Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ułamek zwykły jako część całości



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Przedstawiam Państwu scenariusz lekcji matematyki w klasie I gimnazjum specjalnym do tematu: Ułamek zwykły jako część całości.

Temat: Ułamek zwykły jako część całości.

Data: 2005-12-09

Klasa: I a

Czas trwania zajęć: 1 godzina lekcyjna.

I. GŁÓWNE ZAGADNIENIA LEKCJI.

Podczas lekcji zostaną omówione następujące zagadnienia:
  1. Zapoznanie z pojęciem ułamka zwykłego.
  2. Czytanie i zapisywanie ułamków zwykłych.
  3. Budowa ułamka zwykłego.
II. CELE LEKCJI.

Cel główny: Uczeń nabywa umiejętności określania ułamkiem zwykłym całości.

Ogólne cele kształcenia:
  • Umiejętność organizowania uczenia się.
  • Stosowania w praktyce zasad dobrej organizacji pracy, staranności, stałego korygowania błędów.
  • Kształtowanie uczniów umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów.
  • Kształtowanie procesów myślenia, pamięci, kojarzenia i spostrzegania.
  • Umiejętność posługiwania się językiem elementarnej matematyki.
Szczegółowe cele kształcenia:
  1. Uczeń powinien wiedzieć i rozumieć:
    • Co to jest ułamek zwykły.
    • Z jakich części składa się ułamek zwykły.
    • W jaki sposób zapisuje się i czyta ułamki zwykłe.
  2. Uczeń powinien umieć:
  3. Zapisywać i czytać ułamki.
  4. Wskazać licznik i mianownik ułamka.
  5. Zakreślić tę część figury, którą wskazuje ułamek
  6. Odczytać, jaka część figury jest zamalowana.
    III. UWAGI DOTYCZĄCE REALIZACJI LEKCJI
         Na realizację tematu: „Ułamek zwykły jako część całości” przeznaczone są dwie godziny lekcyjne.
    Na zajęciach wykorzystane są następujące metody nauczania – uczenia się:
    • Pogadanka – objaśnienie nowego materiału za pomocą pytań z wykorzystaniem doświadczeń uczniów;
    • Ćwiczenia praktyczne – rozwiązywanie zadań.
    Podczas lekcji realizowane są zasady:
    • Przystępności w nauce;
    • Poglądowości;
    • Świadomego i aktywnego udziały uczniów;
    • Systematyczności;
    • Trwałości wiedzy i umiejętności uczniów;
    • Indywidualizacji i zespołowości.
    IV. ŚRODKI DYDAKTYCZNE
    • – rebus z hasłem
    • – ilustracje przedstawiające podział figur geometrycznych na części
    • – indywidualne karty pracy – praca domowa
    V. POJĘCIA
    • Ułamek zwykły,
    • Licznik, mianownik, kreska ułamkowa
    Przebieg lekcji:
    1. Sprawy organizacyjne sprawdzenie obecności i przygotowanie uczniów do zajęć.
    2. Nawiązanie do tematu lekcji i określenie celów lekcji.
           Nauczyciel rozdaje rebus z hasłem (hasło ułamki) prosi o rozwiązanie rebusa i zapisanie hasła na tablicy. Wyjaśnia, że tak będą się nazywały liczby o których będzie mowa na lekcji.
    3. Realizacja tematu lekcji:
      • Zapoznanie z pojęciem ułamka zwykłego. Nauczyciel podaje temat lekcji. Zapisuje na tablicy przykładowy ułamek 2/5. Wyjaśnia co to jest ułamek z czego się składa.
      • Budowa ułamka zwykłego. Nauczyciel objaśnia że mianownik ułamka pokazuje na ile równych części dokonano podziału całości, a licznik ułamka informuje, ile tych części nas interesuje (plansza przedstawiająca budowę ułamka zwykłego).
      • Czytanie i zapisywanie ułamków zwykłych. Nauczyciel zapisuje na tablicy kilka ułamków zwykłych prosi o ich odczytanie.
    4. Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem zapisywania i odczytywania ułamków zwykłych. Nauczyciel wiesza na tablicy koło ilustrujące ułamek 4/6. Wyjaśnia na ile równych części dokonano podziału całości, a ile części nas interesuje. Prosi o zaznaczenie tych części kolorowymi kartkami (wyznaczony uczeń wykonuje zadania na tablicy). Następnie wiesza ilustracje przedstawiającą zamalowaną część figury prosi aby zapisać to w postaci ułamka.
           W dalszej części lekcji nauczyciel rozdaje indywidualne karty pracy prosi o przeczytanie poleceń omawia rozwiązanie zadań (zadania z treścią).
    5. Powtórzenie wiadomości dotyczących ułamków zwykłych.
    6. Podanie i omówienie wykonania pracy domowej.
    7. Wprowadzenie do tematu następnej lekcji.
    Opracowała mgr Beata Szewczak
    SOSW w Olsztynie

    Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie