Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Budowa i rola naczyń krwionośnych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1071 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Artykuł jest scenariuszem lekcji biologii dla klasy II gimnazjum, poświęconym naczyniom krwionośnym. Polecam zaprezentowaną formę zajęć, gdyż rozwija ona u uczniów szereg umiejętności i angażuje ich w aktywne zdobywanie wiedzy.

Cele operacyjne zajęć – uczeń:

  • wymienia rodzaje naczyń krwionośnych i rozpoznaje je na schematach lub preparatach mikroskopowych
  • wskazuje różnice w budowie i funkcjach naczyń krwionośnych
  • doskonali umiejętność analizowania tekstu, formułowania wniosków
  • rozwija umiejętność wykonania plakatu mapy pojęciowej
  • doskonali umiejętność prezentacji wykonanych zadań
  • umie współpracować w grupie
  • aktywnie angażuje się w zdobywanie wiedzy
Czas trwania zajęć: 1 godzina.


Metody nauczania:
  • oparte na działaniu – mapa pojęciowa
  • praca z podręcznikiem i innymi źródłami informacji
  • obserwacja mikroskopowa
  • słowna : dyskusja, pogadanka
Formy pracy: zespołowa


Środki dydaktyczne i materiały pomocnicze:
arkusze papieru, kredki, kolorowe flamastry, mikroskopy, preparaty mikroskopowe naczyń krwionośnych, koperty z rysunkami schematycznymi przekroju poprzecznego i podłużnego naczyń krwionośnych, podręcznik, sieć Internet.


Przebieg lekcji:
I. Faza wstępna. (10min.)

1. Sprawdzenie wiadomości z poprzedniej lekcji.

2. Nawiązanie do nowej lekcji, bez podania tematu. Temat lekcji odgadują uczniowie.

3. Przypomnienie uczniom, na czym polega sposób pracy metodą mapy pojęciowej.

II. Faza główna: (25 min.)

1. Podział uczniów na 3 zespoły. Każdy zespół ma przygotować prezentację jednego z naczyń krwionośnych w formie tzw. mapy pojęciowej:

  • zespół 1 – TĘTNICE
  • zespół 2 – ŻYŁY
  • zespół 3 – NACZYNIA WŁOSOWATE
Ø Podczas pracy uczniowie mogą korzystać z własnych wiadomości, obserwacji mikroskopowych oraz informacji z podręcznika, Internetu (należy tak zorganizować zajęcia, aby umożliwić uczniom dostęp do sieci Internet).

Ø Nauczyciel pomaga uczniom w wykonywaniu pracy, udziela wskazówek.

2. Prezentacja wykonanych prac przez liderów poszczególnych grup.

3. Dokonanie porównania poszczególnych rodzajów naczyń krwionośnych – sporządzenie notatki:

Tętnice, żyły i naczynia włosowate różnią się:
  • grubością i stopniem elastyczności ścian,
  • wielkością ciśnienia przepływającej krwi,
  • występowaniem zastawek,
  • pełnioną funkcją.
III. Faza podsumowująca: (10min)

1. Wykonanie przez zespoły pomiaru tętna w spoczynku i po dziesięciu przysiadach u 3 uczniów. Sformułowanie i zapisanie wniosku na podstawie analizy uzyskanych wyników: Tętno zdrowego człowieka w spoczynku wynosi ok. 70 uderzeń na minutę, po wysiłku – wzrasta.

3. Ocena pracy uczniów.

4. Praca domowa:

A/ Zaprojektuj i wypełnij tabelę dotyczącą budowy i roli poznanych naczyń krwionośnych.

B/ Jakie są skutki nieprawidłowej pracy zastawek występujących w żyłach?


Opracowała:

Janina Nowicka – Publiczne Gimnazjum im. Narodów Zjednoczonej Europy w Bielicach.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie