Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Poznajemy graniastosłupy proste. Składanki graniastosłupów

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 811 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Konspekt lekcji - Poznajemy graniastosłupy proste. Składanki graniastosłupów - opracowałam na podstawie podręcznika "Matematyka 2001" dla klasyV. Przeprowadziłam ją w ramach programu pracy z nauczycielem stażystą. Wykorzystanie składanek graniastosłupów powoduje, że lekcja jest ciekawa i w dużym stopniu angażuje uczniów, którzy lepiej poznają nowe bryły.
Nauczyciel - mgr Iwona Oleśków
Przedmiot: matematyka
Klasa: V

Temat: Poznajemy graniastosłupy proste. Składanki graniastosłupów.

CELE LEKCJI
Po zajęciach uczeń powinien:
  • rozpoznawać graniastosłupy proste
  • nazwać graniastosłupy o określonej podstawie
  • rozumieć pojęcia: graniastosłup prosty, wierzchołki, krawędzie, ściany, podstawy, ściany równoległe, ściany prostopadłe, krawędzie równoległe i prostopadłe
  • umieć zbudować graniastosłup ze składanki
  • wskazać na modelu: ściany, krawędzie, wierzchołki, podstawy
  • wskazać na modelu ściany i krawędzie o określonym położeniu względem siebie
Wymagania programowe / kryterium oceniania
Konieczne
  • rozpoznawanie graniastosłupów prostych
  • nazwanie graniastosłupów o określonej podstawie
Podstawowe
rozumienie pojęć: graniastosłup prosty, wierzchołki, krawędzie, ściany, podstawy

Rozszerzające
  • rozumienie pojęć: ściany równoległe, ściany prostopadłe, krawędzie równoległe i prostopadłe
Dopełniające
  • zbudowanie graniastosłupów ze składanek
  • wskazanie na modelu: ścian, krawędzi, wierzchołków, podstaw
Wykraczające
  • wskazanie na modelu ścian i krawędzi o określonym położeniu względem siebie
Metody
  • ćwiczenia praktyczne
  • rozmowa dydaktyczna
  • praca z podręcznikiem
  • pokaz
  • elementy dyskusji
Formy
  • praca z całą klasą
  • praca indywidualna
  • praca w grupach – metoda JIGSAW ( z ang. układanka) – metoda puzzli
Środki dydaktyczne
  • zestaw składanek graniastosłupów
  • etykiety EKSPERT
  • kartki do ewaluacji
  • podręcznik
  • tabele dla grup
  • modele brył
PLAN ZAJĘĆ

Etap - Planowanie aktywności - Czas
  1. Organizacja klasy - 5 min.
    Sprawdzenie zadania domowego.
  2. Wprowadzenie - 10 min.
    Przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji:
    Nauczyciel zadaje pytania:
    • Na jakie dwie grupy dzielimy figury? (płaskie i przestrzenne)
    • Co to są figury przestrzenne, czyli bryły?
    • Jakimi figurami przestrzennymi zajmowaliśmy się na ostatniej lekcji? ( prostopadłościany i sześciany)
    • Kto wskaże te bryły w naszym otoczeniu?
    • Co to jest siatka tych figur?
    Trzy poprawne odpowiedzi to +.
    Za każdym razem nauczyciel wraz z uczniami analizuje poprawność wykonania zadania.
  3. Działania - 25 min
    Zapis w zeszycie tematu oraz informacji:
    Poznajemy graniastosłupy proste. Składanki.
    Graniastosłupy proste:
    • wszystkie ściany boczne są prostokątami,
    • dwa przystające (takie same) wielokąty to podstawy.
    Graniastosłup przyjmuje nazwę od wielokąta, który jest jego podstawą np.
    graniastosłup trójkątny – podstawy to trójkąty.
    Nauczyciel pokazuje na modelach i omawia graniastosłupy proste.
    Podział klasy na 4 lub 5 grup po 5 osób.
    Rozdanie składanek i etykiet EKSPERT, wybór lidera, przypomnienie zasad pracy w grupach.

    EKSPERCI I – składanka nr 1, składają, potrafią wskazać: ściany, krawędzie (także położenie prostopadłe i równoległe), wierzchołki

    EKSPERCI II –składanka nr 2 itd.
    Przechodzenie do swoich właściwych grup.
    Każdy EKSPERT omawia swoją bryłę, a lider zapisuje w tabeli wnioski.
    Prezentacja grup. Ocena pracy w grupach.
    Tabela pracy grupy
    Kształt podstawy:
    Nazwa graniastosłupa:
    Liczba: Podstaw - Ścian bocznych - Wszystkich ścian - Krawędzi - Wierzchołków
  4. Podsumowanie. Karteczki do ewaluacji - 5min.
    Nauczyciel zadaje pytania:
    • Jakie figury poznaliśmy?
    • Czym charakteryzuje się graniastosłup trójkątny?
    Uczniowie odpowiadają na karteczkach – ocena na następnej lekcji.
Opracowała: Iwona Oleśków, Szkoła Podstawowa Nr13 w Głogowie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie