Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wyrażanie emocji w wirtualnym świecie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Konspekt lekcji jezyka polskiego z wykorzystaniem internetu przeprowadzonej w klasie VI szkoły podstawowej.

Cele
uczeń:
  • poznaje i potrafi właściwie operować graficznymi i wizualnymi sposobami ukazywania emocji w świecie Internetu
  • kształci umiejętność właściwego posługiwania się emotikonami i komunikatorem internetowym
  • rozumie w jaki sposób użytkownicy sieci wyrażają swe emocje
  • potrafi wyjaśniać z jakimi przeżyciami mogą być związane emotikony


wprowadzenie:
rozmowa na temat tego, w jaki sposób ludzie wyrażają na co dzień swe emocje, jakie miny i gesty wykonują, by je podkreślić. (można polecić uczniom odegranie krótkiej scenki, w której pokażą emocje bez ich werbalizowania).
     Zwrócenie uwagi na to, z jakimi przeżyciami związana jest pokazywana mimika i gestykulacja.

Tok lekcji:
  1. Uświadomienie uczniom, czym jest wirtualny świat, jakimi prawami się rządzi. Następnie rozmowa na temat tego, czy w Internecie emocje ukazać można tak samo, jak w realnym świecie.
  2. Prezentacja sposobów ujawniania swych emocji w sieci. Przedstawienie kilku najpopularniejszych graficznych zapisów stanu emocjonalnego:

    : - ) uśmiech

    ; - ) uśmiech z przymrużeniem oka

    : ) mały uśmieszek

    : P uśmiech z pokazaniem języka

    : - ( smutek

    ; - ( płacz

    : o zdziwienie

    : O krzyk

         Rozmowa na temat tego, kiedy na naszej twarzy pojawiają się objawy tych emocji. Np. uśmiech, mały uśmieszek-to objaw zadowolenia, radości; uśmiech z przymrużeniem oka- kpina lub żart; uśmiech z pokazaniem języka- przekomarzanie się lub lekka ironia; płacz- ból lub wielki smutek; krzyk- objaw gniewu, uniesienia, złości. Dzieci powinny same omówić, w jakich sytuacjach mają miejsce takie objawy- po ustaleniu przyczyn znacznie lepiej zorientują się w nastrojach internautów, których rozmowy będą śledzić w dalszej części lekcji.
  3. Wprowadzenie pojęcia "emotikona" jako wizualnej jak również graficznej prezentacji stanu emocjonalnego w Sieci. Dzieci przy komputerach przeglądają zawartość strony www.emotikony.friko.pl, celem obejrzenia różnego rodzaju obrazków internetowych odwołujących się do emocji.
  4. Praca przy komputerach ze ściągniętym uprzednio programem Gadu-Gadu. Uczniowie przy wykorzystaniu najnowszej wersji komunikatora, wpisując podczas rozmowy poznane znaki graficzne, dostrzegają ich wizualizację. Wszystkie zapisy mają w programie GG swoje odpowiedniki w formie małego, poruszającego się obrazka.
  5. Logowanie na internetowy chat. Dzieci w grupach obserwują, czy rozmówcy opatrują swoje wypowiedzi poznanymi graficznymi wyrażeniami emocji. Próbują same nawiązać z nimi kontakt, posługując się emotikonami. Analizują, czy rozmówcy chata właściwie zapisują emotikony i czy po ich obecności można stwierdzić, jaki jest stan emocjonalny piszącego daną wypowiedź.
Podsumowanie: Po odejściu od komputerów uczniowie wespół z nauczycielem zastanawiają się nad tym, czy wirtualny sposób wyrażania emocji pozwala oddać je w pełni. Dyskusja na temat tego, czy Internet pozwala nam maskować swoje uczucia i emocje. Porównanie wyrażania emocji w realnym i wirtualnym świecie.

UWAGI PRAKTYCZNE:
  • do opisanej w powyższym konspekcie lekcji należy się odpowiednio przygotować: samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela informatyki ściągnąć z Sieci program GaduGadu i zainstalować go na każdym pulpicie w taki sposób, by komputery miały osobne numery użytkownika. Dzieciom podaje się numery GG sąsiednich komputerów, by obserwując wizualne prezentacje emotikon rozmawiały tylko między sobą,
  • istotne jest wskazanie, na jaki chat internetowy dzieci mają się zalogować. Odradzam chaty znane i tłumnie odwiedzane, gdyż uczniowie po pierwsze nie nawiążą tam z nikim konstruktywnej rozmowy, po drugie zetknąć się mogą z wulgaryzmami i rozmowami obscenicznymi. Moich podopiecznych wprowadziłem na bardzo kameralny i dobrze mi znany chat portalu www.hoga.pl. Zalecam chaty, na których znajduje się mało użytkowników i takie, na których rozmówcy wykorzystują emotikony,
  • w zależności od tego, jaką liczbą stanowisk komputerowych dysponuje szkolna pracownia, trzeba tak dobrać zespół klasowy, aby przy jednym komputerze znajdowały się maksymalnie trzy osoby. Dzieci mają skupiać się na kwestii wyrażania emocji w Sieci, w większej grupie ich kontakt z Internetem może stać się okazją do logowania na inne, niż polecone przez nauczyciela strony, co jednocześnie oderwie ich uwagę od zasadniczego tematu lekcji.
  • podsumowując lekcję, warto zapytać uczniów o ich osobisty stosunek do Internetu oraz o to, czy przy pomocy chata lub GaduGadu nawiązują jakieś znajomości. Na mojej lekcji wywiązała się dodatkowo dyskusja na temat anonimowości ludzi w Sieci i niebezpieczeństw, jakie mogą z tego wyniknąć.
     Lekcja, którą proponuję przeprowadzić polonistom chcącym w sposób nowoczesny wzbogacić swój warsztat pracy, wpisuje się w cykl zajęć dotyczących kultury masowej i mediów, jaki zawarty jest w podręczniku języka polskiego, z którym pracuję ("Oglądam świat" D. Chwastek i E. Nowosielskiej).

mgr Jarosław Czechowicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie