Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz zajęcia z przyrody nieożywionej



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Przedstawiam opracowany przeze mnie konspekt lekcji z przyrody nieozywionej do wykorzystania w pracy z dziećmi sześcioletnimi dający dzieciom mozliwości do tego, by stawały się badaczami i odkrywcami.

TEMAT: Co pływa, a co tonie? – Zabawy badawcze

CELE:
-         stwarzanie warunków do poznawania sposobów zachowania się niektórych przedmiotów w wodzie;
-         poszukiwanie przyczyn tonięcia i utrzymywania się na powierzchni wody różnych przedmiotów
-         kształcenie umiejętności działania w grupie

METODY:
-         rozmowa
-         obserwacja
-         praktycznego działania

FORMY PRACY:
-         zbiorowa
-         zespołowa
-         indywidualna

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
krzyżówka, podpisy, piórka, klucz, kostka do gry, spinacz, kamień, kulka metalowa, papier, plastelina, miski, słoiki, skorupy orzecha włoskiego, kapsle, plastikowe pokrywki od słoików, gwoździe, styropian, woda

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

1.     Rozwiązanie krzyżówki – otrzymanie hasła „woda”;

2.     Omówienie charakterystycznych cech wody ( zapach, kolor, itp.)

3.     Zabawy badawcze „Co pływa, co tonie”?

Doświadczenie 1
Na stoliku przed dziećmi przeźroczysta miska z wodą, wokół zgromadzone przedmioty: piórko, klucz, skorupy orzecha włoskiego, kamień, kapsel, spinacz, metalowa kulka, drewniana kulka, plastikowa kostka do gry itp.

Szacowanie przez dzieci:
-         Jak zachowają się poszczególne przedmioty w wodzie?
-         który przedmiot w wodzie będzie pływał?
-         który utonie?
-         Po oszacowaniu, wrzucanie przedmiotu do wody.
Wysuwają wniosek, że przedmioty:
 ciężkie – toną;
lekkie- pływają.

Dzieci dzielą się na cztery grupy i zajmują miejsca przy czterech stolikach

Doświadczenie 2
Każda grupa otrzymuje miskę z wodą.
Każde dziecko otrzymuje taką samą ilość plasteliny, lepią z niej kulkę, umieszczają ją na wodzie – kulka opada na dno,
następnie z kulki lepią „talerzyk” i ponownie umieszczają na wodzie – „talerzyk” pływa.
Wysuwają wniosek, że to czy przedmiot pływa, zależy od jego kształtu.

Doświadczenie 3
Każda grupa otrzymuje dwa jednakowe słoiki, jeden słoik zakręcają, drugi pozostawiają bez zakrętki.
Oba kładą na wodę i obserwują ich zachowanie (dzieci zauważają, że słoik z nakrętką pływa, a do słoika bez nakrętki wlewa się woda i słoik tonie.
Wysuwają wniosek, że w słoiku, który pływa jest powietrze, a w drugim – woda. Powietrze jest lżejsze od wody.

4.     Zabawa ruchowa z piosenką pt. „Wiosenne roztopy”.

5.     Rozmowa- podsumowanie obserwacji, których dzieci dokonały podczas kolejnych doświadczeń:
·        Przedmioty ciężkie toną, a lekkie pływają;
·        Przedmioty wykonane z tego samego materiału mogą pływać lub tonąć, zależy to od ich kształtu;
·        W słoiku, który pływał było powietrze, a w drugim woda. Powietrze jest lżejsze od wody.

6.     „Łódka”
Nauczycielka udostępnia dzieciom różnorodny materiał: styropian, skorupki orzecha włoskiego, kapsle, nakrętki, plastelina, wykałaczki, kolorowy papier. Dzieci robią łódeczki wg własnego pomysłu, tak, aby utrzymywały się na powierzchni wody.
Zabawy łódkami w miskach z wodą.

opr. mgr Marta Szotowicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie