Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Artykuł zawiera propozycje ćwiczeń przygotowujących dzieci do podjęcia trudnej sztuki nauki pisania, która jest potrzebna do prawidłowej komunikacji w procesie nauczania - uczenia się.

Umiejętność pisania wymaga sprawności, dokładności, precyzji oraz koordynacji ruchów ręki, dlatego w okresie przygotowawczym (młodsze klasy szkoły podstawowej) niezbędne są ćwiczenia manualne usprawniające rękę dziecka.
      Nie wszystkim jednak dzieciom ćwiczenia te przychodzą łatwo. Ćwiczenia muszą być ciekawe, urozmaicone i rozmieszczone w czasie. Prowadzenie równocześnie z zajęciami usprawniającymi analizy i syntezy wzrokowo-ruchowcj kształtuje koncentrację uwagi, elastyczność i precyzję ruchów, spostrzegawczość, wytrwałość w doprowadzaniu prac do końca, skupienie uwagi. Dzięki tym ćwiczeniom dziecko będzie przygotowane do podjęcia nauki czytania i pisania Chętnie też rozpocznie naukę.

Rodzaje ćwiczeń manualnych

  1. Lepienie - posiada duże znaczenie dla sprawności manualnej, siły działania mięśni całej dłoni, a także palców. Ugniatanie i ściskanie plasteliny (modeliny) angażuje wszystkie mięśnie i stawy śródręcza oraz staw nadgarstka. Stosujemy ćwiczenia typu:
    • ugniatanie plasteliny i zapełnianie nią powierzchni koła, kwadratu, trójkąta
    • wałkowanie cienkich wałeczków plastcliny i obwodzenie nimi figur geometrycznych, liści, liter,
    • układanie z wałeczków plasteliny kwiatów, ptaków, elementów literopodobnych, sylab, figur,
    • nakładanie plasteliny na wzór postaci ludzkiej (głowa, tułów ,szyja, ręce, nogi),
    • lepienie zwierząt (psa, kota) ze szczególnym uwzględnieniem części ich ciała,
    • zalepianie całej powierzchni - tworzenie tła do nalepiania kwiatów, postaci ludzkiej,
    • lepienie postaci ludzkiej,
    • rozmazywanie, układanie wałeczkami lub kuleczkami jako zapełnianie,
    • 0zdabianie tekturowych talerzyków elementami z plasteliny,
    • układanie z plasteliny większych całości na płaszczyźnie.
  2. Malowanie - wyzwala ruchy płynne, powolne, szersze i swobod¬niejsze, daje efekt natychmiastowy, nic wymaga napięcia mięśni ani nacisku, tak jak ma to miejsce podczas rysowania kredką, flamastrem czy ołówkiem. Stwarza ono możliwość zapełnienia arkusza szybko i bez wysiłku:
    1. malowanie palcem,
    2. malowanie pędzlem (pionowe - od strony lewej do prawej, z góry do dołu):
      • zamalowywanie całej powierzchni,
      • jezdnia wąska, szeroka (linie równolegle),
      • zamalowywanie pól różnymi kolorami,
      • linie falujące (pionowe, poziome - fale na morzu),
      • linie spiralne (np. dom ślimaka),
      • linie łamane (np. wzór na serwetkę, sukienkę),
    3. malowanie gałgankiem, watą, gąbką, futerkiem ma na celu usprawnianie nadgarstka i palców:
      • duże i małe kałuże,
      • kwitnący sad,
      • zamazywanie dużych wzorów figur i kół, kwadratów, prostokątów itp.
    4. malowanie flamastrem:
      • zamalowywanie miejsc oznaczonych kropkami,
      • domalowywanie brakujących elementów,
      • zamalowywanie np. co piątego elementu w danym kolorze,
      • uzupełnianie brakujących elementów na obrazkach,
    5. malowanie patykiem (podobnie jak wyżej).
  3. Rysowanie - kształci koordynację ruchów począwszy od dużych rozmachowych aż do pociągnięć precyzyjnych kresek o zmiennym kierunku. Rysowanie w szczególny sposób rozwija spostrzeganie i myślenie dzieci, ponieważ samo narzędzie skłania do analizowania ruchem wyobrażeń rzeczywistości, którą dziecko próbuje przedstawić:
    • rysunki symboliczne, np. umawiamy się, co jest chłopcem; a co dziewczynką,
    • rysowanie patykiem, np. na mokrej powierzchni prostych rysunków kompozycyjnych (domek, słoneczko),
    • kalkowanie przez kalkę techniczną i czarną,
    • rysowanie świeczką, węglem, tuszem,
    • obrysowywanie np. swojej dłoni, leżącego kolegi,
    • odwzorowywanie,
    • rysowanie twórcze,
  4. Wydzieranie - stwarza warunki do motorycznego ćwiczenia rąk, a przede wszystkim mięśni palców, kształtuje koordynację pal¬ców. Trening w wydzieraniu doprowadza do dużej wrażliwości czuciowej opuszków palców. Jest to rozwijanie koordynacji ruchu rąk i wzroku. Do ćwiczeń tych używa się różnych gatunków papieru,
  5. Wycinanie
    • wycinanie po linii prostej, falistej, łamanej, narysowanej,
    • wycinanie figur geometrycznych, postaci, ślimaków,
    • cięcie obrazu na części i ich składanie,
    • wycinanie elementów z obrazka,
    • wykorzystanie wyciętych elementów w teatrzyku cieni, inscenizacji, improwizacji, wycinanie pasków.
  6. Stemplowanie - stwarza możliwości operowania dłonią i dostoso¬wanie napięcia mięśni do projektowanego efektu. Przy odbijaniu stempla dziecko ma możliwość kontrolowania swoich ruchów, doskonalenia ich, eliminowania zbędnych ruchów i hamowania ruchowych impulsów:
    • stemple z ziemniaka, marchewki, ciasta,
    • stemplowanie pojedynczych elementów w określonym rytmie.
  7. Wyszywanie, szycie jest czynnością wymagającą ukształtowanej koordynacji ruchów, umiejętności hamowania impulsów. Wyszywanie umożliwia współpracę drobnych grup mięśni i kontroli wzrokowej własnych ruchów oraz koncentracji uwagi. Dla usprawnienia czubków palców i ruchu pętelkowego dobrym ćwiczeniem jest nawlekanie koralików, rurek, owoców jarzębiny itp.:
    • ściegi, krzyżyki,
    • przewlekanie bez igły przez dziurki w papierze, np, ozdabianie płaszczyka, przyszywanie guzików. Ćwiczenie najpierw prowadzić na papierze.
  8. Układanie
    • z klocków,
    • z patyczków, żołędzi, kasztanów,
    • z tasiemki, np. węzła,
    • z ryżu, pestek śliwek itd.

M. Kluczna

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie