Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Dobra kucharka trzyma w lodówce jajka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1092 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Uświadomienie dzieciom wartości odźywczych jaj oraz ich wszechstronnego zastosowania w kuchni. Wykonywanie prostych potraw z jaj kurzych ( kogel-mogel, bezy )

Dobra kucharka trzyma w lodówce jajka- konspekt zajęcia dla dzieci pięcioletnich.
CELE GŁÓWNE: Wykonywanie prostych potraw z jaj kurzych.
Zapoznanie z wartościami odżywczymi jaj.

POMOCE: surowe żółtko jaja kurzego w kubeczku dla każdego dziecka, łyżeczki,
cukier, miska, trzepaczka do jajek, blacha do pieczenia ciast, chusteczka
do włosów i fartuszek dla każdego dziecka, serwetki, ilustracja
przedstawiająca stół, na którym znajdują się potrawy wykonane z jaj lub
ich datkiem, jedno jajo surowe, jedno jajko gotowane na twardo, szklanka
z wodą, kaseta magnetofonowa z nagraniami utworów zgromadzonymi
przez stowarzyszenie KLANZY.

LITERATURA: Wiersz J. Brzechwy -„ Jajko”


PRZEBIEG ZAJĘCIA:

Dzieci ubrane w fartuszki i chusteczkach na głowach siedzą na dywanie na wprost tablicy ściennej.
1. Wysłuchanie treści wiersza J. Brzechwy „ Jajko”

Jajko
Było sobie raz jajko mądrzejsze od kury.
Kura wyłazi ze skóry,
Prosi, błaga, namawia: „Bądź głupsze !”
Lecz co można poradzić, kiedy ktoś się uprze?
Kura martwi się bardzo i nad jajkiem gdacze.
A ono powiada że jest kacze

Kura prosi serdecznie i szczerze:
„ Nie trzęś się, bo będziesz nieświeże”.
A ono właśnie się trzęsie
I mówi, że jest gęsie.

Kura do niego zwraca się z nauką.
Że jajka łatwo się tłuką.
A ono powiada, że to bajka.
Bo w wapnie trzyma się jajka.


Kurcze czule namawia: „Chodź, to cię wysiedzę”.
A ono ucieka za miedzę,
Kładzie się na grządkę pustą
I oświadcza, że będzie kapustą.
Kura powiada: „Nie chodź na ulicę,
Bo zrobią z ciebie jajecznicę”.
A jajko na to najbezczelniej:
„Na ulicy nie ma patelni”.

Kura mówi: „Ostrożnie! To gorąca woda!”
A jajko na to: „Zimna woda! Szkoda!”

Wyskoczyło do ukropu z miną bardzo hardą
I ugotowało się na twardo.




2. Rozmowa z dziećmi na temat treści wiersza. Zwrócenie uwagi na to, co się stało z jajkiem gdy wpadło do wrzątku. Porównanie surowego i gotowanego jajka. Zadanie dzieciom pytania, czy orientują się, jakie potrawy można wykonać z wykorzystaniem jaj. Wysłuchanie propozycji dzieci. Przedstawienie ilustracji, na której znajdują się potrawy z jaj. Uświadomienie dzieciom tego, iż jaja mają różne zastosowanie w sztuce kulinarnej. Mogą być podawane jako dania główne i jako dodatek do różnych potraw, ciast. Jaja są produktem wysokowartościowym, znajdują się w nim wszystkie składniki odżywcze potrzebne do życia, dlatego tak chętnie są wykorzystywane w kuchni.

3. Zaproponowanie dzieciom samodzielne wykonanie prostych potraw z jaj: kogla- mogla i ciastek – bezy. Przypomnienie dzieciom zasad higieny, obowiązujących podczas sporządzania posiłków. Dokładne umycie rąk w łazience. Zgromadzenie się dzieci wokół stołu. Nauczycielka informuje je, że zanim zaczniemy wykonywać jakiekolwiek potrawy z jaj, należy sprawdzić ich świeżość np. poprzez zanurzenie w szklance zimnej wody i sparzyć wrzątkiem w celu zabicia ewentualnych bakterii salmonelli. Po wykonaniu owych czynności nauczycielka rozbija dla przykładu jedno jajko, oddzielając żółtko od białka. Wyjaśnia jak wykonać kogel- mogel. Następnie informuje, że dobra kucharka nie marnuje niczego w kuchni, dlatego do białek dodaje cukier i ubija trzepaczką na pianę. Chętne dzieci, pomagają w tym nauczycielce. Z uzyskanej piany, dzieci wraz z nauczycielką formują na blasze do pieczenia bezy, które wędrują do kuchni w celu upieczenia.

4. Dzieci siadają do stolika i wykonują kogel- mogel według wskazówek nauczycielki. Po zakończonej pracy dzieci wycierają stoliki.

5. Ułożenie przez dyżurnych na środku stoliku serwetek w stojakach. Spożycie przygotowanego deseru zgodnie z zasadami savoir vivre.

6. Przyniesienie do sali przez panią kucharkę gotowych ciastek ( zjedzenie ich na podwieczorek).

7. Posprzątanie ze stołu po skończonym posiłku.

8. Zaproszenie dzieci do udziału w zabawie przy muzyce pt. „ Ciasto” (KLANZA)
- 8 x wysypywanie mąki do miski
- 8 x otrzepywanie rąk ( ręka o rękę )
- 8 x otrzepywanie rąk o nogi
- 8 x wrzucanie sera
- 8 x rozbijanie jajek
- 8 x mieszanie
- ugniatanie
- wałkowanie
- posypywanie
- do pieca.


Opracowała mgr Edyta Walentek

z Miejskiego Przedszkola Nr8 w Piekarach Śl.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie