Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sprawdzian wiadomości z historii



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Sprawdzian wiadomości z historii z działu "Starożytny Rzym" dla klasy I gimnazjum opracowany na podstawie podręcznika G. Wojciechowskiego, wydawnicwo "Nowa Era"
Brygida Tarka- nauczyciel historii i plastyki w ZSO w Rzucowie



SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI Z HISTORII DLA KL.I

„STAROŻYTNY RZYM”


Imię i nazwisko: ………………………………………….

Klasa: ………………

Grupa A


1. Połącz odpowiednio pojęcia z ich określeniami, wpisując w miejsca kropek odpowiednie litery. Uwaga! Nie wszystkie pojęcia zostały wyjaśnione.


Pojęcia

….

Określenia

konsulowie

weto

monarchia

dyktator

republika

Kartagina

Romulus

Palatyn

trybun ludowy

republika


……………

…………...

……………

……………

……………

……………

……………

……………

……………

……………

a) państwo rządzone przez władcę

b) najważniejsi urzędnicy w Rzymie

c) posiadał nieograniczoną władzę

d) prawo sprzeciwu

e) jedno ze wzgórz, na którym położony jest Rzym

f) mityczny założyciel Rzymu

g) groźny przeciwnik Rzymu


2. Spośród wymienionych postaci wybierz te, które związane są z historią Rzymu, następnie wpisz w odpowiednie miejsca w tabeli:


Juliusz Cezar, Aleksander Macedoński, Zeus, Wergiliusz, Homer, Sokrates, Owidiusz, Liwiusz, Pitagoras, Junona, Afrodyta, Jowisz, Konstantyn Wielki, Teodozjusz, Perykles, Fidiasz, Hipokrates, Dionizos



MITOLOGIA

LITERATURA

POLITYKA













3. Uporządkuj w kolejności chronologicznej podane wydarzenia:


- upadek cesarstwa zachodniego

- podział imperium rzymskiego

- uznanie chrześcijaństwa za religię panującą

- działalność Jezusa

- powstanie Spartakusa

- założenie Rzymu

4. Znajdź zdania zawierające błędy, następnie napisz je w poprawnej formie:


- Podboje Rzymu wpłynęły na zmiany społeczno- ekonomiczne, m.in. zaczęły powstawać wielkie majątki ziemskie (latyfundia).

…………………………………………………………………………………………………

- Literatura rzymska rozwijała się pod wpływem twórczości egipskiej.

…………………………………………………………………………………………………

- W zachodniej części imperium rzymskiego nastąpiła hellenizacja, czyli przejęcie rzymskich wzorców w kulturze, obyczajowości i życiu codziennym.
…………………………………………………………………………………………………

  1. Przeczytaj dokładnie tekst, następnie odpowiedz na podane niżej polecenia:

Początek wojny domowej
[Cezar] dał rozkaz trybunom wojskowym, by[…] opanowali wielkie miasto Arimium, leżące już na terenie Italii […]. Sam […] wsiadł w jakiś wynajęty wóz i pojechał nim […] i tak dotarł do rzeki […] Rubikon.
Teraz jednak, w miarę jak zbliżał się do decydującego momentu, zaczęły mu się cisnąć do głowy różne myśli. Miotany wielkością zamierzeń, na które się porwał, zwolnił biegu, a w końcu zatrzymał się nawet w drodze i w milczeniu pełen wahania, długo namyślał się nad wszystkim […]. Ale ostatecznie zdobył się na odwagę, strząsnął z siebie te myśli i rzucił się w objęcia przyszłości, wypowiadając owe znane słowa: Alea iacta est – „ Kości zostały rzucone” – słowa, które przysłowiowo powtarzają sobie ludzie, aby dodać odwagi, gdy idą na niepewny los […].
Plutarch, Żywoty sławnych mężów,
Przeł. M. Brożek, Wrocław 1953, s.713
Zaznacz prawidłową odpowiedź:

- Cezar polecił trybunom wojskowym, aby działania zbrojne zostały

a) wstrzymane

b) rozpoczęte

- Oddziały rzymskie

a) wkroczyły do Italii

b) opuściły Italię

- Decyzję o przekroczeniu Rubikonu podjął

a) po długim wahaniu

b) bezzwłocznie

- Jego słowa „ Kości zostały rzucone” Świadczą o

a) przewidywanym odwrocie w razie niepowodzenia

b) podjęciu nieodwołalnej decyzji

- Powyższy tekst jest

a) relacją historyczną

b) dziełem literatury pięknej

c) dokumentem prawnym





SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI Z HISTORII DLA KL.I

„STAROŻYTNY RZYM”


Imię i nazwisko: ………………………………………….

Klasa: ………………

Grupa B


1. Połącz odpowiednio pojęcia z ich określeniami, wpisując w miejsca kropek odpowiednie litery. Uwaga! Nie wszystkie pojęcia zostały wyjaśnione.


Pojęcia

….

Określenia

senat

monarchia

republika

trybun ludowy

Forum Romanum

prowincja

legion

imperium

tryumf

dyktator


………….

………….

………….

……………

……………

……………

……………

……………

……………

……………

a) państwo, w którym władzę wybiera społeczeństwo

b) rada starszych

c) uroczyste wkroczenie zwycięskiej armii do Rzymu

d) wielkie państwo utworzone na drodze podbojów

e) oddział armii rzymskiej

f) terytorium podbite przez Rzym

g) obrońca interesów plebejuszy


2. Spośród wymienionych postaci wybierz te, które związane są z historią Rzymu, następnie wpisz w odpowiednie miejsca w tabeli:


Oktawian, Horacy, Tales, Herkules, Justynian, Tacyt, Diogenes, Minerwa, Neptun, Dioklecjan, Aleksander Macedoński, Neron, Perykles, Homer, Demeter, Hera, Platon, Fidiasz, Poliklet


MITOLOGIA

POLITYKA

LITERATURA












3. Uporządkuj w kolejności chronologicznej podane wydarzenia:


- upadek cesarstwa zachodniego

- podział imperium rzymskiego

- uznanie chrześcijaństwa za religię panującą

- działalność Jezusa

- powstanie Spartakusa

- założenie Rzymu



4. Znajdź zdania zawierające błędy, następnie napisz je w poprawnej formie


- Budownictwo rzymskie w dużej mierze wzorowało się na architekturze greckiej.

…………………………………………………………………………………………..

- Wschodnia część imperium rzymskiego nie uległa hellenizacji. Dominowała tam kultura grecka.

…………………………………………………………………………………………………

- Wierzenia mieszkańców Rzymu miały charakter monoteistyczny. Początkowo czcili rodzime bóstwa związane z kultem sił przyrody, a w późniejszych czasach również bogów podbitych ludów.

…………………………………………………………………………………………………


5. Przeczytaj dokładnie tekst, następnie odpowiedz na podane niżej polecenia:


Początek wojny domowej
[Cezar] dał rozkaz trybunom wojskowym, by[…] opanowali wielkie miasto Arimium, leżące już na terenie Italii […]. Sam […] wsiadł w jakiś wynajęty wóz i pojechał nim […] i tak dotarł do rzeki […] Rubikon.
Teraz jednak, w miarę jak zbliżał się do decydującego momentu, zaczęły mu się cisnąć do głowy różne myśli. Miotany wielkością zamierzeń, na które się porwał, zwolnił biegu, a w końcu zatrzymał się nawet w drodze i w milczeniu pełen wahania, długo namyślał się nad wszystkim […]. Ale ostatecznie zdobył się na odwagę, strząsnął z siebie te myśli i rzucił się w objęcia przyszłości, wypowiadając owe znane słowa: Alea iacta est – „ Kości zostały rzucone” – słowa, które przysłowiowo powtarzają sobie ludzie, aby dodać odwagi, gdy idą na niepewny los […].
Plutarch, Żywoty sławnych mężów,
Przeł. M. Brożek, Wrocław 1953, s.713
Zaznacz prawidłową odpowiedź:

- Cezar polecił trybunom wojskowym, aby działania zbrojne zostały

a) wstrzymane

b) rozpoczęte

- Oddziały rzymskie

a) wkroczyły do Italii

b) opuściły Italię

- Decyzję o przekroczeniu Rubikonu podjął

a) po długim wahaniu

b) bezzwłocznie

- Jego słowa „ Kości zostały rzucone” Świadczą o

a) przewidywanym odwrocie w razie niepowodzenia

b) podjęciu nieodwołalnej decyzji

- Powyższy tekst jest

a) relacją historyczną

b) dziełem literatury pięknej

c) dokumentem prawnym



Opracowała Brygida Tarka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie