Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Dlaczego warto uczyć się języków obcych?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1055 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W języku angielskim są setki tysięcy słówek i dlatego ich uczenie może wydawać się niezbyt zachęcającą perspektywą. Jednakże należy pamiętać, że przeciętny użytkownik języka-rodowity Anglik używa w mowie codziennej zaledwie około 5.000 słów. Co więcej, uczniowie nie muszą czynnie używać każdego słowa, jakiego się nauczą. Niektóre jedynie muszą umieć rozpoznawać. Istotne jest wybranie, czego uczyć, dokonane na podstawie częstotliwości i użyteczności dla poszczególnych uczniów. Kiedy już wybierze się, czego uczyć, kolejnym krokiem jest rozważenie, co uczniowie powinni wiedzieć o danych wyrazach i jak ich uczyć.

Jak uczyć się słówek?
Prezentowanie słownictwa


Wstęp
W języku angielskim są setki tysięcy słówek i dlatego ich uczenie może wydawać się niezbyt zachęcającą perspektywą. Jednakże należy pamiętać, że przeciętny użytkownik języka-rodowity Anglik używa w mowie codziennej zaledwie około 5.000 słów. Co więcej, uczniowie nie muszą czynnie używać każdego słowa, jakiego się nauczą. Niektóre jedynie muszą umieć rozpoznawać. Istotne jest wybranie, czego uczyć, dokonane na podstawie częstotliwości i użyteczności dla poszczególnych uczniów. Kiedy już wybierze się, czego uczyć, kolejnym krokiem jest rozważenie, co uczniowie powinni wiedzieć o danych wyrazach i jak ich uczyć.


Co uczeń powinien wiedzieć o wyrazie
• Znaczenie
Ważne jest, aby dokładnie zrozumieć znaczenie wyrazu i upewnić się, że uczniowie zrozumieli je dokładnie poprzez zadanie pytań sprawdzających
• Forma
Uczniowie muszą wiedzieć, jaka to jest część mowy (rzeczownik/czasownik/przymiotnik, itd.)
• Wymowa
To może być prawdziwym problemem dla uczących się języka angielskiego, ponieważ często nie ma ścisłej relacji między pisownią a wymową danego słowa. Ważne jest, aby używać w takim przypadku zapisów fonemicznych wyrazów, by uczniowie jasno widzieli zapis wymowy. Nie należy także zapominać o powtarzaniu na głos słówek, których wymowa może przysparzać problemy.
• Pisownia
To zawsze sprawia trudności z powodów wymienionych powyżej, dlatego należy wyjaśnić wymowę przed przedstawieniem słowa w formie pisemnej.
• Nieprzewidziane zasady gramatyczne
Na przykład nieregularna liczba mnoga (man-men), rzeczownik niepoliczalny (advice) lub gdy po czasowniku następuje konkretny przyimek (depend on)
• Skojarzenia
Bachelor jest słowem neutralnym, podczas gdy spinster ma bardziej negatywne zabarwienie
• Sytuacje, w jakich słowo jest używane lub nie
Musimy wiedzieć, czy zastosowanie jest formalne/neutralne/nieformalne? Czy używane jest w mowie, czy pismie? Czy wyszło już z użycia?
• Jak jest związane z innymi słowami
Na przykład synonimy, antonimy, wyrazy bliskoznaczne
• Kolokacje, czyli jak słowa występują razem ze sobą
Opisujemy sprawy ‘in great detail’, nie ‘in big detail’. Aby zadać pytanie
‘you raise your hand’ a nie ‘you lift your hand’
• Co przedrostki i przyrostki mówią o znaczeniu słowa


Sposoby prezentowania słownictwa

Jest wiele sposobów, aby zaprezentować znaczenie słówek:
• Ilustracje
Są one bardzo istotne dla konkretnych wyrazów (cat, orange, snow) i dla wzrokowców, ma jednakże pewne ograniczenia, gdyż nie wszystkie wyrazy można narysować
• Pokazywanie
To szczególnie dobrze działa w przypadku czasowników wyrażających ruch; może być zabawne i łatwe do zapamiętania
• Synonimy i antonimy
Prezentowanie słów w parach, na zasadzie podobieństw i przeciwieństw jest bardzo pomocne w zapamiętywaniu
• Definicje
Tłumaczenie wyrazów poprzez ich definicje rozwija umiejętności językowe (kojarzenie, rozumienie)
• Tłumaczenie
Jeśli znamy język naszych uczniów wówczas jest to szybki i skuteczny sposób, jednak należy pamiętać, że nie każde słowo można bezpośrednio przetłumaczyć
• Kontekst
Należy przedstawiać słowa w kontekście, w jakim występują, a następnie dać kolejne przykłady zastosowania, aby wyjaśnić ich znaczenie w sposób bardziej szczegółowy

To, jaki sposób wybierzemy zależy od słowa, które prezentujemy. Często połączenie różnych technik i sposobów jest zarówno pomocne, jak i ułatwiające zapamiętywanie.

Alternatywne sposoby uczenia słownictwa
• Daj swoim uczniom kilka słówek i powiedz, aby znaleźli ich znaczenie, wymowę i napisali przykładowe zdania. Mogą następnie uczyć się wzajemnie w grupach.
• Przygotuj ćwiczenia, w których uczniowie będą łączyli słowa z definicjami
• Poproś uczniów, aby sklasyfikowali słowa do różnych kategorii
• Powiedz, aby znaleźli nowe słownictwo w zadanej pracy domowej, a następnie, by nauczyli swoje koleżanki i kolegów


Inne aspekty, które należy rozważyć
• Powtarzaj słownictwo, którego uczysz poprzez gry i ćwiczenia i zachęcaj uczniów, aby robili to samo w domu
• Zachęcaj do niezależności i samodzielności. Powiedz, by czytali książki, gazety i czasopisma, oglądali filmy, słuchali piosenek, itd. I notowali pożyteczne zwroty
• Na tablicy przeznacz specjalne miejsce na słówka, które pojawiają się w toku nauki. Używaj różnych kolorów dla różnych części mowy, np. rzeczowniki niebieskie, czasowniki czerwone, przymiotniki zielone, itd.
• Dobrym pomysłem jest uczenie słówek o podobnym znaczeniu
• Zachęć do kupienia dobrego słownika i używaj go w klasie
• Zawsze miej przy sobie słownik, aby gdy zostaniesz zapytany, móc sprawdzić wyraz, którego nie znasz
• Jeśli nie znasz słowa i nigdy go nie słyszałeś, powiedz uczniom, że sprawdzisz je w słowniku i im powiesz. Zawsze zrób to!
• Dawaj dodatkowe przykłady, jeśli uczniowie nie są pewni i zachęcaj do zapisania wyrazu w przykładowym zdaniu. To może być zadanie domowe.
• Ucz swoich uczniów gramatycznych nazw części mowy i zapisu fonetycznego

Moje rady dla uczniów
• Ucz się słówek wszędzie, gdzie możesz, w każdej sytuacji- na przystanku autobusowym, na korytarzu w szkole, w poczekalni u lekarza. Nie marnuj swojego czasu!
• Zrób listę słówek i powieś nad biurkiem albo nad łóżkiem. Uczysz się mimochodem.
• Przygotuj małe karteczki z wyrazami i przyklej na ścianach w całym domu (jeśli rodzice wyrażą zgodę, ja moim córkom pozwalam!). Gdy chodzisz po domu, widzisz słowa, a one zapadają w Twoją pamięć.
• Zrób fiszki- niewielkie karteczki z brystolu o wymiarach 3cmx10cm. Na nich z jednej strony napisz słówko po angielsku, a drugiej strony jego polski odpowiednik. Miej te fiszki zawsze przy sobie, są tak małe, że możesz je trzymać w kieszeni i sięgnąć po nie w każdej chwili.
• Czytaj książki w oryginale! Mogą to być uproszczone wersje powieści. Gdy czytasz, nie sprawdzaj każdego słówka, jedynie te, które się powtarzają albo wydadzą Ci się interesujące. Wypisz je na kartce i sprawdź po przeczytaniu rozdziału.


Powodzenia!!
Aleksandra Ponińska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie