Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Cudze jest dobre? - I. Krasicki, Żona modna

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1617 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Lekcję języka polskiego przeprowadziłam w klasie II gimnazjum. Uczniowie zapoznali sie z cechami satyry. Wykorzystałam aktywizujące metody: " burzę mózgów" i "tarczę strzelecką".

SCENARIUSZ  LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO
W KLASIE II GIMNAZJUM

Temat: Cudze jest dobre? - I. Krasicki "Żona modna".

Podstawa programowa:
- dostrzeganie uniwersalności doświadczeń, przemyśleń, uczuć wpisanych w dzieła
- dostrzeganie i komentowanie właściwości poznawanych utworów literackich


Standardy wymagań egzaminacyjnych:
- I. 1- czyta teksty kultury na poziomie dosłownym
- I. 2- interpretuje teksty kultury, uwzględniając intencje nadawcy
- II. 2- posługuje się kategoriami i pojęciami swoistymi dla przedmiotów humanistycznych


Wymagania podstawowe:
- zna cechy gatunkowe satyry
- rozumie pojęcia: humor, satyra, ironia, drwina, komizm postaci i języka
- odczytuje intencję nadawcy wypowiedzi i sens całego utworu
- potrafi uzasadnić, co i dlaczego może śmieszyć w utworze
- potrafi odpowiadać na pytania dotyczące tekstów
- potrafi efektywnie pracować w parach


Wymagania ponadpodstawowe:
- wypowiada się na temat ponadczasowej wymowy utworu
- wskazuje różne rodzaje komizmu
- umie uzasadnić, że utwór jest satyrą


Metody:
- słowna, oglądowa, zadaniowa, "burza mózgów", "tarcza strzelecka"


Formy:
- praca indywidualna, zbiorowa, praca w parach


Pomoce dydaktyczne:
- tablice dydaktyczne- I. Krasicki, oświecenie
- ilustracje przedstawiające bohaterów utworu
- podręcznik
- małe kartki
- plansza z "tarczą strzelecką"
Lekcja właściwa:
1. Wprowadzenie do tamatu - podanie skojarzeń do wyrazu "moda".
2. Podanie tematu lekcji.
3. Odczytanie biografii I. Krasickiego (praca domowa).
4. Przekazanie informacji dotyczących epoki oświecenia (praca domowa dla chętnych).
5. Zapoznanie z definicją satyry.
6. Odczytanie utworu z podziałem na role.
7. Omówienie treści - pytania dotyczące utworu; sformułowanie wniosku.
8. Uzasadnienie, że utwór jest satyrą.
9. Wymienienie i zapis cech charakteru żony krytykowanych przez                 I. Krasickiego - praca w parach.
10. Ocena uczniów.
11. Ewaluacja - "tarcza strzelecka" (ocena lekcji przez uczniów -środek tarczy oznacza najlepszą ocenę).

Praca domowa:
1. Uzupełnij w zeszycie ćwiczeń schemat 5 i 6.
*** dla chętnych
2. Napisz charakterystykę żony modnej (na kartkach podaniowych na piątek 13 stycznia).

Opracowała: Janina Ciborowska- nauczyciel Gimnazjum nr 2 w Piszu.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie