Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Chrońmy przyrodę i siebie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1789 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz zajęć świetlicowych o tematyce ekologicznej z wykorzystaniem ćwiczeń dramowych, przeznaczony dla uczniów klas II i III.


CHROŃMY PRZYRODĘ I SIEBIE
na podst. wiersza Joanny Papuzińskiej „CHORA RZEKA”

opracowała: Dorota Miś

Cele :
• Uwrażliwienie na potrzebę ochrony środowiska naturalnego
• Zwrócenie uwagi na umiejętne korzystanie ze zbiorników wodnych
• Wyrabianie nawyku oszczędzania wody
• Kształcenie umiejętności wyrażania emocji za pomocą mimiki twarzy i plastyki ciała
• Doskonalenie umiejętności formułowania wypowiedzi ustnych

Pomoce : wiersz J. Papuzińskiej „Chora rzeka”, arkusz szarego papieru, kartoniki z tematami sytuacji jakie mogą się zdarzyć nad rzeką, kartoniki z nazwami mieszkańców rzeki, tamburyno, mikrofon

1. Wprowadzenie w temat.
Ponieważ już koniec kwietnia, niedługo zrobi się ciepło, pogoda będzie zachęcała do wycieczek i wtedy wielu z was pojedzie na odpoczynek np. nad rzekę.

2. Scenki improwizowane – Co można robić nad rzeka?
Uczniowie dzielą się na 3-4-ro osobowe zespoły. Każdy zespół losuje kartonik z tematem sytuacji jaka może mieć miejsce nad rzeką (kąpiel, pływanie, łowienie ryb, gra w piłkę, pływanie łódką, zbieranie kamyków). Uczniowie przez chwilę obmyślają scenki, a następnie każda grupa kolejno przedstawia ją pantomimicznie, natomiast pozostali odgadują jaka sytuacja została zaprezentowana.

3. Zapoznanie dzieci „ niezwykłym” listem (fragment wiersza)
Śniła się kotkowi rzeka,
wielka rzeka, pełna mleka...
Tutaj płynie biała rzeka.
Jak tu pusto
Drzewo uschło...
Cicho tak
ani ptak,
ani ważka, ani komar, ani bąk,
ani gad, ani płaz, ani ślimak, ani żadna wodna roślina,
ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,
nikt już nie żyje tutaj,

Co się stało, ze wszystkie zwierzęta wyprowadziły się z rzeki?

Przypuszczenia dzieci na temat zaistniałej sytuacji.(rzeka została zatruta)

4. Zapoznanie z drugą częścią listu - PS potwierdzenie, że przypuszczenia dzieci były słuszne (druga część wiersza)
bo rzeka jest zatruta.
Sterczy napis : „zakaz kąpieli”.
Mętny opar nad wodą się bieli.
Chora rzeka
nie narzeka,
tylko czeka, czeka, czeka...

5. Układanie rozsypanki wyrazowej w celu ustalenia co się stało z rzeką .
Dzieci układają zdania w grupach.
Zdania : chora. Rzeka jest
została zanieczyszczona. Rzeka
skażenie Nastąpiło wody.
Rzeka zatruta. jest

6. Ćwiczenia dramowe – próba przedstawienia za pomocą gestów, mimiki twarzy oraz całego ciała emocji jakie towarzyszyły mieszkańcom rzeki podczas gdy ją opuszczali.
Dzieci losują karteczki z nazwami mieszkańców rzeki (bąk, ważka żaba, bóbr, jaszczurka, chrząszcz, ryba, rak, roślina, komar).
Dzieci wcielając się w role mieszkańców rzeki biegają po sali i próbują przedstawić emocje jakie im towarzyszyły podczas opuszczania rzeki. Na dany sygnał zatrzymują się. Prowadzący podchodzi do dowolnego dziecka i pyta „kim jesteś, co robisz ?”. Dzieci starają się odpowiedzieć w imieniu postaci jaką reprezentują.

7. Wywiad z mieszkańcami rzeki. Dzieci odpowiadają na pytania redaktora (prowadzącego) jako mieszkańcy rzeki.
- Co się stało że uciekliście ze swojego domu ?
- Czy mieliście co jeść ?
- Czy nie brakowało wam tlenu ?
- Co was najbardziej przerażało ?
- Czy możecie wrócić do swoich domów ?
- Kiedy moglibyście wrócić ?

8. O co może prosić rzeka ?
Na dużym arkuszu papieru dzieci wypisują prośby rzeki np.
- Nie zanieczyszczaj mnie.
- Nie myj samochodu w mojej wodzie.
- Nie niszcz bezmyślnie roślinności nabrzeżnej.
- Nie wrzucaj butelek i worków do wody.
- Nie pozostawiaj po sobie śmieci na brzegu.
- Oszczędzaj wodę.
- Przestrzegaj bezwzględnie tablic z napisem „zakaz kąpieli”.
- Bądź ostrożny w lecie podczas kąpieli i w zimie kiedy zamarznę.


wkorzystałam: „Drama w kształceniu zintegrowanym” Iwona Krop, Grażyna Muszyńska, Lidia Kowal, Barbara Przybylska- Matula, Ewa Skiba

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie