Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Atuty przedszkola, czyli po co dziecku przedszkole?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2020 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

  Przedszkole to instytucja stworzona do opieki nad dziećmi w wieku od 3 do 7-miu lat , których rodzice są w pracy. Przedszkole powinno uzupełniać rodziców, rodzinę w procesie wychowania małego dziecka. Często jednak zdarza się, że rodzice stawiają sobie pytanie „Czy posłać dziecko do przedszkola, czy pozostawić pod opieką babci lub niani?” Zatem – po co dziecku przedszkole?

Atuty przedszkola, czyli po co dziecku przedszkole?



Jak mówią słowa wiersza:
„Przedszkole to jest mały światek
Dla dzieci do siedmiu latek.
Małe tutaj są stoliki
Małe krzesła, foteliki.
Bo tu wszystko jest maleńkie
Tyci, tyci, tyciusieńkie…”

Przedszkole to instytucja stworzona do opieki nad dziećmi w wieku od 3 do 7-miu lat , których rodzice są w pracy. Przedszkole powinno uzupełniać rodziców, rodzinę w procesie wychowania małego dziecka. Często jednak zdarza się, że rodzice stawiają sobie pytanie „Czy posłać dziecko do przedszkola, czy pozostawić pod opieką babci lub niani?”  Zatem – po co dziecku przedszkole?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, postanowiłam porozmawiać ze swoimi podopiecznymi, przedszkolakami w wieku 5 i 6 lat. Niektórzy z nich mają za sobą roczny okres uczęszczania do przedszkola, wielu z nich stało się przedszkolakami w wieku 3 lat. Oto niektóre z odpowiedzi:
Paweł l.5 „do przedszkola lubię chodzić bo tu mam dużo kolegów, z którymi się lubię bawić; robimy też z panią ciekawe prace, a ja najbardziej lubię rysować szlaczki”
Weronika l. 5 „w przedszkolu się można bawić i uczyć”
Kinga l.6 „do przedszkola chodzą dzieci jak ich rodzice są w pracy, żeby dziecko nie siedziało samo w domu; a tu się możemy bawić i uczyć; mam też koleżankę; lubię chodzić do przedszkola chociaż muszę rano wstawać”
Karolinka l.6 „przedszkole jest potrzebne bo się uczymy czytać a jakby dziecko nie umiało to jak pójdzie do szkoły?”
Mimo tego, że przytoczyłam tylko cztery odpowiedzi, wydaje mi się, że zostało w nich zawarte to co najważniejsze.
Dzieci zauważyły bowiem trafnie, że przebywają tu podczas nieobecności rodziców w domu spowodowanej pracą zawodową. Moi rozmówcy podkreślili również, że czas w przedszkolu wypełnia zabawa a przy okazji nauka, bo nauka w przedszkolu odbywa się poprzez zabawę.
Wiek przedszkolny charakteryzuje wzmożona aktywność poznawcza dziecka: dziecko jest ciekawe otaczającego świata, wiele rzeczy chce zobaczyć, dotknąć, poznać. Jest to także okres nawiązywania pierwszych kontaktów z rówieśnikami, pierwszych przyjaźni. Czasem nie obywa się niestety bez konfliktów, które dziecko uczy się rozwiązywać.
Mały przedszkolak uczy się samodzielności, niezależności, okazywania emocji, współżycia społecznego. W tym okresie kształtuje się osobowość, charakter dziecka – a wszystko pod okiem wykwalifikowanej kadry pedagogicznej. Oczywiście ogromny wpływ na rozwój każdego dziecka wywiera rodzina, czyli najbliższe dziecku otoczenie, ale nie we wszystkich sferach rozwoju. Zdarza się bowiem bardzo często, że dziecko pozostające pod opieką troskliwej babci jest we wszystkim wyręczane – w związku z czym nie nauczy się samodzielności w zakresie samoobsługi, czyli ubieraniu się, dbaniu o własny wygląd itp. A przecież babcia nie będzie chodziła z wnuczkiem do szkoły i zmieniała mu kapci.

Dziecko w wieku przedszkolnym ma nieograniczoną ciekawość otaczającym światem, wciąż zadaje pytania, wymaga ciągle nowych pomysłów od opiekunów – czy nam dorosłym wystarcza czasu i cierpliwości, aby w domu zaspokajać tę naturalną potrzebę poznawczą? Często zdarza się, że w domu dziecko większość czasu spędza przed telewizorem a pobyt na świeżym powietrzu ogranicza się do wspólnych z mamą zakupów. W przedszkolu każdy dzień ma swój rytm, na wszystko jest odpowiedni czas: na czytanie bajek, rozmowę, malowanie, rysowanie, pobyt na powietrzu, odpoczynek, posiłki…
Biorąc również pod uwagę ciekawość świata stale są organizowane sytuacje edukacyjne pozwalające zaspokoić dziecku ciekawość świata, dostrzec piękno przyrody i jej zmiany.
Przedszkole zapewnia każdemu dziecku wspieranie rozwoju w zakresie sfer: emocjonalnej, poznawczej, społecznej, ruchowej. Ważną kwestią jest także fakt, iż dzieci, których rozwój z różnych przyczyn nie następuje w takim samym tempie jak u pozostałych dzieci, w przedszkolu są otaczane indywidualną pomocą i pracą nauczycielki, a w razie nieprawidłowości w rozwoju dzieci te są kierowane wraz z rodzicami do odpowiednich specjalistów – w domu często zdarza się, że rodzice nie zauważają nieprawidłowości lub opóźnienia w niektórych sferach rozwoju dziecka, nie wiedzą także w jaki sposób pracować z dzieckiem, aby wspomagać jego rozwój.
Mając za sobą 13 lat pracy w przedszkolu, mogę stwierdzić, że często dzieci przychodzące do przedszkola jako 5-cio lub 6-cio - latki po raz pierwszy właśnie w placówce mają kontakt z przyborami typu: nożyczki, pędzel, farby. Początkowo boją się pracy tymi przedmiotami, odczuwają strach przed wykonywaniem najprostszych prac plastyczno-konstrukcyjnych, ponieważ nigdy nie miały ku temu okazji. Takie podejście rodziców wynika bądź z obawy przed tym, że dziecko zrobi krzywdę sobie lub zniszczy meble, bądź z braku pomysłów rodziców i wyobraźni, że takie zabawy wyrabiają w dziecku poczucie własnej wartości, zadowolenia, wreszcie są to ćwiczenia przygotowujące rękę dziecka do procesu pisania. A jakie szczęśliwe jest dziecko, którego samodzielna praca jest wyeksponowana na wystawie i mogą ją podziwiać zarówno jego rodzice jak i innych dzieci. Grupa przedszkolna to dzieci w tym samym lub zbliżonym wieku, które uczą się wzajemnego współżycia w zespole – co potem w dorosłym życiu jest potrzebne bo żyjemy w społeczeństwie, wśród ludzi a nie sami. W takiej małej społeczności jaka jest grupa przedszkolna dzieci uczą się także przestrzegania wcześniej ustalonych reguł ale również wzajemnej pomocy. Dużym dobrodziejstwem dla dziecka jest przedszkole z grupą łączoną, np.5-6-latki są razem. W takiej grupie (pomijając trudną bo dwupoziomową pracę nauczycielki), starsze dzieci uczą się odpowiedzialności za młodszych kolegów, czyją się bardziej potrzebne na co dzień.
Cokolwiek można powiedzieć o życiu dziecka w przedszkolu czy w domu, uważam, że każda forma opieki nad dzieckiem ma swoje dobre strony. Ważne jest aby poczynaniami dorosłych kierowało dobro dziecka i jego wszechstronny rozwój dostosowany do możliwości dziecka. Są przecież i tacy rodzice i dziadkowie, którzy bardzo dużo czasu poświęcają swoim dzieciom i potrafią pokazać im to, co ważne i piękne w życiu, przygotować dziecko do życia w społeczeństwie.
Decyzję o tym, czy posłać dziecko do przedszkola muszą zatem podjąć rodzice. Taki proces wychowania ma (jak starałam się wykazać) niewątpliwie dobry wpływ na rozwój dziecka, ale podstawowym warunkiem jest to, aby znaleźć przedszkole, w którym dziecko będzie się dobrze czuło, będzie akceptowane takim jakie jest, nauczycielki będą współdziałać z rodzicami, rodzice będą mogli podzielić się swoimi obawami; a wszystkim będzie przyświecało dobro dziecka. Teraz w wielu przedszkolach odbywać się będą tzw. „dni adaptacyjne” jest to zatem świetna forma wyjaśnienia wątpliwości rodziców, poznania nauczycielek pod opiekę których chcemy oddać swe pociechy. Warto również zasięgnąć od innych rodziców opinii na temat dobrego przedszkola. A jeśli już rodzice zdecydują się na posłanie dziecka do przedszkola, zadowolona buzia ich dziecka i opowieści o życiu przedszkolaka utwierdzą ich w przekonaniu, że to była trafna decyzja.
„Bo przedszkole uczy bawi nas,
Bo w przedszkolu miło płynie czas”
Rodzicom, którzy przygotowują się wraz z dziećmi do przekroczenia przedszkola polecam mój artykuł na stronach portalu „przedszkolak” - „Warto zadbać o dobry początek edukacji przedszkolnej”.

Życzę właściwych decyzji.


Opracowała: mgr Iwona Warkiewicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie