Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ułamek zwykły jako część całości

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 806 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawiam Państwu scenariusz lekcji matematyki w klasie I gimnazjum specjalnym do tematu: Ułamek zwykły jako część całości.

Temat: Ułamek zwykły jako część całości.

Data: 2005-12-09

Klasa: I a

Czas trwania zajęć: 1 godzina lekcyjna.

I. GŁÓWNE ZAGADNIENIA LEKCJI.

Podczas lekcji zostaną omówione następujące zagadnienia:
  1. Zapoznanie z pojęciem ułamka zwykłego.
  2. Czytanie i zapisywanie ułamków zwykłych.
  3. Budowa ułamka zwykłego.
II. CELE LEKCJI.

Cel główny: Uczeń nabywa umiejętności określania ułamkiem zwykłym całości.

Ogólne cele kształcenia:
  • Umiejętność organizowania uczenia się.
  • Stosowania w praktyce zasad dobrej organizacji pracy, staranności, stałego korygowania błędów.
  • Kształtowanie uczniów umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów.
  • Kształtowanie procesów myślenia, pamięci, kojarzenia i spostrzegania.
  • Umiejętność posługiwania się językiem elementarnej matematyki.
Szczegółowe cele kształcenia:
  1. Uczeń powinien wiedzieć i rozumieć:
    • Co to jest ułamek zwykły.
    • Z jakich części składa się ułamek zwykły.
    • W jaki sposób zapisuje się i czyta ułamki zwykłe.
  2. Uczeń powinien umieć:
  3. Zapisywać i czytać ułamki.
  4. Wskazać licznik i mianownik ułamka.
  5. Zakreślić tę część figury, którą wskazuje ułamek
  6. Odczytać, jaka część figury jest zamalowana.
    III. UWAGI DOTYCZĄCE REALIZACJI LEKCJI
         Na realizację tematu: „Ułamek zwykły jako część całości” przeznaczone są dwie godziny lekcyjne.
    Na zajęciach wykorzystane są następujące metody nauczania – uczenia się:
    • Pogadanka – objaśnienie nowego materiału za pomocą pytań z wykorzystaniem doświadczeń uczniów;
    • Ćwiczenia praktyczne – rozwiązywanie zadań.
    Podczas lekcji realizowane są zasady:
    • Przystępności w nauce;
    • Poglądowości;
    • Świadomego i aktywnego udziały uczniów;
    • Systematyczności;
    • Trwałości wiedzy i umiejętności uczniów;
    • Indywidualizacji i zespołowości.
    IV. ŚRODKI DYDAKTYCZNE
    • – rebus z hasłem
    • – ilustracje przedstawiające podział figur geometrycznych na części
    • – indywidualne karty pracy – praca domowa
    V. POJĘCIA
    • Ułamek zwykły,
    • Licznik, mianownik, kreska ułamkowa
    Przebieg lekcji:
    1. Sprawy organizacyjne sprawdzenie obecności i przygotowanie uczniów do zajęć.
    2. Nawiązanie do tematu lekcji i określenie celów lekcji.
           Nauczyciel rozdaje rebus z hasłem (hasło ułamki) prosi o rozwiązanie rebusa i zapisanie hasła na tablicy. Wyjaśnia, że tak będą się nazywały liczby o których będzie mowa na lekcji.
    3. Realizacja tematu lekcji:
      • Zapoznanie z pojęciem ułamka zwykłego. Nauczyciel podaje temat lekcji. Zapisuje na tablicy przykładowy ułamek 2/5. Wyjaśnia co to jest ułamek z czego się składa.
      • Budowa ułamka zwykłego. Nauczyciel objaśnia że mianownik ułamka pokazuje na ile równych części dokonano podziału całości, a licznik ułamka informuje, ile tych części nas interesuje (plansza przedstawiająca budowę ułamka zwykłego).
      • Czytanie i zapisywanie ułamków zwykłych. Nauczyciel zapisuje na tablicy kilka ułamków zwykłych prosi o ich odczytanie.
    4. Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem zapisywania i odczytywania ułamków zwykłych. Nauczyciel wiesza na tablicy koło ilustrujące ułamek 4/6. Wyjaśnia na ile równych części dokonano podziału całości, a ile części nas interesuje. Prosi o zaznaczenie tych części kolorowymi kartkami (wyznaczony uczeń wykonuje zadania na tablicy). Następnie wiesza ilustracje przedstawiającą zamalowaną część figury prosi aby zapisać to w postaci ułamka.
           W dalszej części lekcji nauczyciel rozdaje indywidualne karty pracy prosi o przeczytanie poleceń omawia rozwiązanie zadań (zadania z treścią).
    5. Powtórzenie wiadomości dotyczących ułamków zwykłych.
    6. Podanie i omówienie wykonania pracy domowej.
    7. Wprowadzenie do tematu następnej lekcji.
    Opracowała mgr Beata Szewczak
    SOSW w Olsztynie

    Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie