Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Cykl spotkań z psami- grupa 4-latków

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1036 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Ten cykl spotkań okazał się wstępem do opracowania przeze mnie programu autorskiego zatytułowanego Psy i my. Przedstawiam Państwu klejne scenariusze spotkań.



Elżbieta Kawszyniec,

Samorządowe Przedszkole nr 5 w Tomaszowie Lub.

SCENARIUSZ
Zajęcia z cyklu „PSY I MY” przeprowadzonego w październiku 2000 r. Przez mgr Elżbietę Kawszyniec w grupie 4-latków w Przedszkolu Samorządowym Nr 5 w Tomaszowie Lubelskim.

Temat: Spotkanie I- z owczarkiem niemieckim i z jamnikiem gładkowłosym

Cel główny:
  • Zapoznanie dzieci z wyglądem i zachowaniem wyżej wymienionych psów.
  • poznanie „mowy ciała” psów poprzez bezpośrednią obserwację ich zachowań
  • wyjaśnienie dzieciom znaczenia „mowy ciała” obydwu psów podczas sytuacji zaistniałych w trakcie zajęcia
  • uwrażliwienie dzieci na odpowiednie zachowanie się podczas kontaktu z psami.
Cele szczegółowe:
  • Dziecko potrafi wykazać różnice w wielkości i budowie fizycznej pomiędzy psami obu ras.
Metody:
  • słowna - określenie przez dzieci różnic w wyglądzie psów obu ras,
  • Czynna - głaskanie psów, kolorowanie malowanek
  • Oglądowa - bezpośrednia obserwacja.
Pomoce: ilustracje, malowanki, kredki, dwa psy (żywe osobniki: owczarek Geron i jamnik Skubi).

PRZEBIEG ZAJĘCIA

I - Dzieci siedzą na krzesełkach ustawionych w szeregu,nauczycielka zapowiada gości:

N: - Dzisiaj odwiedzi nas pan Wiesiek z dwoma swoimi psami: Geronem i Skubim. Bardzo was proszę, abyście spokojnie zachowywały się w obecności psów, niech nikt nie macha rękami i nie hałasuje, żeby nie wystraszyć psa..

Dzieci witają pana Wieśka. Pan Wiesiek prezentuje Gerona. Pies stoi spokojnie, ogon ma opuszczony, uszy i łeb skierowany w stronę dzieci.

N:- przyjrzyjcie się Geronowi i powiedzcie:
jakiej wielkości jest Geron (duży czy mały)?
Jakie ma uszy (stojące czy obwisłe)?
Jaki ogon (długi czy krótki)?
Jak trzyma ogon (wysoko czy nisko)?
Jakie ma łapy (duże, wysokie, proste)?
Jakiego koloru ma sierść?
Dzieci odpowiadają na pytania nauczycielki i własnymi słowami opisują wygląd psa w oparciu o bezpośrednią obserwację.

P ow iedzcie, jak waszym zdaniem zachowuje się w tej chwili Geron?

Dzieci odpowiadają na pytania obserwując zachowanie psa.

N: - Uważajcie; taka postawa Gerona, jak w tym momencie:
  • gładka sierść na karku i grzbiecie,
  • nisko opuszczony ogon
  • proste uszy
znaczy, że Geron jest wami zainteresowany, ale nie chce wam zrobić nic złego.
Gdyby było inaczej, to wiecie, jak zachowałby się Geron?
  • zjeżyłby sierść na karku i grzbiecie
  • uniósł ogon powyżej grzbietu
  • zmarszczył wargi, odsłonił zęby, usztywnił łapy
  • warczałby.
To by znaczyło: ostrzegam was, ja tu rządzę.
Co można wtedy zrobić, żeby uniknąć ataku i pogryzienia?
Dzieci wysuwają różne propozycje.

N: Można ustawić się do warczącego psa bokiem i nie patrzeć mu w oczy. Broń Boże, nie można uciekać, bo wtedy na pewno zacząłby gonić, dogoniłby i pogryzł. Nie wolno też krzyczeć, ani machać rękami. Można próbować powoli wycofać się na bezpieczną odległość. Ale Geron tak się nie zachowuje. Jest grzeczny.
Geron podaje łapę swojemu panu.

N: Czy ktoś wie, jakiej rasy jest Geron?
Dzieci odpowiadają, korzystając z nabytych indywidualnie doświadczeń i wiadomości.

N: Geron jest owczarkiem niemieckim. Nazwa owczarek wzięła się z stąd, że psy tej rasy pilnowały kiedyś owiec. Pomagały owczarzom wypasać owce na łąkach, w razie potrzeby broniąc owiec przed drapieżnikami. Zaganiały także stado do zagrody. Rasa powstała na terenie Niemiec i jej ostateczna nazwa brzmi: owczarek niemiecki.
Nauczycielka pyta pana Wieśka, czy dzieci mogą pogłaskać psa. Pan Wiesiek odpowiada, że owszem, ale nie wszystkie naraz, tylko po kolei.

Każde dziecko pozwala obwąchać się Geronowi i głaszcze go. Nauczycielka chwali dzieci za to, że podczas spotkania z Geronem były bardzo opanowane i zachowywały się spokojnie. Dzieci żegnają się z psem i pan Wiesiek wyprowadza go.Za chwilę przyprowadzi Skubiego. W przerwie nauczycielka z dziećmi przeprowadza zabawę inscenizacyjną. Dzieci pokazują, jak zachowuje się pies, który ostrzega: uważaj, ja tu rządzę. Dzieci ilustrują ruchem, jak powinny zachować się w takiej sytuacji: ustawione parami-jedno jest groźnym psem: stoją na czworaka i warczą, drugie ustawiają się bokiem, nie patrząc „psom” w oczy i próbują powoli wycofać się na bezpieczna odległość. Potem następuje zmiana ról.

II. Wraca pan Wiesiek ze Skubim. Skubi jest bez smyczy, od razu podbiega do dzieci, kuląc się, podwijając ogon pod siebie i tuląc uszy.

Potem przewraca się na grzbiet, odsłaniając brzuch.

N: -Dzieci, jak myślicie, jakie informacje Skubi chce wam przekazać swoim zachowaniem?
Dzieci wysuwają różne propozycje.

N: -Jeżeli pies tuli uszy i chowa ogon pod siebie, to znaczy, że nas się trochę obawia. Jego gesty: skulenie ciała, stulenie uszu i podwinięcie pod siebie ogonka, to gesty poddańcze. Skubi chce nam powiedzieć: wy tu rządzicie, a ja poddaje się waszej woli. Przewrócenie się na grzbiet znaczy: jestem mały, słaby i nie chcę was skrzywdzić. Wy też nie róbcie mi krzywdy. Czy ktoś z nas chce zrobić Skubiemu krzywdę?
(Dzieci odpowiadają, wysuwając różne propozycje).

Nauczycielka pyta pana Wieśka, czy dzieci mogą pogłaskać pieska. Przypomina też dzieciom o tym, że zawsze trzeba pytać właściciela o to, czy można psa pogłaskać. Dzieci za zgodą właściciela głaszczą leżącego Skubiego. Piesek podrywa się i przypada na przednie łapki, wystawiając zadek do góry i machają ogonem.

N. - Co Skubi chce wam przekazać? Do czego was zaprasza?
Dzieci odpowiadają.

N. - Cieszy się zaprasza was do zabawy, spróbujcie zachować się tak, jak Skubi.
Dzieci ilustrują ruchem zachowanie pieska.
Niektóre dzieci, za zgodą nauczyciela biorą Skubiego na ręce.

Po zabawie nauczycielka pyta dzieci:

Jakiej rasy jest Skubi? Skubi jest jamnikiem!
Dzieci opisują różnicę między owczarkiem niemieckim, a jamnikiem, uwzględniając wielkość, kształt uszu, łap, pyska, barwę sierści itp.

III. Na zakończenie wizyty dzieci śpiewają piosenkę pt. „Popatrzcie na jamniczka”.
Następnie siadają przy stolikach i kolorują kredkami sylwetki jamniczka i owczarka niemieckiego.

Październik: Psy i my - pierwszy kontakt.
Kto przychodzi dziś z wizytą?
Pies i piesek!
Dobre i to!
Bowiem dziś uczymy się, jak zachować się przy psie.

Psa pogłaskać?
- owszem, można.
Byle z wolna i z ostrożna.
Nikt się dotknąć nie ośmiela
psa bez zgody właściciela.

Popatrzcie na jamniczka...

Ten jamniczek pokazuje, że przed nami respekt czuje.
Tu przewraca się na grzbiecik.
Znaczy to:
„Nie skrzywdzę dzieci”.
Jednak Ola z boku stoi, bo się wszystkich piesków boi. Reszta dzieci; tak to bywa; już z jamniczkiem komitywa.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie