Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Cała prawda o Werterze

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 848 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz lekcji "Cała prawda o Werterze" przeprowadzonej metodą myślowych kapeluszy.
SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO


Temat: Cała prawda o Werterze

Cele: uczeń zna biografię bohatera lektury i potrafi ja opowiadać; charakteryzuje i ocenia postać literacką z różnych punktów widzenia; uzasadnia swoje sądy; gromadzi informacje i wykorzystuje je w dyskusji; funkcjonalnie wykorzystuje cytaty, pracuje w grupie, wypowiada się zgodnie z norma językową.

Środki dydaktyczne: zasady metody 6. myślowych kapeluszy (kopia dla każdego ucznia).

Metoda: 6. myślowych kapeluszy Edwarda de Bono, praca w grupach.

Przebieg lekcji:

1. Przedstawienie problemu – próba charakterystyki bohatera.
2. Zapisanie tematu, uświadomienie uczniom celów lekcji, propozycja rozwiązania problemu wybraną metodą.
3. Podział klasy na 5. grup (5. kapeluszy, bez niebieskiego, który przypadnie nauczycielowi), korzystają z cytatów przygotowanych w ramach zadania domowego, każda grupa pracuje według sposobu myślenia w przydzielonym kapeluszu:


Kapelusz biały – FAKTY
Zachowujemy się jak chłodny, opanowany naukowiec. Staramy się o obiektywizm i bezstronność. Uwzględniamy tylko zbadane, wiadome, liczby, dane. Tworzymy zestaw neutralnych informacji.

Kapelusz czerwony – EMOCJE
Co odczuwamy w związku z tą postacią, jej postawą, z tak postawionym problemem? Czy to nam się podoba, czy nie? Co budzi niepokój? Możemy nie podawać logicznego wytłumaczenia faktów.

Kapelusz czarny – PESYMIZM
Widzenie sprawy, bohatera w czarnych barwach. Krytyka. Eksponujemy wady, niedociągnięcia, braki, niekonsekwencje, błędy, negatywne skutki.

Kapelusz żółty – OPTYMIZM
Widzenie spraw z pozytywnym nastawieniem, niemal przez różowe okulary. Koncentrujemy się na zaletach, korzyściach, pozytywnych efektach. Wykazujemy entuzjazm, szukamy pozytywnych aspektów sprawy, postawy.

Kapelusz zielony – MOŻLIWOŚCI
Możemy proponować i wysuwać sugestie każdego rodzaju. Co można by zrobić, zmienić? Jak udoskonalić? Poszukujemy alternatywnych, lepszych rozwiązań. Możemy dociekać „co by było, gdyby...”


Kapelusz niebieski – ANALIZA PROCESU
Oglądanie przebiegu procesu myślowego „z góry”. Który kolor przeważa? Czy wypowiedziano stanowiska wszystkich kolorów? Jakim kolorem należałoby się jeszcze zająć? Próbujemy zebrać wnioski. Rola myślących na niebiesko przypomina funkcje przewodniczącego.


Oczekiwany zapis:

KAPELUSZ BIAŁY: młody mieszczanin, poeta, wrażliwy, przyjechał na wieś, aby uciec od romansów i uporządkować sprawy spadkowe matki, zakochuje się w Lotcie, ale nie walczy o nią, wyjeżdża i zostaje urzędnikiem w poselstwie, upokorzony w arystokratycznym domu, podróżuje, wraca na wieś, Lotta jest już żoną Alberta, zwraca mu uwagę na niestosowność częstych wizyt, popełnia samobójstwo, które zresztą uważa za naturalne w obliczu śmierci duszy.

KAPELUSZ CZERWONY: sympatyczny ale i irytujący, zbyt intensywnie odczuwa weltschmerz, tchórzliwy, bo popełnia samobójstwo, odważny, bo popełnia samobójstwo...

KAPELUSZ CZARNY: nadwrażliwy, słaby, niezdecydowany, niezdolny do działania, egzaltowany, , ucieka od problemów, tchórzliwy, bo popełnia samobójstwo, odludek, rozczula się nad sobą, zbyt skupiony na uczuciach, oderwany od rzeczywistości...

KAPELUSZ ŻÓŁTY: sympatyczny, życzliwy ludziom i światu, wrażliwy, niezdolny do uczynienia krzywdy, pozbawiony egoizmu, niezważający na swoje potrzeby, buntuje się przeciwko konwenansom, wykazuje się odwagą i zdecydowaniem popełniając samobójstwo, stały w uczuciach do Lotty, utalentowany artysta...

KAPELUSZ ZIELONY: gdyby walczył o Lottę, zdobyłby ją (a może wcale nie byliby szczęśliwi?), gdyby nie przejmował się innymi ludźmi byłby szczęśliwszy, gdyby nie popełnił samobójstwa, może znalazłby nową miłość, a może cierpiałby bez końca?...



4. Prezentacja wyników pracy grup, uczniowie sporządzają notatki,
5. Nauczyciel wchodzi w rolę kapelusza białego, podsumowuje i ocenia pracę grup,
6. Podanie definicji werteryzmu
7. Zadanie domowe – Przygotuj się do dyskusji na temat samobójstwa bohatera (cytaty!).


Opracowanie:
Magdalena Plaskota

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie