Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Barok - sprawdzian i umiejętności

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4089 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Sprawdzian bada opanowanie wiadomości z zakresu literatury i kultury baroku oraz umiejętność analizy tekstu poetyckiego.

Barok - sprawdzian wiadomości i umiejętności

grupa A
  1. Wymień 5 negatywnych cech Sarmaty. Połącz cechy z odpowiednimi przykładami ze znanych Ci utworów barokowych.
  2. Z jakiego utworu pochodzą następujące fragmenty? Podaj autora, tytuł, a następnie zaklasyfikuj do jednego z nurtów poezji barokowej.
    1. Leżysz zabity i jam też zabity,
      ty - strzałą śmierci, ja strzałą miłości,
      ty krwie, ja w sobie nie mam rumianości,
      ty jawne świece, ja mam płomień skryty.
    2. Wszyscy oczy i serca na jednego zgodnie
      obrócą Chodkiewicza; tak się zda, że młodnie;
      że dzieła nieśmiertelne, których mu nie szczędzą
      późne wieki, siwy włos ze skroni mu pędzą.
  3. Wskaż we fragmentach wierszy środki stylistyczne typowe dla poezji konceptualnej, a następnie podaj ich krótkie definicje:
    1. Białe mleko przysłane w sitowiu z koszary
      Biały łabędź i białym okrywa się piórem
      Biała perła nieczęstym zażywana sznurem
      Biały śnieg świeżo spadły, nogą nie deptany.
  4. Tyś jak lód, a jam w piekielnej śreżodze, (...)
    Ty nic nie czujesz, ja cierpię ból srodze.
  5. Nie oczy, lecz pochodnie dwie nielitościwe,
    Które palą na popiół serca nieszczęśliwe.
    Nie pochodnie, lecz gwiazdy, których jasne zorze
    Błagają nagłym wiatrem rozgniewane morze.
  6. Wyjaśnij własnymi słowami pojęcia:
    1. marinizm,
    2. ksenofobia,
    3. barok.
Barok - sprawdzian wiadomości i umiejętności
grupa B
  1. Wymień 5 pozytywnych cech Sarmaty. Połącz cechy z odpowiednimi przykładami ze znanych Ci utworów barokowych.
  2. Z jakiego utworu pochodzą następujące fragmenty? Podaj autora, tytuł, a następnie zaklasyfikuj do jednego z nurtów poezji barokowej.
    1. Godzina za godziną niepojęcie chodzi:
      Był przodek, byłeś ty sam, potomek się rodzi,
      Krótka rozprawa: jutro - coś dziś jest, nie będziesz,
      A żeś był nieboszczyka imienia nabędziesz;
    2. Chodkiewicz, choć go starość, choć go słabość nęka,
      Rzekłbyś, że to nie jego głos, nie jego ręka,
      Tak swoich napomina, nieprzyjaciół bije;
      Gdzie się tylko obróci, lecą z głowy szyje.
  3. Wskaż we fragmentach wierszy środki stylistyczne typowe dla poezji konceptualnej, a następnie podaj ich krótkie definicje:
    1. Lecz się wszystko zamka w jednym oka słowie:
      Pochodnie, gwiazdy, słońca, nieba i bogowie..
    2. Prędzej niemy zaśpiewa i ten, co szaleje,
      Co mądrego przemówi; prędzej stała będzie
      Fortuna, i śmierć z śmiechem w jednym domu siędzie.
    3. Ja się nie mogę, stawszy się żywiołem
      wiecznych mych ogniów, rozsypać popiołem.
  4. Wyjaśnij własnymi słowami pojęcia.:
    1. sarmatyzm,
    2. vanitas,
    3. koncept.
    Punktacja:
    grupa A
    zadanie 1
    5pkt - 0,5pkt za każdą cechę i 0,5 za każdy przykład.
    zadanie 2.
    3pkt - 0,5 za każde wskazanie autora, tytułu, nurtu.
    zadanie 3.
    1. 1pkt - anafora (0,5pkt) i definicja (0,5pkt),
    2. 1pkt - antyteza (0,5pkt) i definicja 90,5pkt),
    3. 2pkt - kompozycja łańcuchowa (0,5pkt) i definicja (0,5pkt),
      - hiperbola 90,5pkt) i definicja (0,5pkt) .......................................................................................................
    razem 4pkt
    zadanie 4
    3pkt - 1pkt za każdą definicję napisaną własnymi słowami. grupa B
    zadanie 1
    5pkt - 0,5pkt za każdą cechę i 0,5pkt za każdy przykład.
    zadanie 2.
    3pkt - 0,5 za każde wskazanie autora, tytułu, nurtu.
    zadanie3.
    1. 1pkt - figura sumacji(0,5pkt) i definicja (0,5pkt),
    2. 2pkt - paradoks (0,5pkt) i definicja 90,5pkt),
      - oksymoron (0,5pkt) i definicja (0,5pkt),
    3. 1pkt - inwersja (0,5pkt) i definicja (0,5pkt).
      ..................................................................................................
    razem 4pkt
    zadanie 4.
    3pkt - 1pkt za każdą definicję napisaną własnymi słowami.
    Ogólnie można uzyskać 18 punktów .
    Proponuję dodatkowe 3pkt przyznawać za poprawność językowąi stylistyczną wypowiedzi.
    Sposób przeliczenia punktów na oceny:
    6pkt - 8pkt = dopuszczający,
    9pkt - 12pkt = dostateczny,
    13pkt - 16pkt = dobry,
    17pkt - 18pkt = bardzo dobry

sprawdzian opracowała Joanna Curyl

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie