Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zestaw testów sprawdzających umiejętność czytania lektur ze zrozumieniem



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Jestem nauczycielem z kilkunastoletnim stazem. W celu podniesienia efektywności pracy w zakresie kształcenia literackiego zawsze przed rozpoczęciem cyklu zajęć poświęconych danej lekturze przeprowadzam test sprawdzający stopień samodzielnego przyswojenia przez uczniów nowych treści literackich. Dla moich uczniów perspektywa rozwiązywania testu jest dodatkowa mobilizacją do czytania lektury ze zrozumieniem, dla mnie natomiast stanowi informację zwrotną na temat ich wiedzy i kompetencji zdobytych w procesie nauczania oraz wyznacznik dalszych oddziaływań dydaktycznych.

   Ania z Zielonego Wzgórza – test ze znajomości lektury
1. Akcja powieści „Ania z Zielonego Wzgórza” toczy się:
A. w Anglii                                           C. w Kanadzie         
B. w Szkocji                                          D. w Stanach Zjednoczonych

2. Wydarzenia rozgrywają się w ciągu:
A. kilku miesięcy                       C. około pięciu lat
B. dwóch lat                               D.  około jedenastu lat

3. Maryla i Mateusz Cuthbertowie to:
A. wdowiec i stara panna                             C. brat i siostra        
B. mąż i żona                                                D. biologiczni dziadkowie

4. Co się stało z broszką Maryli?
A. Ania pożyczyła ją Dianie                        C. Maryla ją zgubiła
B. Ania upuściła ją niechcący do wody       D. zaczepiła się o szal

5. „Pokrewnymi duszami” nie byli:
A. Ania i Mateusz                                         C. Ania i Mariel Stacy
B. Ania i pani Allan                                      D. Ania i Józia Pye

6. Matka Diany zabroniła jej przyjaźnić się z Anią, ponieważ:

A. Ania była sierotą                                      C. Ania naplotkowała na rodzinę Diany
B. Diana upiła się podczas wizyty u Ani      D. Ania okazała się kłamczuchą 

7. Gilbert Blythe naraził się Ani:

A. rozbijając tabliczkę na jej głowie             C. adorując Józię
B. wyprzedzając ją w nauce                           D. nazywając „Marchewką”

8. Który zestaw zawiera prawidłowe określenia koloru włosów Ani?
A. kruczoczarne                                           C. brązowe, jasne 
B. blond                                                       D. rude, ogniste

9. O jakiej sukience marzyła Ania Shirley?
A. balowej w kolorze lilii                        C. śnieżnobiałej  
B. z bufiastymi rękawami                        D. z różowymi falbanami 

10. Z jakim dodatkiem upiekła Ania tort na wizytę pastora?
A. z kroplami miętowymi                              C. z solą jodowaną
B. z kroplami walerianowymi                        D. z sodką

11. Ania marzyła o tym, aby zostać w przyszłości:
A. pastorową                                              C. piosenkarką       
B. pisarką                                                   D. pielęgniarką

12. W Charlotte Ania:
A. kończyła szkołę elementarną                     C. była z wizytą u Józefiny Barry
B. wystąpiła w koncercie charytatywnym      D. przebywała u pani Hammond

13. Jaki główny cel założyły sobie dziewczynki w klubie powieściowym?
A. Rozwijanie wyobraźni i próbne pisanie powieści.
B. Stworzenie najlepszej powieści wszech czasów.
C. Przygotowanie do seminarium nauczycielskiego.
D. Douczanie młodszych uczniów.

14. Ania zrezygnowała ze stypendium i wróciła do domu,  bowiem:
A. zbyt mocno pokochała Zielone Wzgórze         C. tęskniła za Gilbertem
B. chciała pomóc Maryli                                        D. prosiła ją o to Diana

15. Które określenie nie dotyczy Ani?
A. rozmarzona           B. otwarta          C. impulsywna         D. małomówna

16. Ania powiedziała o sobie:
A. „W Avonlea mam zdecydowanie mniej pola do wyobraźni.”
B. „Popełnianie błędów jest rzeczą ludzką.”
C. „Jestem takim niespokojnym duchem.”
D. „Pani Thomas niemiłosiernie mnie wykorzystywała.”

17. „Ona miele jak wiatrak. On zaś stoi i jak słup słucha . Nigdy nie widziałam
 tak urzeczonego mężczyzny
”. Opisana sytuacja odnosi się do Ani i:
A. Gilberta          B. Mateusza          C. pastora           D. Ruby’ego

18. „Jakie to chude i nędzne stworzenie. Ach, czy kto widział kiedy podobne piegi. A włosy...”. Powyższą ocenę wyraziła:
A. Józia Pye       B. Józefina Barry       C. Małgorzata Linde       D. Mariel Stacy

19. Jedno ze zdań nie jest autorstwa Ani Shirley. Wskaż je.
A. „Każdy zakręt to coś pociągającego”.
B. „Jutro jest wolne od błędów”.
C. „Świat jest taki brutalny, a ludzie jakże okrutni.”
D. „Ach, ja mam dziesiątki planów!”

20. Podaj nazwy wymyślone przez Anię:
A. wiśnia –  ................................................................................
B. staw (jezioro) –  .....................................................................
C. aleja –  ....................................................................................
D. las – .....................................................................................
E. dolina – ................................................................................

21. Oto niektóre z osiągnięć Ani:
A. Zagrała rolę pięknej (imię)..................................................
B. Uratowała życie chorej (imię) .............................................
C. Otrzymała stypendium (nazwa)...........................................
D. Była gwiazdą koncertu w (miejsce).....................................

Szatan z siódmej klasy – test ze znajomości lektury
I   Pytania zamknięte
1. „Szatan z siódmej kasy” jest:

   A. opowiadaniem z wątkiem sensacyjnym       
   B. opowiadaniem romantycznym   
   C. powieścią przygodową z wątkiem detektywistycznym
   D. komedią

2. Akcja utworu rozgrywa się   w  roku:

   A. 1967             B. 1937                    C. 1811                     D. 1812

3. Czas fabuły sięga jednak do czasów:

    A.  kampanii napoleońskiej                    C. wojny polsko-rosyjskiej 
    B. rewolucji francuskiej                         D. żadna odp. nie jest poprawna

 4. Dworek szlachecki, w którym centralizuje się akcja, znajduje się :

       A. w okolicach Warszawy                                    C. w Bejgole     
       B. na Kresach Wschodnich, w Głodówce            D. w Żywotówce

 5. Adaś Cisowski – to  ......................latek  (określ jego wiek),  a więc uczeń: 

    A. szkoły podstawowej                             C. gimnazjum 
    B. liceum                                                   D. technikum

 6. Przez roztargnionego profesora często nazywany jest:

     A. zawsze Pawełkiem                                C. Pawełkiem i „szatanem”   
     B. wyłącznie Piotrusiem                            D. Piotrusiem i „szatanem”

  7. Pomoc, jakiej obiecał Adaś udzielić rodzinie Gąsowskich, to:

   A.  przeciwdziałanie kradzieży kolejnych drzwi  w domu Pawła Gąsowskiego
   B.  znalezienie skarbu braci de Berier
   C. rozwiązanie zagadki zaginionych drzwi   
   D. rozwiązanie historii rodowej Iwa Gąsowskiego

   8. Na strychu Cisowski znalazł:

     A dokumenty rodowe rodziny Gąsowskich         
     B. list Armanda de Berier do brata
     C. pamiętnik księdza Koszyczka           
     D. list Kazuro do Francuza

    9. Adaś nie rozwiązał zagadki:

     A. brakujących 100 złotych  
     B. antypatii historyka wobec Hannibala 
     C. zaginionego pióra                         
     D. zjedzonych lodów                 

    10. W tłumaczeniu starego francuskiego listu Cisowski sięgał do książki:

  A. Skąpiec    B. Boska Komedia    C. Odyseja    D. żadnej z wymienionych

II  Pytania otwarte
          1. Poniższe teksty zostały zapisane w różnych miejscach – w liście, na drzwiach, na obrazie. Określ   ich mieszczenie.
         A. „  Znajdziesz w domu tego, co powróci wkrótce z Egiptu i nigdy nie jadał na uczcie z płaskiego talerza” –   ………………………………………..
              B. „ W wielkim domu znajdziesz dwie malowane brody. Nie patrz poza siebie.
Patrz przed siebie i czytaj w brodzie” - ………………………………….
         C. „ Na drzwiach bramy ten się napis czyta(...), a treści memu duchowi kryjomej” –      ...............................................................................................
        2. Na podstawie pierwszego cytatu  wyjaśnij, gdzie znajdował się skarb i co go stanowiło........................................................................................................ 
.............................................................................................................................
         3. Zanim Adaś odkrył  miejsce ukrycia skarbu, znalazł zaginione drzwi z domu ogrodnika. Gdzie one   znajdowały się? …………………………………..

…………………………………………………………………………………

      4. Żaden z 3 opryszków nie nosi imienia (taki był autorski zamysł), ale narrator wyróżnia ich, podając  ich  cechy  szczególne (również fizyczne). Jakie to były cechy szczególne?

 …………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………
     5. Kim był Francuz więziony razem z Cisowskim w kryjówce przestępców?         
      Jak   dowiedział się  o  napoleońskim skarbie? ………………………………
……………………………………………………………………… 
     7. Co Cisowski zakopał w ogrodzie i dlaczego uczynił to nocą? ………..
………………………………………………………………………………..
      8. Wyjaśnij,  kim są poniższe osoby, czym się zajmują (zajmowały):
         Paweł Gąsowski – ............................................................................
         Iwo –  ................................................................................................
         Wanda –  ...........................................................................................
        Jan Koszyczek – ................................................................................
         Burski – .............................................................................................
         Kazuro – ............................................................................................
         Kamil de Berier –  ..............................................................................

Ten obcy – test ze znajomości lektury

1. Akcja powieści toczy się:

    A. przed wojną                     C. na przełomie lat 50/60-tych
    B. po wojnie                         D. na przełomie lat 80-tych

2.Miejsce akcji to:

   A. wieś Młynówka                    C. okolice Wrocławia
   B. Olsztyn                                 D. Olszyny

3. Połącz prawidłowo imiona i nazwiska bohaterów:

  A. Pestka              1. Miler       
  B. Zenek               2. Pietrzyk                             A       B       C      D
  C. Julek                 3. Ubysz                           ____________________
  D. Marian              4. Zalewska
  E. Ula                    5. Wójcik

4. Pierwszy(a)  poznał(a)  Zenka:

      A. Ubyszowa        B. Marian      C.  Antoni      D. Ula

5.  Obcy ukrywał się:

   A. w szopie    B. na opuszczonej działce   C. na wyspie     D. w lesie

6. Intensywnie szukał:

   A. dziadka         B. wujka         C. ojca         D. brata

7. Połącz prawidłowo imiona bohaterów i informacje o nich:

  A. Ula                        1. mieszkał(a) w Olszynach
  B. Wiktor                  2. przyjechał(a) do dziadka
  C. Julek                     3. przyjechał(a) z matką na wakacje
  D. Pestka                  4. przyjechał(a) do ojca
                                             
                                                      A      B     C     D                                                                                         ____________                                                                                                     8. Co było najcenniejszą rzeczą Zenka
  A. kompas          B. zegarek         C. lornetka         D. aparat fotograficzny

9. Co Julek dał w zastaw za rower?

  A. zegarek             B. kompas      C. lornetkę        D. aparat fotograficzny

10. Co ukradły dzieci z sadu?

   A. wiśnie              B. śliwki        C. jabłka            D. gruszki

11. Jakiego bohaterskiego czynu dokonał Zenek

A. uratował tonącego               C. uchronił dziecko przed wypadkiem drogowym

B. reanimował porażonego prądem      D. uratował dziecko z pożaru 

12. Co zdarzyło się w Łętowie

A. Marian został pobity przez Julka   C. Dunaj pogryzł dziecko

B. Zenek okradł przekupkę        D. Zenek pobił miejscowych łobuzów

13. Zenek pobił Wiktora, bo

A. ten zalecał się do Uli                 C. rzucał kamieniami w Dunaja
B. zabrał mu zegarek                      D. zniszczył jego szałas

14. Kto pracował i jak, aby zwrócić dług Obcego?

  A. Pestka, przy żniwach                   C. Julek i Marian, sprzedając rower
  B. Ula, przy zbiorze porzeczek        D. żadna z odpowiedzi nie jest poprawna

15. Kto pojechał zawrócić Zenka?

  A. Pestka     B. Marian      C. Ula    D. Julek

16. Dlaczego trzeba było zdradzić tajemnicę Zenka?

  A. popełnił przestępstwo                   C. groziło mu niebezpieczeństwo
  B. zawódł zaufanie                           D. uciekł

17. Kto doniósł milicji o Zenku?

  A. Ubyszowa      B. Wiktor i Władek      C. Marian i Julek       D. Pestka

18. Która cecha nie określa Uli:

  A. odpowiedzialność                  C. nieśmiałość
  B. roztrzepanie                           D. życzliwość

19. Zenek skazany był na cierpienie, bo:

  A. był sierotą                        C. nieszczęśliwie zakochał się
  B. był biedny                         D. ojciec nadużywał alkoholu

20. Kto odnalazł Antoniego Janicę?

  A. mama Uli                           C. pan Zalewski
  B. mama Pestki                       D. miejscowy milicjant

21. „Ten obcy” to przede wszystkim powieść o:

A. miłości młodzieńczej                            C. podróżach
B. przyjaźni                                               D. samotności i egoiźmie


Przygody Tomka Sawyera  - test sprawdzający znajomość lektury

1. Wpisz imiona bohaterów lub ich nazwiska:
ciocia  ..........................,                         ........................    Thatcher,
Indianin  ......................,                         ........................     Finn,        
…........................ Rogers,                      ……......................  i jego synowie 
 ..........................  Potter,                       Joe.........................................,    
kuzynka........................,                         przyrodni brat.......................,
wdowa..........................,                        doktor.....................................  
2. Uporządkuj chronologicznie wydarzenia numerując je:
     .......      Wycieczka na cmentarz.       
     .......      Malowanie płotu.               
     .......      Zabawa w piratów.
     .......      W szkółce niedzielnej.      
     .......      Wędrówka po pieczarach.      
     .......       Proces Muffa Pottera.
3. Koledzy Tomka pomalowali za niego parkan, ponieważ:

A. otrzymali po 50 centów                 C. otrzymali sznurek i zdechłego szczura
B. w wyniku przegranego zakładu    D. sami chcieli spróbować tej przyjemności

4. Po pomalowaniu parkanu zmienił się stan majątkowy Tomka:

A.  zubożał                                        C.  był bogatszy o 100$
B.  stał się bogatszy                           D. był  bogatszy o 5 $

5. Po przybyciu do St. Petersburga Tomek wyrzucił z serca:

A.  Becky Finn                                 C. Amy Lawrance   
 B. Mary   Thatcher                          D. żadną z wymienionych

6. Według Tomka pierwszymi apostołami byli:

A. Piotr i Paweł                             C. Jan i Jakub 
B. Dawid i Goliat                           D. Łukasz i Mateusz

7. Po kompromitacji z Biblią Tomek urozmaicił parafianom mszę:

A. wywabianiem publicznie brodawki            C. śpiewem            
B. wygłupami                                                 D. tańcem pudla z chrząszczem

8. Kolega namówił Tomka na wywabianie brodawek:

A. fasolą z ogrodu wdowy                        C. zdechłym kotem na cmentarzu
B.  azteckim czarami                                 D. wróżbami na strychu 

9. Na cmentarzu Tomek z przyjacielem byli świadkami:

A.  kradzieży skarbów       C. bójki złodziei zakończonej śmiercią jednego z nich          
B. morderstwa doktora i kradzieży zwłok      D. żadna z odp. nie jest prawidłowa   

10. Pottera od kary śmierci uratował:

A. Huck                B. Tomek                   C. Joe                  D. Robinson

11. Trzech kumpli uciekło z domu:

A. na wyspę Jacksona                                     C. do St. Louis 
 B. Do Sankt. Petersburga                               D. do pieczar

12. Joe i Huck dzięki pomysłowości Tomka usłyszeli:

A. hymn piratów                                            C. głos Boga   
B. mowę pogrzebową                                    D. śpiew aniołów

13. Chłopcy na koniec roku zemścili się na panu Dobbinsie przy pomocy:

A. pudla        B. kleszcza         C. chrabąszcza       D. syna lakiernika i kota

14. W nawiedzonym domu skarb jako pierwsi znaleźli:

A. Indianin i jego wspólnik                    C. Joe i Ben 
B. Alferd i Muff                                      D. ksiądz i dyrektor szkółki

15. Od zemsty z rąk Indianina wdowę uratowali:

A. Becky i Amy                                         C. szeryf i Muff             
B. Huck i stary Walijczyk                          D. Tomek i Joe

16. Huck został adoptowany przez:

A. Walijczyka                 B. szeryfa                C. Polcię                   C. wdowę

17. Skarb Indianina został wydobyty z:

A. krypty kościoła    B. nawiedzonego domu      C. gospody         D. pieczar

18. Tomek i jego przyjaciółka uratowali się, bo:

A. mieli kompas                                      C. mieli nóż      
B. mieli pod dostatkiem wody                 D. zachowali zimna krew

19. Tomek i Huck stali się bogaci w taki sposób:

A. obdarowali ich wdzięczny sędzia za uratowanie życia
B. wdowa zapisała im swój majątek
C. zatrzymali dla siebie złoto z jaskini     
D. znaleźli diamenty w nawiedzonym domu


W pustyni  i w puszczy
– czytanie lektury ze zrozumieniem

1. W którym kraju rozpoczyna się akcja powieści?
  A. Polska       B. Anglia       C. Egipt       D. Sudan
2. Czas akcji powieści to:
A. XVII w.      B. XVIII w.   C. koniec XIX w.     D. początek XX w.
3. Nel i Staś mają:
 A. 7 i 13 lat      B. 6 i 13 lat     C. 8 i 14 lat    D. 9 i 14 lat     
4. Z jakiego powodu Staś i Nel zostali porwani?
 A. dla okupu    B. na handel    C. z zemsty    D. na wymianę za jeńców
5. Pies, który stał się towarzyszem ich podróży był rasy:
A. mastyf        B. doberman        C. bernardyn        D. sznaucer
6. Kto uratował życie Stasiowi, gdy odzyskał swoją strzelbę?
A. Idrys          B. Gebhr            C. Chamis            D. Saba
7. Dlaczego Staś nie chciał przyjąć wiary Mahdiego?
A. Nie znał jej                                  C. Bał się 
B. Nie odpowiadała mu                   D. Nie chciał zaprzeć się swojej wiary
8. Co robi Staś w Chartumie, aby nakarmić Nel?
 A. Kupuje pożywienie                   C. Kradnie jedzenie   
B. Żebrze                                      D. Dostaje jedzenie od Mahdiego
9. W jakich okolicznościach dzieci uwolniły się od porywaczy?
A.     Zamieniono ich na dzieci Fatmy           C. Uciekli                                                  
B.    Uwolnili ich Beduini                           D. Staś zastrzelił Gebhra i Chamisa
10. W jakim kierunku przemieszczali się Staś i Nel?
 A. na północ       B. na południe       C. na wschód       D. na zachód
11. „Kraków” w utworze to:
 A. miasto na północy Polski   B. wąwóz   C. dolina   D. nazwa drzewa
12. Nel troszczyła się o słonia przede wszystkim dlatego, że:
 A. Chciała się z nim bawić       C. Miała taki kaprys
 B.  Kochała zwierzęta              D. Mogła na jego grzbiecie podróżować
13. Co to jest zeriba ?
 A. rodzaj strzelby               C. taniec murzyński 
 B. roślina jadalna                D. ogrodzenie z gałęzi cierniowych
14. W jakich okolicznościach Staś zdobył chininę?
 A. Znalazł ostatnie zapasy                            C. Otrzymał od Dinah
 B. Otrzymał od umierającego podróżnika    D. Kupił od karawany Beduinów
15. Jakie zdanie napisał Staś na latawcach?
 A. „Jesteśmy o tydzień drogi od Nilu”  
 B. „Pomóżcie nam, zostaliśmy porwani”
 C. „Jesteśmy o miesiąc drogi na wschód” 
 D. żadna wypowiedź Ne jest prawidłowa
16. Kto znalazł latawiec dzieci?
 A. geograf Linde    B. Nasibu      C. Glen i Clary     D. Rawilson i Tarkowski
17. Jak brzmiały słowa Kalego:
A.     „Dobry uczynek – to Kali zjeść lwa, zły uczynek – to lew zjeść Kalego.”
B.     „Dobry uczynek – to Kali zabrać komuś krowę, zły uczynek – to ktoś Kalemu
zabrać krowę”
C.     „Dobry uczynek – to Kali zabić, zły uczynek – ktoś zabić Kalego.”
D.     „Dobry uczynek – Kali szybko uciekać, zły uczynek – to złapać Kalego.”
18. Plemiona Wa-hima i Samburu żyły ze sobą:
A. w przyjaźni    B. w niezgodzie    C. nie znały się    D. były sobie obojętne

Krótko i treściwie odpowiedz na pytania:

1. Co to jest fatamorgana? .....................................................................................

2. Na czym polegało braterstwo krwi  według dzikich ludów Afryki?

    .................................................................................................................................
3. Czym objawiała się febra?

    .................................................................................................................................
4. Dlaczego wioska murzyńska zapadła w śpiączkę? ........................................................

    ...................................................................................................................................
5. Podaj dwie nazwy, jakimi Murzyni określali Nel ..........................................................

6. Jaka była przyczyna śmierci Lindego? .............................................................

7. W jaki sposób karawana straciła resztki wody podczas ostatniego etapu podróży? ........

    ....................................................................................................................................
8. Którzy Europejczycy ocalili życie Stasiowi i Nel ...........................................................

9. Jaki napis wykuwał Staś na gnejsowej skale w trakcie podróży do Mombassa? ..........

     ...................................................................................................................................
10. Podaj 5 nazw miejscowości, w których przebywał Staś i Nel podczas podróży
przez Afrykę

    ...........................................................................................................................

Czy przeczytałeś/przeczytałaś  Pinokia   ze zrozumieniem?

1. Dlaczego majstra Antonio nazywano Wisienką?

A.     bardzo lubił jeść wiśnie,
B.     przed jego domem rósł wiśniowy sad,
C.     z powodu koniuszka nosa świecącego jak dojrzała wiśnia.

2. Jaki był powód, dla którego Dżepetto wystrugał pajaca z drewna?

A.     chciał go podarować swojej chorej wnuczce, aby ją rozweselić,
B.     chciał z nim wędrować po świecie, aby zarobić na kawałek chleba,
C.     chciał z nim stanąć do konkursu na najpiękniejszą drewnianą lalkę.

3. Dlaczego Pinokio rozzłościł się na Gadającego  Świerszcza i rzucił w niego młotkiem?

A.  świerszcz kazał mu iść do szkoły,
B.   świerszcz nie chciał pomóc pajacowi w uwolnieniu Dżepetta z więzienia,

C.     świerszcz po dłuższym napominaniu chłopca stwierdził, że Pinokio jest pajacem
i, co gorsza, ma drewnianą, zakutą pałę.

4. Zwęglenie stóp Pinokia nastąpiło wskutek:

A.     jego bezmyślności,
B.     złośliwości Lisa i Kota,
C.     przebiegłości Gadającego Świerszcza.

5. Co Dżepetto dał Pinokiowi do jedzenia po wyjściu z więzienia?

A.     trzy gruszki,
B.     chleb, który dostał od staruszka,
C.     jajecznicę na wodzie – z jajka, które znalazł w śmieciach.

6. Dżepetto sprzedał swój ostatni kaftan, a pieniądze przeznaczył:

A.     na coś do jedzenia,
B.     na ubranko szkolne dla pajaca,
C.     na elementarz szkolny dla Pinokia,.

7. Z powodu kłamstwa:

 A. wyrastały mu ośle uszy,
 B. wydłużał się Pinokiowi nos,
 C.  stawały mu włosy dęba.  

8.  W jaki sposób Pinokio znalazł się w teatrze marionetek?

A.     dostał  się na przedstawienie za pieniądze uzyskane ze sprzedaży elementarza,
B.     chciał pracować w teatrze, aby w ten sposób zarobić na swoje utrzymanie,
C. Dżepetto zabrał go tam na przedstawienie

9. Krainę Zabawek (Zabawkonię) zamieszkiwali:

A.     wyłącznie chłopcy (w wieku 8-14 lat)
B.     wyłącznie przedszkolaki,
C.     wyłącznie dzieci, które lubią łączyć naukę z zabawą.

10. Kto okazywał litość przez kichanie?

A.     Wróżka,
B.      Gadający Świerszcz,
C.     Dyrektor cyrku – Ogniojad.

11. Co zrobił Pinokio z pieniędzmi otrzymanymi od Ogniojada?

A.     oddał swojemu tatusiowi,
B.     obałamucony przez Lisa i Kota zasadził na Polu Cudów,
C.     zasadził na Polu Cudów, a pomnożone pieniądze oddał tatusiowi.

12.Kogo zbójcy powiesili na gałęzi Wielkiego Dębu?

A.     gospodarza z karczmy „Pod Czerwonym Rakiem”,
B.     Gadającego Świerszcza,
C.     Pinokia.

13. Na Wyspie Zmyślnych Pszczół Pinokio:

A.     został sprzedany na targu jako materiał na bęben,
B.     został powieszony na gałęzi Wielkiego Dębu,
C.     złożył przyrzeczenie dobrej Wróżce.

14. Dlaczego Pinokio pilnował kurnika jako pies?

A.     został schwytany przez wieśniaka, gdy będąc głodnym, zrywał winogrona
na polu,
B.     zgłosił się na służbę, aby zdobyć pieniądze dla chorego Dżepetta,
C.     został schwytany przez wieśniaka, gdy chciał okraść jego kurnik.

15. Pinokio uciekł do Zabawkonii:

A.     sam,
B.     z Konotem,
C.     z Knotem i Lisem.

16. Dlaczego Pinokio zmienił się w osła?

A.     zmieniła go Wróżka, aby ukarać go za złe zachowanie,
B.     zmiana była konsekwencją pobytu w Zabawkonii,
C.     zmienił go Ogniojad, aby pracował dla niego w cyrku.

17. Kogo odnalazł Pinokio w cielsku rekina:

A.     Knota,
B.     Wróżkę,
C.     Dżepetta.


    Sprawdzian z treści lektury Akademia pana Kleksa

1.       Autorem Akademii pana Kleksa jest:
a)  Julian Tuwim
b)  Maria Konopnicka
c)   Jan Brzechwa
2.  Wydarzenia opowiada?
a)   pan Kleks
b)   Alojzy
c)   Adaś i szpak Mateusz
3.  Akademia mieściła się przy ulicy
a)  Marcepanowej
b)  Cukierkowej
c)  Czekoladowej
4. Imiona uczniów Akademii zaczynały się literą:
a)   C
b)   K
c)   A
5. Ilu nowych uczniów zapisało się do Akademii?
a)   3
b)   2
c)   4
6. Chłopcy z Akademii mogli odwiedzać:
a)  inne bajki i baśnie
b)  inne akademie
c)  sekrety pana Kleksa
7.  Mateusz był:
a)  zwykłym szpakiem
b)  księciem zamienionym w ptaka
c)  królewiczem, który uratował Śnieżkę
8. Pan Kleks miał na imię:
a) Alojzy
b) Amadeusz
c) Ambroży
9. Pan Kleks trzymał w tabakierce:
a) tabakę
b) tytoń
c) piegi
10. Najwyższą odznaką w Akademii są:
a) dyplomy
b) piegi
c) medale w kształcie serc
11. Pan Kleks sypia:
a) na wygodnej kanapie
b) w łóżeczku wielkości pudełka od cygar
c) w hamaku
12.  Co pan Kleks wysłał na Księżyc?
a)  rakietę
b)  sondę
c)  swoje oko
13.  Pan Kleks leczył
a) swoich uczniów
b) chore sprzęty
c) chore myszki
14. Gdy pan Kleks szedł spać, wyglądał tak:
a)  robił się stary
b)  zmniejszał się
c)  zamieniał się w ptaka
15.  W kuchni pana Kleksa znajdowały się:
a)  garnki i artykuły spożywcze
b)  paczki z cukierkami oranżada
c)  słoiki i kolorowe szkiełka
16. Pan Kleks na końc
a)  ptaka
b)  piegi
c)  guzik
17. W fabryce, którą zwiedziły dzieci,  produkowano
a) dziurki i dziureczki
b) sery z dziurkami
c) buty w kropeczki
18. W trakcie zabawy w poszukiwaczy skarbów  Adaś z Arturem znaleźli:
a) kluczyk i gwizdek
b) guzik
c) złote monety
19. Kim był Filip?
a) kucharzem
b) golarzem
c) malarzem
20. Alojzy był:
a) chłopcem
b) robotem
c) lalką
21. Co zniszczył Alojzy?
a)  szpital
b)  sekrety pana Kleksa
c)   pompkę powiększającą
22. Adaś miał sen o:
a)  pięciu krasnoludkach
b)  siedmiu szklankach
c)  o Królewnie Śnieżce
23. Po długim locie Adaś trafił:
a) do jednej z baśni Andersena
b) do Psiego Raju
c)  do swojego domu
24. Na ulicy Dręczycieli można spotkać:
a) chłopców, którzy znęcają się nad swoimi psami
b) chłopców, którzy dręczą swoich rodziców
c) chłopców, którzy nie chcą się uczyć
25.Pan Kleks o księżycowych ludziach dowiedział      się dzięki:
a) prawemu oku
b) obserwacji teleskopem
c) wizyty księżycowego człowieka

 Beata Świątek

Szkoła Podstawowa nr 8 w Słupsku 

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie