Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Dojrzewanie talentów

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 651 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Większość rodziców ma określone oczekiwania co do tego, jak powinny zachowywać się ich dzieci. Zakazy konieczne do tego, aby dziecko było "dobrze " wychowane, często wchodzą w konflikt z rodzajem zachowania, które dziecko musi okazywać, jeżeli chcemy, aby mogło zrealizować swój intelektualny potencjał.
Większość rodziców ma określone oczekiwania co do tego, jak powinny zachowywać się ich dzieci. Zakazy konieczne do tego, aby dziecko było „ dobrze ‘’ wychowane, często wchodzą w konflikt z rodzajem zachowania, które dziecko musi okazywać, jeżeli chcemy, aby mogło zrealizować swój intelektualny potencjał. Ten konflikt może doprowadzić do problemów emocjonalnych u dziecka i przysporzyć sporo zmartwień i niepokoju rodzicom.
W obliczu wyboru między ograniczeniem rozwoju umysłowego, a podporządkowaniem się rodzicielskim zakazom, dziecko może spełnić wolę rodziców, co pociągnie za sobą nieuchronną utratę osobowości i niezależności.
Równie dobrze dzieci mogą odrzucić poglądy rodziców i podążyć wybraną przez siebie drogą. Obydwa rozwiązania spowodują ograniczenie potencjału intelektualnego oraz twórczego rozwoju.
Narzucanie zakazów bez jednoczesnego zniszczenia swobody potrzebnej do rozwoju umysłowego człowieka jest możliwe. Ceną spełnienia oczekiwań dorosłych nie powinien być rozwój intelektualny dziecka.
Istnieje dziesięć głównych dziedzin potencjalnych trudności:
1. Dziecko musi rozwinąć dar bystrej obserwacji, chęć odkrywania rzeczy nowych i niezwykłych. Powinno być otwarte na różne poglądy oraz mieć pogłębione poczucie wartości tego, co stanowi o jego stylu życia. To, co dorosłym wydaje się nieważne, może dostarczyć dziecku bardzo wielu chwil przyjemnej nauki. Pozwólmy mu dokonywać odkryć. Nie narzucajmy naszych sądów i naszego systemu wartości. Zakazy, które zabraniają czynienia bystrych obserwacji oraz poszukiwania informacji, ograniczają rozwój umysłowy dziecka.
2. Dziecko czuje potrzebę ukształtowania dobrej pamięci po to, aby mogło przechowywać duże ilości informacji i następnie skutecznie je wykorzystać. Dzieci nie lubią rutyny i musztry, ponieważ nie odczuwają potrzeby uczenia się pamięciowego. Aby zrozumieć rzeczy najważniejsze, chcą wykonywać zadanie jak najszybciej po to, aby odkryć sposoby wykorzystania nowo nabytej wiedzy.
3. Dziecko okazuje duże zainteresowanie tym, w jaki sposób rzeczy powstają i dlaczego dzieją się zdarzenia, poszukiwaniem prawdy i wartościowaniem jej, odrzucaniem wszystkiego, co nie dorównuje jej wysokim wymogom logiki. Dzieci mogą czuć się zobowiązane do wykonania rozkazu, który w ich pojęciu jest nieuzasadniony, bądź z obawy przed karą, bądź z miłości do osoby dorosłej, która tę zasadę stworzyła. Jednak to nieuchronnie zaszkodzi ich rozwojowi umysłowemu oraz zmniejszy szacunek, którym darzą dorosłych jako źródła informacji.
Należy wymagać od dzieci, aby podporządkowały się tym zakazom, ale
jednocześnie powinno się szanować ich potrzebę dokonywania
praktycznych odkryć.
4. Dziecko potrzebuje myśleć krytycznie o tym, w jaki sposób funkcjonują
rzeczy, przejawiać postawę kwestionującą stwierdzenia nie poparte
logicznym rozumowaniem lub dowodami. Odczuwa silną potrzebę sprawdzenia dla własnej satysfakcji, jakie rzeczy są.
Dzieci, które zachęcano do krytycznego myślenia o przedmiotach i zjawiskach, nie będą unikać czynienia tego wobec dorosłych. Sytuacje, jakie mogą z tego wyniknąć powodują często negatywne i karzące dzieci reakcje ze strony dorosłych, którzy rzadko doceniają krytycyzm u małych dzieci.
5. Dziecko potrzebuje być twórcą i wynalazcą, bezustannie poszukiwać
nowych sposobów działania oraz, wykazywać zainteresowanie tworzeniem i odkrywaniem.
Pozwólmy bawić się dziecku zabawką w taki sposób, który pobudza je najskuteczniej. Musimy zaakceptować jej uszkodzenie, bo to cena jaką musimy zapłacić za to, aby się czegoś dowiedzieć.
6. Dziecko potrzebuje koncentrować się na zajęciach skupiając całą uwagę
na zadaniu, które ma wykonać, do tego stopnia, że o wszystkim innym potrafi zapomnieć.
Większość nie lubi, gdy im się przeszkadza, kiedy próbują skończyć jakąś pracę, lecz niewielu odczuwa wyrzuty, kiedy przerywa pracę małego dziecka, zajętego i koncentrującego się na swoim zadaniu.
7. Dziecko potrzebuje być czujne, wykazywać chęć i entuzjazm wobec
rozwiązywania nowych problemów, które są dla niego wyzwaniem.
Wielu rodziców narzeka, że ich dzieci wykazują tak mało energii i czujności lecz aktywny, ciekawski człowiek jest problemem dla rodziców i często tworzą oni zakazy, aby móc sprawować nad nimi kontrolę. Próbują stłumić jego entuzjazm wobec działań, których nie aprobują, jednocześnie zachęcając je do okazywania chęci do rzeczy, które ich interesują.
8. Dziecko odczuwa potrzebę wytyczenia własnych celów i wytrwałej pracy,
przezwyciężania przeszkód i porażek.
Dziecko, które nie ustaje w dążeniu do określonego celu, przez dorosłych uznanego za nieistotny lub mało wartościowy, może spotykać się z dezaprobatą oraz irytacją ze strony dorosłych. Jeżeli będą oni nalegali, aby dziecko znalazło inne zajęcia, może nastąpić konflikt intencji i dziecko będzie uporczywie robiło to, co w jego pojęciu jest ważne, podczas gdy rodzice będą stosować coraz większe kary w przezwyciężaniu jego „ uporu’’.
9. Dziecko odczuwa potrzebę doznania przyjemności z pracy umysłowej,
z kształtowania oryginalnych pojęć oraz szukania nowych problemów.
Wysiłek intelektualny musi stanowić dla dziecka wartość samą w sobie.
Dzieci, które lubią samodzielnie przemyśleć problemy i czynią w tym kierunku wysiłki, często bronią się przed otrzymywaniem gotowych odpowiedzi. Podają w wątpliwość wiele rzeczy. Będzie korzystniej dla rozwoju dziecka, jeżeli pozwolimy mu podążać własnymi ścieżkami prób i błędów, a nie każemy przyjmować gotowe rozwiązania. Nawet z najgorszej pomyłki można zawsze wyciągnąć wartościowe wnioski na przyszłość.
10. Dziecko potrzebuje odkryć indywidualny sposób myślenia i działania,
nabyć nawyk polegania na sobie oraz akceptować izolację, która nadchodzi wraz z wyborem niezależnego podejścia.
Dziecko, które wyrosło w poczuciu wiary we własne umiejętności i wykorzystuje swój umysł, często popada w konflikt z dorosłymi i innymi dziećmi.
Idealną podstawę, na której można zbudować uwieńczone sukcesem,
stymulujące i wartościowe życie są trzy zdolności: umiejętności towarzyskie, twórczy umysł i intelektualna dojrzałość.


„ Społecznie uzdolniona osoba ma do wykonania ważną funkcję w naszym społeczeństwie. Jej osobiste zdolności są bardzo potrzebne, nie mniej niż zdolności specjalisty technika lub naukowca’’.
wg psychologa Roy’a Jarecky







Opracowała Marzena Dworczak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie