Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Kółko przyrodniczo-ekologiczne



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Program "Kółko przyrodniczo-ekologiczne" jest programem zajęć pozalekcyjnych dla klas IV-VI. Edukacja ekologiczna i ochrona przyrody - to pojęcia, które nabierają coraz większego znaczenia i stały sie sprawą całej ludzkości. Na zajęciach Kółka przyrodniczo - ekologicznego uczniowie naszej szkoły będą mogły porzeszać swoją wiedzę przyrodniczo - ekologiczną oraz podejmować praktyczne działąnia na rzecz ochrony przyrody i ekologii

PROGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH KOŁA PRZYRODNICZO-EKOLOGICZNEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ W STRZEBINIU DLA II ETAPU KSZTAŁCENIA

Autor: mgr Ewa Krus

Wrzesień 2006r.

WSTĘP

     Coraz większego znaczenia nabierają pojęcia: ekologia, edukacja ekologiczna, ochrona środowiska. Człowiek zdawać sobie sprawę z tego, że nie ma moralnego prawa do niszczenia przyrody – jest przecież jej częścią. Dlatego też ochrona przyrody i racjonalne wykorzystanie jej zasobów to problemy, które stały się sprawą całej ludzkości. Aby w przyszłości nie dochodziło do tragedii edukacje ekologiczną należy rozpocząć już od najmłodszych lat. Dzieci są, bowiem bacznymi obserwatorami środowiska, tego wszystkiego, co się wokół nas dzieje i mogą podejmować na równi z dorosłymi walkę o ochronę środowiska.

     Na zajęciach kółka przyrodniczo-ekologicznego dzieci naszej szkoły będą mogły poszerzać swoją wiedzę przyrodniczo-ekologiczną oraz podejmować praktyczne działania na rzecz ochrony przyrody i ekologii.

CELE PROGRAMU

CELE OGÓLNE:
  • Rozwijanie zainteresowań uczniów problematyką ekologiczną.
  • Kształtowanie emocjonalnego stosunku do przyrody.
  • Propagowanie ekologicznego stylu życia.
  • Wzbudzenie chęci i motywów do działania na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego.
  • Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń potrafi
  • Poszerzyć wiedzę z zakresu ekologii i ochrony przyrody.
  • Rozpoznać pospolite i chronione gatunki zwierząt.
  • Rozpoznać symbole ekologiczne oraz znaki organizacji ekologicznych.
  • Rozpoznać po liściach odpowiednie gatunki drzew.
  • Posłużyć się kluczami do rozpoznawania roślin.
  • Konstruować schematy łańcuchów pokarmowych.
  • Zna formy ochrony przyrody.
  • Zlokalizować parki narodowe na mapie Polski oraz przyporządkować im charakterystyczne okazy flory i fauny chronionej.
  • Konstruować schematy obiegu węgla i wody w przyrodzie.
  • Zna metody i sposoby ochrony środowiska.
  • Potrafi współpracować w grupie.
  • Dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie.
  • Uczestniczy w konkursach.
  • Uczestniczy w akcjach organizowanych przez szkołę na rzecz ochrony przyrody.
  • Zna tereny chronione w najbliższej okolicy.
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

Założone cele edukacyjne zostaną osiągnięte przez:
  • Prowadzenie zajęć metodami aktywnymi.
  • Przygotowywanie gazetek tematycznych dotyczących zagrożeń przyrody, ochrony zdrowia.
  • Uczestnictwo w konkursach i akcjach organizowanych na rzecz ochrony przyrody.
  • Organizowanie zajęć w teranie.
  • Wycieczki tematyczne połączone z działalnością proekologiczną.
  • Dokarmianie zwierząt w czasie zimy.
  • Wyrażanie ekspresji twórczej w pracach plastycznych.
  • Prezentowanie piękna otaczającej przyrody w inscenizacjach, wierszach piosenkach.
  • „Podpatrywanie” przyrody z aparatem fotograficznym.
  • Spotkania z ciekawymi ludźmi.
  • Prowadzenie prostych badań w terenie.
TEMATYKA ZAJĘĆ

PRZEWIDYWANE OSIAGNIĘCIA UCZNIA

PROPONOWANE PRZYKŁĄDY DZIAŁĄŃ EDUKACYJNYCH
  1. Poznawanie zakątków najbliższej okolicy
    • poznaje ciekawe zabytki przyrody.
    • potrafi zachować bezpieczeństwo podczas wycieczki.
    • potrafi pracować w grupie.
    • wie, co to jest „pomnik przyrody”.
    Zwiedzanie pomników przyrody w miejscowości Prądy.
  2. Odpady są wszędzie – czyli parę słów o śmieciach.
    • poznaje rodzaje odpadów.
    • dostrzega potrzebę sortowania śmieci.
    • podaje rady na zmniejszenie ilości śmieci.
    • wie, na czym polega recykling.
    Metaplan – „Jak zmniejszyć ilość odpadów?”
  3. Sprzątanie Świata.
    • podnosi swoją świadomość ekologiczną.
    • prezentuje piękno przyrody w wierszach, piosenkach.
    • aktywnie uczestnicz w sprzątaniu śmieci.
    Zorganizowanie apelu, przygotowanie części artystycznej.
    Czynna akcja sprzątania.
  4. Święto pieczonego ziemniaka.
    • rozpoznaje rośliny uprawiane na polu.
    • docenia pracę rolnika.
    • wymienia szkodniki naszych pól.
    • podaje przykłady wytworów z ziemniaków.
    Spotkanie przy ognisku.
  5. Sporządzenie sprawozdania z akcji „bocian”
    • potrafi sporządzić sprawozdanie z prowadzonych obserwacji.
    • wie, na czym polega ochrona bociana białego.
    • przedstawi legendę lub historię głoszoną przez starszych ludzi o bocianach.
    • wykona pracę plastyczną.
    Napisze sprawozdanie.
    Konkurs plastyczny.
  6. Poznajemy las w najbliższej okolicy.
    • poznaje znaczenie lasu.
    • podaje przyczyny znaczenia lasów.
    • rozpoznaje pospolite gatunki drzew.
    • poda kilka rad „Jak chronić las?”
    Wycieczka terenowa do lasu.
    Spotkanie z leśnikiem.
  7. „Rola Lasu w środowisku i gospodarce człowiek”
    • potrafi korzystać z dostępnych źródeł wiedzy.
    • selekcjonuje wiadomości.
    • opracuje szatę graficzną.
    • sporządzi gazetkę.
    Wykonanie gazetki tematycznej.
    Współpraca z biblioteką szkolną i pracownią komputerową.
  8. Święto „Drzewa”
    • dostrzega znaczenie tego święta.
    • czynnie uczestniczy w akcji sadzenia drzew.
    • współpracuje w grupie.
    • wykona pracę plastyczną.
    • konkurs plastyczny „drzewo moim przyjacielem”
    • współpraca z Nadleśnictwem w Koszęcinie.
    Sadzenie drzew na boisku szkolnym.
  9. Na czym polega ochrona wód?
    • poznaje źródła zanieczyszczeń wody.
    • korzysta z dostępnych źródeł wiedzy.
    • przedstawi skutki zanieczyszczeń wód ich wpływ na zdrowie człowieka. Przygotuje referat.
    Sporządzi gazetkę.
    Współpraca z biblioteką szkolną o pracownią komputerową.
  10. Badanie czystości wody w najbliższej okolicy.
    • dostrzega związki działalności człowieka ze stanem czystości wód.
    • podaje sposoby ochrony wód przed zanieczyszczeniem.
    • wykona proste pomiary czystości wody.
    • lokalizuje dzikie wysypiska.
    Wycieczka nad rzekę.
    Wykonanie mapy mentalnej, „Dlaczego rzeka w naszej miejscowości jest zanieczyszczona?”
  11. Jak rośliny i zwierzęta przygotowują się do przetrwania zimy?
    • dostrzega zmiany w otaczającej nas przyrodzie.
    • wymienia przystosowania zwierząt.
    • wymienia przystosowania roślin.
    Wycieczka terenowa po okolicy.
  12. Jak pomóc zwierzętom przetrwać zimę?
    • zaplanuje pomoc zwierzętom.
    • przygotuje materiał do wykonania karmników.
    • wykona lub zreperuje karmnik.
    • zbiórka karmy dla zwierząt.
    Aktywne prace przygotowawcze.
    Zbiórka karmy.
  13. Dokarmiamy zwierzęta zimą.
    • dostrzega znaczenie akcji dokarmiania zwierząt.
    • rozwiesi karmniki.
    • ustali dyżury do systematycznego uzupełniania karmy.
    • współpracuje w grupie.
    Czynna akcja dokarmiania zwierząt.
    Współpraca z Nadleśnictwem w Koszęcinie.
  14. Wędrówki tropami zwierząt.
    • potrafi zachować się w lesie.
    • dostrzega potrzebę niesienia pomocy zwierzęta leśny w czasie zimy.
    • rozpoznaje tropy zwierząt leśnych.
    • rozwija ekspresję twórczą.
    Wycieczka do lasu.
    Dokarmianie zwierząt leśnych.
    Wykonanie plakatu „Zimowy las”.
  15. Na czym polega ochrona powietrza?
    • poznaje rodzaje zanieczyszczenia powietrza.
    • dostrzega związki zanieczyszczenia powietrza z gospodarczą działalnością człowieka.
    • rozumie skutki i wpływ tych zanieczyszczeń na zdrowie człowieka.
    • korzysta z dostępnych źródeł wiedzy.
    Przygotuje referat.
    Wykona gazetkę tematyczną.
    Współpraca z biblioteką szkolą i salę komputerową.
  16. Badamy zanieczyszczenie powietrza w naszej okolicy
    • wymienia rodzaje zanieczyszczeń powietrza.
    • wykonuje proste pomiary czystości powietrza.
    • wskazuje sposoby ograniczenia emisji pyłów i dymów.
    • wie, co to jest smog.
    Wycieczka terenowa.
    Prowadzenie badań terenowych
  17. Poznajemy kierunki ochrony środowiska w Polsce.
    • zna kierunki środowiska w Polsce.
    • dostrzega przyczyny ochrony wód, powietrza i gleby.
    • wie, na czym polega ochrona gatunkowa i obszarowa.
    Korzystanie z czasopism – „Ekoświat” , „Zielona liga”.
  18. Poznajemy obszary chronione w Polsce.
    • zna parki narodowe w Polsce, ich symbole, charakterystyczne rośliny i zwierzęta.
    • dostrzega znaczenie obszarów chronionych w zachowaniu różnorodności biologicznej.
    • potrafi wskazać parki narodowe na mapie Polski.
    Opracowanie folderów.
    Wykonanie gazetki.
    Współpraca z biblioteką i pracownią komputerową.
  19. Poznajemy rośliny chronione w Polsce.
    • zna rośliny chronione w Polsce.
    • potrafi wskazać nazwę rośliny do rysunku.
    Ćwiczenia praktyczne w oparciu o Czerwoną Księgę gatunków chronionych.
    Współpraca z biblioteką szkolną.
  20. Poznajemy zwierzęta chronione w Polsce.
    • Zna zwierzęta chronione w Polsce.
    • potrafi dobrać nazwę zwierząt do ich rysunku.
  21. Poznajemy „Las zimą”
    • poznaje walory przyrodnicze lasu zimowego.
    • wymienia przystosowania rośli w czasie zimy.
    • poznaje znaczenie działalności ZPKWŚ.
    Zajęcia terenowe na obszarze ZPKWŚ w Kalinie.
  22. Zakładamy słowniczek ważnych pojęć ekologicznych.
    • zna ważne pojęcia ekologiczne.
    • korzysta ze słownika ekologicznego.
    • selekcjonuje wiadomości.
    Sporządzi słowniczek.
    Rozwiąże krzyżówki.
  23. Obserwacje pierwszych zwiastunów wiosny.
    • prowadzi obserwacje fenologiczne i ornitologiczne.
    • dostrzega piękno otaczającej przyrody.
    • rozwija szacunek do przyrody.
    Wycieczka terenowa.
  24. Poznajemy przyczyny i skutki skażenia gleby.
    • poznaje przyczyny i skutki skażenia gleby.
    • dostrzega związki skażenia gleby i niszczącej działalności człowieka.
    • podaje sposoby ochrony gleby przed skażeniem
    • prowadzi obserwacje przyrodnicze – rola dżdżownicy.
    Sporządzenie referatów.
    Wykonanie gazetki tematycznej
  25. Budki lęgowe dla ptaków.
    • potrafi wykonać budkę lęgową dla ptaków.
    • rozumie potrzebę pomocy ptakom dla przetrwania gatunków.
    • prowadzi obserwacje ornitologiczne.
    Czynna akcja „Budki lęgowe”
  26. Szkolny Konkurs Ekologiczny.
    • bierze udział w Konkursie Ekologicznym.
    • wykazuje się dużym zasobem wiedzy ekologicznej.
    • potrafi rywalizować w grupie.
    Konkurs Ekologiczny.
  27. Gospodarka odpadami w moim domu.
    • dostrzega potrzebę segregacji śmieci w naszych gospodarstwach domowych.
    • wie, jak ograniczyć ilość śmieci.
    • podaje przykłady, jak oszczędzać wodę, energię elektryczną.
    • wie, jak wykonać ekologiczne zakupy.
    • wie, na czym polega recykling.
    Ankieta „Czy twój dom jest ekologiczny?”
  28. „Dzień Ziemi”
    • bierze udział w konkursie plastycznym.
    • podejmuje akcję zbierania zużytych baterii.
    • uczestniczy w konkursie „Drzewko ekologiczne”.
    • przygotowuje apel z okazji „Dnia Ziemi”
    • bierze udział w Powiatowym Konkursie Ekologicznym.
    • przedstawi inscenizację ekologiczną.
    • zaprezentuje wiersze i piosenki o tematyce ekologicznej.
    • wykona transparenty z hasłami proekologicznymi.
    Konkurs Plastyczny.
    Zbiórka baterii( współpraca z firmą REBA).
    Powiatowy Konkurs Ekologiczny.
    Konkurs „Drzewko Ekologiczne”.
    „Zielony marsz” ulicami naszej okolicy.
  29. Poznajemy tereny chronione w najbliższej okolicy.
    • poznaje tereny chronione w najbliższej okolicy.
    • właściwie zachowuje się na terenie chronionym.
    • rozpoznaje napotkane rośliny i zwierzęta chronione.
    • korzysta z atlasów do rozpoznawania roślin i zwierząt.
    • dostrzega walory przyrodnicze.
    Wycieczka terenowa do rezerwatu przyrody „Jeleniok Mikuliny”.
  30. Rozpoznajemy drzewa w najbliższej okolicy.
    • potrafi rozpoznać pospolite drzewa najbliższej okolicy.
    • wykorzystuje klucze do rozpoznawania roślin.
    • potrafi pracować w grupie.
    Zajęcia terenowe.
  31. Wyprawa na łąkę.
    • podaje nazwy roślin występujących na łące.
    • nazywa zwierzęta mieszkające na łące.
    • korzysta z atlasów do rozpoznawania roślin i zwierząt.
    • zbiera rośliny do zielnika.
    • wie, dlaczego niewolo wypalać traw.
    Zajęcia terenowe.
  32. Jakie współzależności występują w przyrodzie?
    • wymienia współzależności występujące w przyrodzie.
    • potrafi konstruować łańcuchy pokarmowe w wybranych ekosystemach. Ćwiczenia.
  33. Regionalny Konkurs ekologiczny w ZPKWŚ w Kalinie.
    • prezentuje swoją wiedze ekologiczną.
    • reprezentuje szkołę w środowisku.
    • potrafi rywalizować i nawiązywać kontakt z rówieśnikami.
    • poznaje nowe doświadczenia i zadania.
    Udział w konkursie.
  34. Poznajemy walory przyrodnicze naszego regionu.
    • poznaje ciekawe miejsca w regionie (stanowisko różanecznika katawbijskiego).
    • przestrzega zasad BHP podczas wycieczki.
    • wykazuje wiedzę przyrodniczo-ekologiczną.
    • docenia walory przyrodnicze naszego regionu.
    • sporządzi sprawozdanie.
    Wycieczka na ścieżkę dydaktyczną : „Na brzozę” w miejscowości Lubecko.
  35. Wykonujemy zielnik.
    • potrafi zebrać rośliny do zielnika i prawidłowo je zasuszyć.
    • wykonuje zielnik.
    • pozyskuje dodatkowe informacje o zebranych roślinach. Prezentacja zielników.
  36. Promujemy zdrowie.
    • przygotowuje referaty o szkodliwości palenia tytoniu, spożywania alkoholu, używania narkotyków.
    • wie, że alkohol, narkotyki i palenie tytoniu to zagrożenia dla zdrowia.
    • potrafi być asertywny.
    • wykona plakat.
    Gazetka „Jak zdrowo żyć?”.
    Konkurs plastyczny pt.: „Dziękuję- nie palę”, „Narkotyk i alkohol twój wróg”.
  37. Zdrowe odżywianie.
    • potrafi zdrowo się odżywiać.
    • zna oznakowania na produktach spożywczych.
    • wie, co to znaczy profilaktyka
    • wykona hasło dotyczące profilaktyki zdrowia.
    Mini konkurs na najciekawsze hasło o PROFILAKTYCE.
  38. Dzień środowiska i zdrowia.
    • dostrzega wpływ środowiska na zdrowie człowieka.
    • propaguje wiedze na ten temat wśród najbliższego otoczenia.
    • zaprojektuje ulotki.
    • przygotuje wiersze, inscenizację i piosenki.
    Zorganizowanie apelu.
  39. Podsumowanie pracy koła.
    • uczestniczy w spotkaniu przy ognisku.
    • podsumuje zdobyte wiadomości.
    • aktywnie uczestniczy w grupie.
    Ognisko, pieczenie kiełbasek, gry i zabawy.
EWALUACJA PROGRAMU:
  • Obserwacja i analiza zachowania dzieci podczas zajęć oraz cieczek terenowych.
  • Rozmowy, dyskusje i aktywne słuchanie.
  • Spotkania z ciekawymi ludźmi.
  • Analiza udziału uczniów w konkursach.
  • Ankietowanie uczniów.
  • Wystawy prac dzieci.
EWA KRUS

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie