Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Będę czytelnikiem

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 614 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Prezentowany przeze mnie scenariusz jest propozycją pierwszej wizyty uczniów klas pierwszych w bibliotece szkolnej połączonej z uroczystym pasowaniem na czytelnika.
Opracowała: mgr Stefania Szweda
Szkoła Podstawowa w Syryni

Cele:
· zapoznanie uczniów z biblioteką i jej zbiorami
· zaznajomienie z zasadami korzystania z księgozbioru
· nabycie umiejętności samodzielnego korzystania ze zbiorów
· wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych
Metody: pogadanka, pokaz, elementy gry dramowej
Formy: grupowa, zespołowa
Środki dydaktyczne: egzemplarze książek do pokazu, gigantyczna tekturowa zakładka do książki.
Czas trwania: 60 minut
Miejsce zajęć: biblioteka
Przebieg zajęć :
  1. Powitanie uczniów kl.I rymowanką:
W bibliotece wszystkich witam,
Może coś wam dziś przeczytam,
A jeśli litery już znacie
Może sami poczytacie ?
Rymowanka jest jednocześnie punktem wyjścia do rozmowy na temat stopnia opanowania umiejętności czytania.
Prowadząca upewnia się, że wszystkie dzieci znają litery i chcą zostać czytelnikami.
2. Zwiedzanie poszczególnych pomieszczeń i agend biblioteki
  • wypożyczalni i czytelni – wyjaśnianie różnic, odczytywanie napisów informacyjnych
  • działu opracowania zbiorów – zademonstrowanie egzemplarza książki świeżo nabytej i już opracowanej; wyjaśnienie w prosty sposób drogi książki z księgarni do rąk czytelnika; prezentacja książek przeznaczonych na makulaturę.
3. Zajęcie miejsc w czytelni.

  • Nawiązanie do oglądanych przed chwilą książek zaczytanych. Bibliotekarz jeszcze raz prezentuje książkę zniszczoną i dla kontrastu – nową. Zadaje dzieciom pytanie: „Jak sądzicie, jakie jest samopoczucie tych książek ?”
  • Propozycja gry dramowej „ Rozmowa książki nowej ze zniszczoną” inspirowanej przez nauczyciela pytaniami typu: „ Na co skarży się książka zniszczona?”, „Jakich rad udziela książce nowej?”
4. Omówienie sposobu obchodzenia się z książką oraz zasad zachowania się w bibliotece. Wprowadzenie pojęcia: regulamin biblioteki. Wyegzekwowanie od uczniów zapewnień, że będą go przestrzegać.

5. Uroczyste pasowanie uczniów na czytelników. Złożenie przyrzeczenia:

My, uczniowie pierwszej klasyp
przyrzekamy wam książeczki,
Że od dziś będziemy sami
Czytać wiersze i bajeczki.

Chcemy poznać krasnoludki,
Co pomogły pięknej Śnieżce.
I Kapturka, który spotkał
Złego wilka na swej ścieżce.

Dziś pragniemy wam obiecać,
I słowa dotrzymać szczerze,
Że będziemy was szanować
I traktować jak należy.
Przyrzekamy!
  • Symboliczne dotknięcie ramienia każdego czytelnika gigantyczną zakładką.
  • Wręczenie dyplomów czytelnika oraz pamiątkowych zakładek do książki.
6. Wypożyczenie pierwszej książki.

7. Pożegnanie uczniów i zaproszenie do częstego odwiedzania biblioteki.


Bibliografia:
Andrzejewska Jadwiga: Gry dramowe w pracy bibliotecznej z dziećmi i młodzieżą. „Poradnik Bibliotekarza” 1996 nr 4 s. 1 – 4

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie