Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Program koła przyrodniczego w szkole podstawowej



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Proponuję państwu program koła przyrodniczego dla klas IV-VI szkoły podstawowej. Na zajęciach proponowanych przeze mnie dzieci rozszerzają wiedzę zdobytą na lekcjach przyrody oraz dużo czasu poświęcamy na omawianie zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie.

PROGRAM KOŁA PRZYRODNICZEGO
przewidziany do realizacji na 37 godzinach lekcyjnych

CELE GŁÓWNE:
  • rozbudzanie zainteresowania różnorodnością świata,
  • zdobywanie umiejętności obserwacji zjawisk przyrodniczych,
  • umiejętność opisywania obserwowanych zjawisk,
  • umiejętność samodzielnego przeprowadzenia prostego doświadczenia,
  • zdobycie umiejętności wyciągania wniosków z doświadczeń.

CELE SZCZEGÓŁOWE:
  • znajomość podstawowych przyrządów do pomiaru składników pogody,
  • opisywanie typów chmur,
  • rozpoznawanie podstawowych gatunków drzew,
  • umiejętność przesadzania kwiatów doniczkowych,
  • umiejętność siania nasion,
  • charakterystyka stref korzenia,
  • opisywanie systemów korzeniowych,
  • opisywanie roli łodygi,
  • rozróżnianie roślin jednoliściennych i dwuliściennych,
  • omawianie funkcji liścia,
  • opisywanie budowy zewnętrznej liścia,
  • rozróżnianie liści prostych i złożonych,
  • przeprowadzanie doświadczeń dotyczących wzrostu roślin,
  • omawianie sposobów kiełkowania roślin,
  • omawianie procesu fotosyntezy,
  • omawianie sposobów odżywiania się istot żywych,
  • opisywanie budowy komórki roślinnej i zwierzęcej,
  • charakterystyka różnic w budowie komórki roślinnej i zwierzęcej,
  • obserwacje mikroskopowe tkanek,
  • opisywanie procesu powstawania gleby,
  • omawianie skutków falowania,
  • podział skutków falowania na pozytywne i negatywne,
  • charakterystyka grzybów chorobotwórczych,
  • omawianie znaczenia grzybów w gospodarce człowieka i w przyrodzie,
  • opisywanie przebiegu epoki lodowcowej,
  • omawianie skutków epoki lodowcowej,
  • przeprowadzenie, obserwacja oraz wyciąganie wniosków z doświadczenia na przewodzenie wody w roślinie,
  • budowanie prostych obwodów elektrycznych,
  • odczytywanie schematów obwodów elektrycznych,
  • omawianie procesu powstawania tęczy,
  • omawianie procesu powstawania burzy,
  • omawianie zasad bezpieczeństwa podczas burzy,
  • przeprowadzanie doświadczeń na załamanie i odbicie światła,
  • opisywanie budowy ryby,
  • omawianie przystosowania ryb do życia w wodzie,
  • opisywanie budowy żaby,
  • omawianie przystosowania płazów do życia w środowisku wodno-lądowym,
  • opisywanie budowy jaszczurki,
  • omawianie przystosowania gadów do życia na lądzie,
  • porównanie płazów i gadów,
  • charakterystyka piór,
  • omawianie przystosowania ptaków do lotu,
  • charakterystyka ssaków,
  • wyjaśnianie pojęcia echolokacja,
  • charakterystyka zmysłu węchu,
  • omawianie budowy ucha,
  • omawianie procesu powstawania dźwięku,
  • omawianie budowy oka,
  • wyjaśnianie działania zmysłu dotyku,
  • poznanie zmysłu smaku,
  • rozróżnianie stref krajobrazowych Ziemi,
  • charakterystyka sawanny,
  • charakterystyka lasów tropikalnych,
  • poznanie pojęcia płyty tektoniczne,
  • omawianie dryfu kontynentów,
  • rozróżnianie podstawowych gatunków dinozaurów,
  • opisywanie przyczyn wyginięcia dinozaurów.


Tematyka:
1. Budowanie prostych przyrządów do pomiaru temperatury.

2. Co to są chmury?

3. Rozpoznawanie drzew występujących w parku.

4. Sadzimy i przesadzamy rośliny doniczkowe.

5. Budowa i funkcje korzenia i łodygi.

6. Budowa i funkcje liści.

7. Obserwacja wzrostu roślin.

8. Fotosynteza – proces odżywiania roślin.

9. Sposoby odżywiania się istot żywych.

10. Różnice w budowie komórki roślinnej i zwierzęcej.

11. Tkanki roślinne i zwierzęce.

12. Jak powstaje gleba?

13. Co to jest falowanie?

14. Grzyby chorobotwórcze.

15. Znaczenie grzybów w przyrodzie.

16. Epoka lodowcowa oraz jej skutki.

17. Przewodzenie wody przez roślinę.

18. Proste obwody elektryczne.

19. Jak powstaje tęcza?

20. Powstawanie burzy.

21. Co to jest odbicie i załamanie światła?

22. Systematyka zwierząt.

23. Charakterystyka ryb.

24. Charakterystyka płazów.

25. Charakterystyka gadów.

26. Charakterystyka ptaków.

27. Charakterystyka ssaków.

28. Jak funkcjonuje zmysł węchu?

29. Jak powstaje słuch?

30. Czy obraz powstaje w oku?

31. Jak działa zmysł dotyku?

32. Jakie smaki odczuwa człowiek?

33. Strefy krajobrazowe Ziemi.

34. Charakterystyka sawanny.

35. Charakterystyka lasów tropikalnych.

36. Co to jest dryf kontynentów?

37. Dlaczego wyginęły dinozaury?


Opracowała: Monika Miechowicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie