Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Czas wolny - wróg czy sprzymierzeniec ?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1457 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Czas wolny najczęściej określany jest jako czas pozostający do dyspozycji człowieka po wypełnieniu obowiązków zawodowych (w przypadku dzieci i młodzieży - obowiązków szkolnych ) oraz niezbędnych czynności domowych. Ludzie nie zawsze mają świadomość własnego czasu wolnego. Wielu nie przywiązuje do niego wagi, a więc i nie stara się go wykorzystać z pożytkiem dla siebie i bez szkody dla innych. Nierzadko czas ten jest marnotrawiony, nie daje pełnowartościowego relaksu, nie dostarcza bodźców rozwojowych. Ilość i wartość czasu wolnego zależy od sposobu, w jaki człowiek potrafi zorganizować sobie życie. W życiu człowieka występują stany napięć, zmęczenia, które utrudniają dalszą pracę i prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Wtedy potrzebny jest odpoczynek fizyczny i psychiczny. Istotną funkcją czasu wolnego jest regeneracja sił fizycznych i psychicznych. Ze względu na wagę problemu, który ma bezpośredni wpływ na zdrowie człowieka, należy już od najmłodszych lat uczyć dziecko planowego i efektywnego wypoczynku oraz prawidłowego wykorzystania czasu wolnego.

Powinność przygotowania człowieka do wartościowego przeżywania czasu wolnego spoczywa na wychowaniu. Ma ono w tym zakresie dwa główne zadania:
- nauczyć człowieka wartościowych i sensownych wyborów,
- wyposażyć go w wystarczający zasób umiejętności o charakterze instrumentalnym, aby mógł się rozwijać.

Konieczne są oddziaływania zmierzające do:
- ułatwiania młodzieży zdobywania lepszej orientacji w otaczającym świecie i w tym, co pożytecznego sama i wspólnie z innymi może zdziałać dla siebie i innych,
- rozwijania aspiracji i potrzeb podejmowania takiej aktywności,
- rozwijanie świadomości, iż czas pozostający w indywidualnej dyspozycji stanowi wartość, której nie wolno marnować,
- dostarcza różnorodnych propozycji i sensownego wypełniania czasu wolnego, ale bez manipulacji i wymuszania uczestnictwa,
- uczenia wyborów zachowań najbardziej satysfakcjonujących jednostkę i pożądanych społecznie,
- wyrabiania nawyku ekonomicznego gospodarowania czasem oraz umiejętności praktycznych, niezbędnych do satysfakcjonującego urzeczywistniania własnych wyborów,
- zapewnienie kompetentnego doradztwa tym, którzy nie mają rozwiniętych potrzeb aktywnego wykorzystywania czasu wolnego lub skonkretyzowanej koncepcji, czym można go wypełnić.

Zaszczepiać należy korzystne wzory spędzania wolnego czasu, uszlachetniać wzory mniej wartościowe; zniechęcać do szkodliwych kulturalnie lub zdrowotnie wzorów rozrywki i odpoczynku; połączyć to z równoczesnym wskazaniem innych, lepszych.

Zasady odpoczynku

Wybór form odpoczynku nie jest rzeczą prostą. W tym zakresie obowiązują pewne zasady i prawa. Najlepiej odpoczywamy wtedy, gdy wykonujemy czynność wręcz przeciwną do tej czynności, którą wykonywaliśmy poprzednio przez dłuższy czas. Naj-naj-najlepiej odpoczywamy wtedy, gdy tę "wręcz przeciwną" czynność wykonujemy z własnej woli, chętnie, gdy sprawia nam ona przyjemność. Istnieje niezmiernie interesująca współzależność miedzy pracą naszych mięśni a pracą naszego umysłu. Bezpośrednio po pracy umysłowej, gdy jesteśmy trochę zmęczeni pracą umysłową - mięśnie nasze działają lepiej, sprawniej! Natomiast bezpośrednio po wysiłku fizycznym, z chwilą gdy jesteśmy trochę zmęczeni fizycznie - umysł działa lepiej, sprawniej! Dzieje się tak dlatego, ponieważ nasz organizm dąży do pewnej równowagi. Do równowagi między różnymi rodzajami wysiłku, w których zaangażowane są różne ośrodki nerwowe. To najważniejsze prawo odpoczynku, jak i wiele innych praw, działa tylko w ograniczonym zakresie. Działa wtedy, gdy jesteśmy mało lub średnio zmęczeni tą czy też inną pracą lub działaniem. Jeśli natomiast jesteśmy bardzo zmęczeni, wtedy sprawa przedstawia się inaczej. Bardzo duże zmęczenie promieniuje na cały organizm. Przy bardzo dużym zmęczeniu pracą umysłową, gorzej wykonujemy pracę fizyczną i na odwrót. Wtedy najlepszym odpoczynkiem jest sen.

Czas wolny a rodzina

Jeżeli każdy z członków rodziny myśli tylko o własnym odpoczynku i stara się wygospodarować dla siebie jak najwięcej wolnego czasu, nasze życie rodzinne nie będzie kwitło, raczej będzie zamierało. Jeżeli dzień wolny minie nam na spaniu, jedzeniu i siedzeniu przed telewizorem, nie będziemy się czuć wypoczęci i pełni życia - raczej znużeni i znudzeni. Bo odpocząć - to nie znaczy nic nie robić. Wspólna całodzienna wycieczka czy mecz siatkówki (drużyna taty przeciw drużynie mamy) poprawia samopoczucie i powoduje, że w rodzinie czujemy się bardziej sobie bliscy. A w domu? Można zagrać w szachy czy warcaby, pooglądać fotografie rodzinne. Wspólne majsterkowanie, gotowanie, robótki ręczne to również zajęcia o wiele ciekawsze, niż się może wydawać komuś, kto nie spróbował. Trzeba tylko wybrać to, co nam odpowiada. Oczywiście jest także telewizja. Ale trzeba pamiętać, żeby nie zabrała nam zbyt wiele czasu. Jeżeli przyzwyczaimy się, że jesteśmy stale odbiorcami a telewizja powinna nas bawić, zatracimy umiejętność organizowania sobie zabawy. Jeśli nas ktoś nie będzie bawił, będzie nam nudno. Nuda często jest skutkiem bierności. Każdy człowiek ma jakieś uzdolnienia. Wolny czas jest dobrą okazją, żeby je rozwijać.
Czas wolny to także odpowiedni czas na dłuższe i poważniejsze rozmowy w rodzinie, rozwiązanie długo nawarstwiających się problemów. Wreszcie, trzeba mieć czas na uporządkowanie własnych spraw, na przemyślenie własnych problemów.
Świetne warunki do takich przemyśleń stwarza długi samotny spacer. Kontakt z przyrodą może być celem naszej wędrówki. Człowiek obcujący z przyrodą jest o wiele bogatszy wewnętrznie niż ktoś, kto żyje w zamkniętym świecie wytworów cywilizacji.
W czasie wolnym nie powinniśmy także stronić od kontaktów ze światem kultury.
Kontakt ze sztuką kształtuje naszą wrażliwość, pozwala zrozumieć nas samych i otaczającą rzeczywistość. Jest szansą duchowego rozwoju.

Czas wolny a świętowanie

Czas wolny jest nierozłącznie związany z pojęciem świętowania. Jednak świętowanie samo w sobie posiada cechy i wartości, które sprawiają, że jest to czas szczególny związany z konkretnymi przeżyciami, obrzędami czy tradycjami. Pomimo że lubimy święta to jednak nie wszyscy ludzie umieją świętować - ta zdawałoby się prosta umiejętność związana jest z istnieniem hierarchii wartości.
Według obiegowych opinii świętowanie to po prostu czas wolny, w którym nic nie robimy.
Z punktu widzenia wychowawczego jest to twierdzenie błędne - bo istotnie święta to najczęściej czas wolny od pracy zawodowej - jednak żeby czas ten przeżyć godnie i czuć się wypoczętym musimy nauczyć się świętować.
Chcąc dobrze świętować musimy się odpowiednio przygotować co sprawi, że powstanie odpowiednia atmosfera - tak w sferze naszego ducha jak i w naszym otoczeniu . W praktyce na te przygotowania składać się będą porządki w mieszkaniu, przygotowanie dobrego jedzenia, odświętnych ubrań ewentualne zaproszenie gości. Istotnym elementem tych przygotowań będzie też kultywowanie tradycji świątecznych takich jak strojenie choinki, malowanie pisanek, itp.
Jak widzimy okres przygotowań do świętowania wymaga sporo zabiegów, wysiłku, czasu, a wielokrotnie także wydatków finansowych - wszystko to jednak sprawi, że samo święto spędzimy miło i radośnie, a czas wolny nie będzie stracony, lecz zostanie wykorzystany do pogłębienia więzi rodzinnych, kultywowania dobrych tradycji oraz wypoczynku.
Dobrze przeżyte i spędzone święto powinno zawsze inspirować nas do podjęcia trudów dnia codziennego i sprawiać że z nadzieją i ochotą oczekiwać będziemy kolejnych świąt.

Anna Ziaja
Szkoła Podstawowa w Soninie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie