Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusze zajęć plastycznych dla nauczania zintegrowanego



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Przedstawiam kilka scenariuszy zajęć plastycznych z wykorzystaniem ciekawych technik, wyzwalających postawy twórcze uczniów. Tematy te można realizować w trakcie programowych zajęć nauczania zintegrowanego, a także na zajęciach pozalekcyjnych.

Scenariusz nr 1

Temat: „Smok wawelski”

Cele:
· Rozwijanie wyobraźni poprzez komponowanie z różnych form postaci smoka i dorysowywanie brakujących elementów
· Uzyskanie kontrastu barw i form, budowanie kompozycji opartej na zasadzie kontrastu
Technika: nakładanie farby przez rozpylanie nad powierzchnią obrazu – aerografia
Pomoce:
· Legenda o smoku wawelskim „Opowieści z grodu Kraka”
Materiały:
· Papier z bloku technicznego, spodek, nożyczki, zasuszone liście, tusz kreślarski, małe sitko, szczoteczka do zębów, piórko lub zaostrzony patyk
Formy pracy: indywidualna
Przebieg zajęć:
1. Przypomnienie treści legendy o smoku wawelskim. Czytanie fragmentów legendy, zwrócenie uwagi na wygląd smoka, różne pod tym względem wyobrażenia – ilustratorów książek oraz uczniów. Pokaz ilustracji.
2. Przedstawienie tematu pracy oraz techniki wykonania.
Należy zasuszone liście ułożyć na kartce tak, by uzyskać sylwetkę smoka. Można wycinać z liści różne kształty, komponować obraz używając liści różnej wielkości oraz kształtu. Pamiętać trzeba o całości kompozycji, elementach tła.
Technika wykonania zadania – pokaz nauczyciela- niewielką ilość tuszu wylewa na spodeczek. Nabierając na szczoteczkę – pociera nią o dno sitka od wewnątrz, trzyma je w odległości około 10 cm nad ułożoną kompozycją. Tusz rozpryskuje się i drobnymi kropelkami spada na papier. Nauczyciel sugeruje możliwość użycia tuszów w różnych kolorach – powstanie wówczas barwna nakrapianka.
3. Indywidualna praca dzieci. Nauczyciel pomaga w rozplanowaniu form na płaszczyźnie kartki, udziela wskazówek technicznych w trakcie realizacji zadania plastycznego.
4. Po wyschnięciu obrazka uczniowie zdejmują szablony. Dorysowują szczegóły zaostrzonym patykiem lub piórkiem.
5. Wspólna analiza i omówienie stopnia realizacji zadania plastycznego. Zwrócenie uwagi na uzyskanie kontrastu barw i form w zależności od stopnia zagęszczenia kropek oraz zróżnicowania postaci i elementów tła. Wyłonienie prac oryginalnie skomponowanych o wyraźnych, zdecydowanych formach, pomysłowo wykorzystanych kształtach liści, zróżnicowanych elementach tła i postaci głównej.

Scenariusz nr 2

Temat: „Zimowe zabawy na śniegu”

Cele:
· Znaczenie waloru w obrazie – jasnego i ciemnego
· Doświadczenie uczniów z uzyskiwaniem różnych walorów
· Umiejętność przedstawiania proporcji postaci ludzkich, przestrzeni w obrazie
· Umiejętność łączenia w jednej pracy: kredek, świecy, farb
· Bezpieczna zabawa na śniegu
Technika: rysowanie kredkami świecowymi, pokrywanie świecą niektórych fragmentów kompozycji, malowanie całości farbą akwarelową
Materiały:
Papier z bloku technicznego, kredki świecowe, świeca, farby akwarelowe, gruby pędzel
Formy pracy: indywidualna
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa z uczniami na temat zabaw na śniegu. Przypomnienie o zachowaniu bezpieczeństwa, szczególnie podczas zjazdu na sankach, nartach, jazdy na łyżwach, rzucaniu śnieżkami.
2. Podanie tematu zajęć. Wyjaśnienie sposobu realizacji. Należy kredkami świecowymi narysować scenę przedstawiającą zabawy na śniegu z uwzględnieniem właściwych proporcji postaci ludzkiej i planów w obrazie. Uczniowie postarają się przedstawić postać w ruchu. Najlepiej jest używać kolorów jasnych Podczas malowania należy mocno naciskać kredką świecową. Niektóre miejsca, które chcemy aby pozostały białe należy pokryć świecą (np.: bałwana, ośnieżone drzewa, elementy krajobrazu, płatki śniegu, itp.). Kolejną czynnością jest zamalowanie farbą akwarelową całego obrazka. Należy użyć grubego, mokrego pędzla i farby akwarelowej.
3. Indywidualna praca uczniów, nauczyciel udziela wskazówek, zezwala na delikatny szkic ołówkiem, wyjaśnia, że miejsca zbyt ciemne można rozjaśniać, lekko rozmywając pędzlem wypłukanym w wodzie. Jeśli kolor będzie za jasny można pomalować fragment kompozycji jeszcze raz. Po wyschnięciu niektóre fragmenty pokryte świecą można wydrapać ostrym narzędziem.
4. Wystawa prac. Omówienie prac pod względem kompozycji, przedstawienia postaci w ruchu, planów w obrazie.
Wyłonienie prac, których autorom udało się uzyskać ciekawe efekty końcowe, kontrast plam białych i kolorowych oraz różne natężenie kolorów czyli walor jasny i ciemny.
Scenariusz nr 3

Temat: „Kosmonauta odkrywający nową planetę”

Cele:
· Poznanie nowej techniki plastycznej: sgraffito
· Przedstawienie kontrastu barw i form
· Ukazanie przestrzeni w obrazie poprzez zwiększanie lub zmniejszanie elementów kompozycji w zależności od położenia
· Rozwijanie wyobraźni plastycznej poprzez przybliżenie uczniom tematyki kosmosu
Technika: wydrapywanka – sgraffito
Pomoce:
· Albumy i ilustracje o kosmosie
Materiały:
· Papier z bloku technicznego, farby akwarelowe, świeca, czarny tusz kreślarski, duży miękki pędzel, mydło, narzędzie do zdrapywania
Formy pracy: indywidualna
Przebieg zajęć:
1. Przypomnienie wiadomości związanych z kosmosem. Oglądanie albumów, ilustracji przedstawiających kosmos: planety, rakiety kosmiczne i kosmonautów. Zwrócenie uwagi na charakterystyczne krajobrazy planet, kolorystykę, snucie przypuszczeń o możliwości życia na innej planecie.
2. Podanie tematu pracy: „Kosmonauta odkrywający nową planetę”. Zwrócenie uwagi na przedstawienie charakterystycznych cech krajobrazu oraz na możliwość przedstawienia tematu zgodnie z własnymi wyobrażeniami.
3. Omówienie techniki wykonania. Zadaniem domowym uczniów było zamalować kartkę jasnymi, barwnymi plamami. Następnie należało całą powierzchnię natrzeć świecą i pomalować czarnym tuszem. Na tak przygotowanym tle uczniowie maja za zadanie wydrapać np. spinką, elementy składające się na kosmiczny krajobraz. W tło należy wkomponować postacie ufoludków, rakiety itp.
4. Praca pod kierunkiem nauczyciela. Nauczyciel zwraca uwagę na wielkość przedstawionych form w zależności od położenia. Przypomina, że praca będzie tym ciekawsza, im bardziej fantastyczny będzie klimat przedstawionej sceny.
5. Czynności porządkowe.
6. Wystawa prac, omówienie kompozycji pod kątem realizacji postawionych celów.

Opracowała: mgr Ewa Budkiewicz,
nauczycielka nauczania zintegrowanego Szkoły Podstawowej w Podłężu.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie