Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Czytnie dziecku i z dzieckiem szansą na lepszą edukację i wychowanie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1291 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Dlaczego czytanie?

     Inspiracją do zainteresowania się tematem czytania stała się zakrojona na szeroką skalę ogólnopolska akcja „Cała Polska czyta dzieciom”.
     Ponatt postanowiłam osobiście przekonać się o wpływie czytania na kształtowanie charakteru, osobowości i temperamentu młodego słuchacza, a przyszłego czytelnika. Jestem nauczycielką 5-godzinnego oddziału przedszkolnego dzieci 6-letnich, a czytanie- codzienne i głośne stało się trwałym elementem mojej pracy dydaktycznej i wychowawczej.
     Dzieci lubią książki, a jeszcze bardziej, gdy im się czyta. Codziennie czytam wybrane przez nich wiersze, bajki, baśnie, opowiadania. Dzieci mają swoje ulubione utwory, swoich ulubionych bohaterów. Czekają na porę, gdy nauczycielka weźmie do ręki książkę, siądzie na stałym miejscu i rozpocznie lekturę. Rodzice dzieci są zadowoleni, że w czasach, gdy króluje telewizja i komputer, uczę zamiłowania do literatury. Tak więc czytajmy dużo, głośno i wszędzie tam, gdzie tylko nadarzy się okazja. Wspólne lektury przynoszą zadziwiające efekty. Dzieci coraz dłużej potrafią się skoncentrować, wzbogacają swój świat, przeżycia, wrażenia, rozwijają wyobraźnię, pojawiają się pierwsze próby czytania i zabawy słowami. Czytanie uspokaja, wycisza i relaksuje, zawsze wiąże się z przyjemnością i miłymi wrażeniami.

Czytelniczy program autorski
     W celu rozwijania zamiłowania do słowa pisanego w różnej postaci (wierszy, piosenek, inscenizacji, teatrzyków, opowiadań, bajek i baśni) napisałam autorski program edukacyjny dla dzieci 6-letnich, promujący czytanie dzieciom jako sposób na ich rozwój, kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego człowieka.

Cele szczegółowe programu określiłam następująco:
  • Zbudowanie mocnej więzi między dorosłym i dzieckiem.
  • Emocjonalny rozwój dziecka.
  • Rozwijanie języka, pamięci i wyobraźni.
  • Kształcenie myślenia i koncentracji.
  • Wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka.
  • Poszerzanie wiedzy ogólnej, rozbudzanie ciekawości świata..
  • Poznanie wartości moralnych.
  • Zapobieganie uzależnieniu od telewizji i komputerów.
  • Kształtowanie nawyku czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.
  • Budowanie pozytywnego stosunku do świata i wiary w siebie.
Realizacji programu służyły różnego rodzaju sytuacje edukacyjne, dostosowane do możliwości rozwojowych wychowanków.
Były to:
  • Zajęcie otwarte dla rodziców „Jesienne poczytanki” -zabawy zadania i niespodzianki w oparciu o fragmenty czytanych opowieści ze Stumilowego Lasu Kubusia Puchatka;
  • Utworzenie Klubu Czytających Rodziców - systematycznie czytających swojemu dziecku bajki(przynajmniej 20 minut dziennie);
  • Zimowe spotkania teatralne z wychowankami Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego oraz Żłobka Miejskiego z grupami przedszkolnymi (prezentacje inscenizacji i teatrzyków w wykonaniu dzieci);
  • Bajki na Mikołajki –obdarowanie dzieci bajkami z okazji mikołajek.
  • Kwiecień miesiącem bajki ekologicznej - spotkanie z absolwentami naszego przedszkola.
Propozycje do wykorzystania:
  • „Świetlikowa grota”,” Dlaczego zwierzęta opuściły las?”, „Smok czy smog?”-Wioletty Sowy.
  • "Tradycje i zwyczaje wielkanocne w Polsce" - czytanie bajek i wierszy połączone z wykonywaniem zabawek świątecznych.
         Do czytania można wykorzystać serię książeczek "Wielkanocne opowiastki", opowiadania z czasopism np.: "Świerszczyka", "Misia". Można czytać wiersze tematycznie związane z Świętami Wielkanocnymi np: H. Metry "Wielkanoc", W. Grodzińskiej "Kot w pisankach", D. Gellner "Pisanki" i inne.
  • "Maj miesiącem bajek i baśni europejskich w naszym przedszkolu- czytanie bajek i baśni (lub ich fragmentów) pochodzących z różnych krajów europejskich
    Przykładowy dobór bajek:
    Włochy: C. Collodi - Pinokio
    Niemcy: Grimm - Baśnie
    Irlandia: J. Swift - Podróże Guliwera
    Dania: H.Ch. Andersen - Baśnie
    Szwecja: G. Knutsson - Przygody Filonka Bezogonka
    Francja: Pernault - Bajki
  • Spotkania autorskie w Miejskiej Bibliotece Publicznej połączone z prezentacją fragmentów ich twórczości, popularyzacją książek.( z Panią Ewą Chotomską)
  • ” Biblioteczne czytania” - słuchanie czytania książek czytanych przez panią bibliotekarkę.
  • Udział w spektaklach goszczących w naszym przedszkolu teatrzyków objazdowych.
  • Zastosowanie bajki terapeutycznej jako metody na wyciszenie, relaksację i odreagowanie napięcia
     Włączając się w akcję ,,Cała Polska czyta dzieciom", w mojej grupie (dzieci 5-letnie) nie tylko ja czytam dzieciom codziennie, ale angażuję w to inne ciekawe osoby. Zachęcając rodziców do czytania dzieciom w domu zaproponowałam tzw. "weekendowe czytanie". Po niedzieli każde dziecko przychodząc do przedszkola przynosi wykonaną przez siebie ilustrację do utworu, z którym zapoznało się podczas weekendu. W ranku, w kilku zdaniach omawiamy treść, tytuł, autora (kto pamięta), dokonujemy pokazu ilustracji, a następnie składamy rysunki w imiennych teczkach znajdujących się w kąciku książki. W ten sposób tworzymy album pt. "Najpiękniej czyta moja mama i mój tata".
     Nawiązałam również w tym celu współpracę z Miejską Biblioteką Publiczną, w której korzystamy z czytelni. Tam, zaprzyjaźniona pani bibliotekarka czyta nam bajki w drugą środę każdego miesiąca oraz odwiedza nas w przedszkolu uczestnicząc w głośnym czytaniu dzieciom.
     W co drugi czwartek każdego miesiąca czyta dzieciom zaproszony gość. Jest to osoba z najbliższej rodziny dziecka, pani dyrektor, panie dyrektorki z innych przedszkoli, panie nauczycielki z innych grup, starsi koledzy umiejący czytać, osoby ze środowiska miejskiego. Na tę okoliczność odpowiednie są tzw. "Bajki bez przemocy", do których należą utwory pt. "Wiercipiętek" autorstwa Agnieszki i Mateusza Galiców oraz bajki terapeutyczne z cyklu "Przygody misia Mokrej Łapki" autorstwa M. Młynarskiej.
     Wiersze, piosenki, opowiadania urozmaicają i wzbogacają przedszkolne zajęcia. Codzienny kontakt z książką umożliwiam poprzez zorganizowany, kolorowy, przytulny i zaciszny kącik książki oraz kącik teatralny. Stały się one ulubionymi miejscami zabaw. To tam układają rymowanki, tworzą wyliczanki, próbują układać krótkie bajki, opowiadania, dialogi. Zdolniejsze zachęcam do samodzielnego układania gier-opowiadań, których inspiracją są utwory literackie oraz do zabaw dydaktycznych związanych ze słowem np. zabawa w rymy, przeciwności, synonimy itp. Dzieci samodzielnie tworzą scenki i dialogi w teatrzyku grupowym, gdzie mają możliwość występowania w rolach postaci bajkowych lub wymyślonych przez siebie postaci fikcyjnych. Wiedzą jak dbać o książki i zgromadzone rekwizyty teatralne jak kukiełki, maski, pacynki, co umożliwia zabawę w teatr według własnych scenariuszy.
     Dzięki tym działaniom dzieci z Przedszkola nr 2 w Złotoryi mają gwarancję dobrej zabawy, pozytywnych emocji i satysfakcji.
     Myślę, że zaprezentowane przeze mnie argumenty tak jasno wskazują na zalety czytania dziecku, a gdy nabędzie tę umiejętność to czytania z dzieckiem, iż skłonią rodziców i pedagogów do zainteresowania się tematem oraz zainwestowanie w przyszłość naszych pociech w domu, przedszkolu i szkole.

OPRACOWAŁA:
mgr Iwona Wodniak- nauczyciel
mianowany Przedszkola Miejskiego nr 2 w Złotoryi

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie