Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ciśnienie hydrostatyczne

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2159 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Konspekt do lekcji fizyki w drugiej klasie gimnazjum wg programu wydawnictwa ZamKor. Z wykorzystaniem symulacji komputerowej.

Konspekt lekcji fizyki w klasie II
Temat: Ciśnienie hydrostatyczne


Cele lekcji:
  • poznanie przez uczniów pojęcia ciśnienia hydrostatycznego, jego zależności od głębokości i rodzaju cieczy,
  • poznanie jednostek stosowanych do pomiaru ciśnienia z spoza układu SI,*
  • poznanie wzoru na obliczanie ciśnienia hydrostatycznego na dowolnej głębokości,
  • zdobycie umiejętności rozwiązywania zadań z wykorzystaniem poznanych zależności,
  • ukazanie znaczenia (konsekwencji) ciśnienia hydrostatycznego na życiu człowieka,
  • zdobycie umiejętności obserwowania doświadczeń,
  • zdobycie umiejętności posługiwania się symulacją komputerową,
  • zdobycie umiejętności przeprowadzenia ćwiczenia i wyciągnięcia wniosków
  • kształcenie umiejętności współdziałania w grupie
  • budzenie zainteresowań otaczającym światem i kształcenie umiejętności wykorzystania Internetu jako źródła wiedzy.
Metody:
strategia mieszana: poglądowe (pokaz), praktyczne (ćwiczenia), słowne ( elementy wykładu).

Wymagania
Treści konieczne Uczeń: Treści podstawowe Uczeń: Treści rozszerzone Uczeń: Treści dopełniające Uczeń:
  • wie, że ciecze wywierają ciśnienie zwane hydrostatycznym
  • wie, że ciśnienie hydrostatyczne rośnie wraz z g głębokością zanurzenia
  • wie, od czego zależy ciśnienie hydrostatyczne
  • potrafi obliczyć ciśnienie hydrostatyczne na dowolnej głębokości
  • umie rozwiązywać zadania z zastosowaniem poznanych zależności

  • Przebieg lekcji:
    1. Nawiązanie do tematów:
      • ciśnienia ciał stałych na powierzchnię,
      • ciśnienia gazu w pojemniku zamkniętym ( od czego zależą te ciśnienia)

    2. Doświadczenie: badanie ciśnienia hydrostatycznego od zanurzenia (manometr, akwarium, woda)
    3. Ćwiczenie z wykorzystaniem symulacji komputerowej ze strony: zamkom.com.pl – badanie zależności ciśnienia hydrostatycznego od głębokości i rodzaju cieczy.
      Tabela wyników
      ciecz __________ głębokość h [m] ciśnienie p [hPa]
      nazwa gęstość [g/cm3]

      Rysowanie wykresów na podstawie wyników z tabeli i z dostosowaniem odpowiednich jednostek.
    4. Wnioski z przeprowadzonych pomiarów ciśnienie hydrostatyczne zależy od: …………………………. ………………………
    5. wyprowadzenie wzoru: przypomnienie wzorów na obliczanie siły ciężkości i na gęstość , przypomnienie jednostek ciśnienia. p= ς h g z ogólnego wzoru na ciśnienie: p= F/S ( czy ciśnienie zależy od kształtu naczynia?)
    6. Rozwiązywanie zadań:
      Zadania.
      I. Oblicz ciśnienie hydrostatyczne na dno wazonu, jeżeli wysokość słupa wody wynosi 10cm.
      II. Oblicz ciśnienie jakie działa na płetwonurka na głębokości zwanej granicą nurkowania dla człowieka (30m).
      III. Oblicz głębokość na którą mógł zanurzyć się ORP Orzeł, jeżeli dopuszczalne ciśnienie na jego konstrukcję wynosiło 11atmosfer. ( drugi sposób rozwiązania zadania p= D/10 + 1at D – głębokość zanurzenia).
    7. Ciekawostki
      • inne jednostki ciśnienia – 1at, 1 bar.
      • rekordy nurkowania

    Zadanie domowe.
      Obowiązkowo: Zadanie: 1 str.164 w podręczniku ZamKor-u

      Dla chętnych:
    1. Jak zwierzęta dostosowały się do życia w głębinach?
    2. Co to jest dekompresja?

    CIEKAWOSTKI - REKORDY
    Rekordy głębokości nurkowania na zatrzymanym oddechu Za graniczną głębokość możliwą do uzyskania na zatrzymanym oddechu przyjmuje się 30 metrów. (Odpowiada to czterokrotnemu zmniejszeniu objętości płuc).
    Jednak aktualny rekord głębokości osiągniętej na zatrzymanym oddechu przekracza 100 metrów.
    Granice głębokości nurkowania na powietrzu Bezpiecznie można nurkować do głębokości 60 metrów . Nurkowanie z użyciem powietrza poniżej tej granicy jest zabronione ze względu na duże ciśnienie podawanych gazów – tlen + azot ( narkoza azotowa)
    Granice głębokości nurkowania na innych mieszankach oddechowych Do nurkowania na głębokościach od 60 metrów do ponad 100 metrów używa się mieszanek:
    Helios (hel z niewielką zawartością tlenu- rzędu kilku procent),
    Trimiks: (mieszanina helu, azotu i tlenu)
    Inne jednostki ciśnienia Bar - często podaje się również ciśnienie w barach [bar]. Jeden bar to z definicji 10mH2O (10m słupa wody). 1l (litr) wody destylowanej waży 1kg, ponieważ 1l=1dm3 a 1dm3=1000cm3 to gdy ustawimy na powierzchni 1cm2 słup wody składający się z 1000cm3 (słup ten będzie miał 10mH2O wysokości), to otrzymamy ciśnienie równe 1at.
    Poniżej przedstawiam zależności pomiędzy poszczególnymi jednostkami ciśnienia:
    1at = 0,1MPa = 1bar= 10m H2O
    należy również pamiętać że jest atmosfera fizyczna [Atm]. 1Atm = 1,033at
    Inne sposoby obliczania ciśnienia hydrostatycznego w praktyce.
    Ciśnienie działające na płetwonurka to suma ciśnienia hydrostatycznego i atmosferycznego.
    Ptot = D/10 + 1at D- głębokość w m.
    Przykład: Ciśnienie absolutne dla głębokości 22m wynosi:
    Phydr = 22/10 + 1 = 3,2at
    autor: Alicja Chmiel

    Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie