............................
drzewa liściaste:............................................................................. ...............................

2. Podaj przykłady organizmów występujących w różnych warstwach lasu:
ściółka:............................................................................... ...........................
runo leśne:................................................................................. ................. podszyt:............................................................................... ..........................
wysokie drzewa:................................................................................ ..............

3. Wypisz w tabelce nazwy roślin i zwierząt żyjących w lesie:

rośliny
zwierzęta
ptaki
owady
inne

4. Napisz dla innych dzieci informacje o tym, jak należy się zachowywać w lesie. Zacznij zdania od słów:
Nie wolno.................................................................................. ..................
Nie należy................................................................................. ..................
Nie można.................................................................................. .................
Zabrania się.................................................................................... .............
W lesie trzeba................................................................................. .............


Przygotowała:
Aleksandra Szczurek
Szkoła Podstawowa nr 2
im. Jerzego Michejdy w Ustroniu

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie