Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przygotowujemy i organizujemy Dzień Matki w szkole



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Artykuł zawiera propozycję zajęć otwartych w klasie pierwszej z okazji Dnia Matki. Scenariusz opracowano w oparciu o podręcznik "Wesoła szkoła". Obejmuje on lekcję zwiazaną tematycznie z Dniem Matki, krótki występ artystyczny oraz zabawy dla zaproszonych mam i dzieci.
Prowadząca: mgr I. Springwald
Klasa: I a, Szkoła Podstawowa nr 3 Lubliniec
Data zajęć: 24. 05. 2005r.
Temat cyklu: "Przygotowujemy i organizujemy Dzień Matki w szkole"
Temat dnia: Okazujemy miłość, szacunek i przywiązanie swojej mamie
Tematyka zajęć: Rozmowa na temat sposobów okazywania miłości, szacunku i przywiązania do mamy w oparciu o doświadczenia, teksty wierszyków i piosenek. Wypowiedzi dzieci na temat: "Za co kocham swoją mamę". Recytacja wierszy. Śpiew piosenki pt. "Mama w kuchni". Pisania listu do mamy, przypomnienie zasad pisania listów.
Ćwiczenia w czytaniu napisanego listu. Wypowiedzi na temat:, "W jaki sposób pomagam swojej mamie? Składanie życzeń. Mnożenie i dzielenie w zakresie 25.

Cele główne:
  • Zapoznanie dzieci z najważniejszymi zasadami pisania listu.
  • Zapoznanie dzieci ze sposobami okazywania szacunku, miłości i przywiązania do mamy.
  • Doskonalenie umiejętności czytania, wypowiadania się i pisania,
  • Doskonalenie rachunku pamięciowego,
Cele operacyjne:
Uczeń potrafi:
  • odpowiadać na pytania nauczyciela,
  • przeczytać krótki tekst,
  • wypowiadać się pełnymi zdaniami na dany temat,
  • wymienić zasady pisania listu,
  • napisać krótki tekst w formie listu,
  • zaśpiewać piosenkę,
  • wymienić sposoby okazywania miłości, szacunku i przywiązania do matki,
  • recytować wiersz,
  • redagować wypowiedź w formie życzeń,
  • posługiwać się bogatym słownictwem,
  • mnożyć i dzielić w zakresie 25,
Metody pracy:
  • oparte na słowie (rozmowa, pogadanka, praca z tekstem, recytacja, ),
  • oparte na działaniu
Formy pracy:
  • zbiorowa,
  • indywidualna,
Środki dydaktyczne:
  • kasety z nagraniami muzycznymi/ " Wesoła szkoła" kl. I i II /
  • teksty wierszyków
  • rekwizyty do dekoracji klasy,
  • karta pracy,
  • podręcznik " Wesoła szkoła" s. 34, 35, 36, karta pracy 43, 44, 45, 46
  • słodycze i napoje,
     W ramach przygotowania do zajęć dzieci tydzień wcześniej wykonały zaproszenia dla mam. Wykorzystano w tym celu motyla z K. 37 podręcznika "Wesoła szkoła". Dzieci ozdobiły motyla zgodnie z instrukcją, a następnie uzupełniły napisany przez nauczyciela z pomocą komputera tekst zaproszenia. Następnie nauczyły się krótkich wierszyków i piosenki pt. "Mama w kuchni". Przygotowały dekorację klasy: duże czerwone serca i kolorowe kwiaty na gazetkę szkolną. Dzień wcześniej wykonały upominek dla mamy- "Słoneczny medalion" z napisanymi na promykach nazwami czynności /K.44, ćw. 1/ oraz narysowały portret mamy/K. 46, ćw. 4/.

Przebieg zajęć:
  1. Powitanie przybyłych gości.
         Witamy serdecznie wszystkie mamusie przybyłe na spotkanie.
         A okazja jest wyjątkowa, bo niebawem- 26 maja wszystkie mamy będą obchodziły swoje święto. 26 maja to najpiękniejszy dzień w roku. W dniu tym wszystkie dzieci składają mamom życzenia, recytują wiersze o tym, jak to dobrze, ale i ciężko być mamą, śpiewają piosenki.
  2. Nawiązanie do tematu lekcji
    • Uczniowie obliczają wyniki mnożenia i dzielenia w zakresie 25. Litery przenoszą do diagramu. Rozwiązują hasło- Dzień Matki/zał. nr 1./
    • Odczytanie hasła i zaproszenie dzieci na dywan.
    • Wysłuchanie piosenki o mamie./kaseta "Wesoła szkoła", klasa II/
    • Rozmowa na temat treści piosenki.
      • O jakim święcie mówi piosenka?
      • Kiedy mamusie obchodzą swoje święto?
      • Jak myślicie, dlaczego mama ma swoje święto wiosną?( Jak wiosna daje nam nowe życie.)
  3. Rozwinięcie tematu lekcji
    • Każde dziecko kocha swoją mamusię. Kocha ją przede wszystkim za to, że jest. Wysłuchajmy wiersza w wykonaniu dzieci./Dzieci wstają. Do przodu wychodzą uczniowie recytujący wiersz./
    • Recytacja wiersza pt. "Mamy mamę"./zał. nr 2 /
    • Nawiązanie do treści wiersza. Rozmowa na temat: "Za co kocham swoją mamę? /Wypowiedzi dzieci: za to, że jest z nami; za to, że jesteśmy na świecie; że nam pomaga,; że opiekuje się nami, kiedy jesteśmy chorzy itp./
    • Recytacja wiersza pt. "Nasza mama" ./Dzieci wstają. Do przodu wychodzą uczniowie recytujący wiersz./
    • Rozmowa na temat sposobów okazywania mamie miłości i szacunku. Po zakończonej rozmowie dzieci wracają na miejsca.
    • Jednym ze sposobów okazywania miłości i szacunku może być napisanie i wręczenie mamusi listu. Za chwilę przepiszecie bardzo starannie list do mamy i wręczycie go. Zanim to zrobimy, przeczytajcie po cichu list, który napisały dzieci.
    • Czytanie ciche ze zrozumieniem listu.
    • Omawianie treści listu. Odpowiedzi na pytanie: Za co dziękują dzieci w liście do mamy? Czytanie odpowiednich fragmentów.
    • Przypomnienie budowy listu: data, nazwa miejscowości, tytuł listu, treść, podpis.
    • Piękne przepisanie listu dla mamy.
    • Włożenie listu do koperty i wręczenie go mamie.(Dzieci, które wcześniej skończyły przepisywanie mogą ozdobić kopertę.)
    • Wyjście na środek klasy. Rozmowa na temat prac, które wykonuje mamusia w domu. Zwrócenie uwagi na konieczność pomocy mamie.
    • Śpiew piosenki pt.: "Mama w kuchni".
    • Dzieci siadają z wyprostowanymi nogami, w kółeczku dookoła jednej osoby- "słoneczka". Wymieniają kolejno nazwę czynności, którą chcą mamie sprawić przyjemność.
    • Nadszedł czas, aby złożyć kochanym mamusiom serdeczne życzenia. Zanim to zrobimy, wysłuchajmy recytacji wiersza pt. "Bukiecik dla mamy".
    • Odczytanie życzeń przez dziecko z klasy.
    • Powrót do ławek i wręczenie mamom "słonecznego medalionu" oraz złożenie życzeń.
    • Zaproszenie na poczęstunek. Dzieci pakują swoje rzeczy. Podchodzą po tacki z ciasteczkami, napoje i kubeczki. Nakrywają do stołu i częstują mamusie.
    • Gry i zabawy dla mam i dzieci:
      • Jakie to zwierzę? – odgadywanie nazw zwierząt, których zdjęcia są częściowo zakryte. /Jednocześnie podchodzi do tablicy 5 mam ze swoimi dziećmi. Odgadnięte nazwy wpisują na karteczce. Odczytanie nazw zwierząt./
      • Czy znam swoje dziecko?- 3 pary siadają tyłem do siebie. Mama i dziecko odpowiadają jednocześnie na zadane pytanie pokazując lizak z odpowiedzią: tak, nie. Porównujemy odpowiedzi.
      • Rozpoznawanie portretu mamy. Mama rozpoznaje siebie wśród portretów narysowanych przez dzieci. Przypina etykietkę.
      • Podziękowanie za przybycie.
Załączniki do lekcji.
 "Mamy mamę"
1.Najlepsze u mamy
   jest to,że ją mamy.
2.Mamy ją swoją 
   nie cudzą.
   Nie inną.
   Zawsze Tę samą.
3.I żeby nie wiem, co     
  się stało mama  
  zostanie mamą.
4.Tylko jedna mama 
   na zmartwienia.
5.Tylko jedna na 
   dwójkę z polskiego.
6.Tylko jedna od bójki 
    z najlepszym    
    kolegą.
7. Jedna od bólu zęba.
    I od przeziębienia.
8. Nie na sprzedaż.
    Nie do zamiany.
9. Nasza wszędzie
    i przez cały czas.
10. Więc najlepsze
   u mamy jest to,
   że ją mamy
   i że mama ma   
   właśnie nas.
"Nasza mama"
1. Kto się o nas tak troszczy,
najczulej patrzy na nas?
2. Kto od złych przygód strzeże?
Nasza kochana mama!
3.Uczyła pierwszych kroków, pierwszych słów nas uczyła.
4.Każdą łzę nam otarła 
mamusia nasza miła.
5.Jak ci się odwdzięczymy
za wszystko droga mamo?
6.Będziemy się starali 
kochać ciebie tak samo.
"Bukiecik dla Mamy"
1. To jest bukiecik dla Mamy-
- malutki,
żeby odpędzał smutki.
2.Żeby kwitł
i w zimie,
i w lecie,
nawet wówczas,
gdy śniegiem miecie.
3. Jeden kwiatek- to uśmiech.
Drugi- to miłe słowa.
4. Trzeci to pomoc dla Mamy
(gdy sprzątamy lub naczynia zmywamy)
5. I do tego jeszcze listki- nasze piątki
 i szóstki wszystkie.

 


3. Życzenia. 
Dzisiaj na Dzień Matki
Wszyscy dają mamie kwiatki, 
Bo przecież od święta,
Każdy o mamie pamięta,
A ja Mamo powiem skrycie,
że pamiętam całe życie.

4. Zabawy.
Pytania:
  • Czy dziecko lubi czytać?
  • Czy mama ma niebieskie oczy?
  • Czy dziecko lubi zupę pomidorową?
  • Czy mama lubi zmywać?
  • Czy dziecko lubi matematykę?
  • Czy mama lubi lody?
  • Czy dziecko lubi rysować?
  • Czy mama ma ulubiony serial?
Opracowała: I. Springwald

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie