Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wpływ komputera na zdrowie człowieka



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

W ostatnim czasie komputery stały się bardzo popularne, zarówno wśród dorosłych, jak i wśród dzieci. Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę z zagrożeń płynących z użytkowania komputerów. W artykule tym chciałabym przede wszystkim podać wskazówki, jak bezpiecznie korzystać z komputera.

Luiza Górzyńska
PSP nr 20 w Wałbrzychu

Wpływ komputera na zdrowie człowieka

     Komputer jest urządzeniem technicznym, które ułatwia człowiekowi życie, wspomaga jego edukację i pracę. Jednakże, tak jak każda praca, tak samo i praca z komputerem niesie za sobą różnego typu niebezpieczeństwa. Mimo tego faktu współczesne społeczeństwo jest niejako skazane na komputer. Już od najmłodszych lat dzieci mają kontakt z komputerem, w domu, w szkole, u kolegów. Jest on traktowany jak najlepsza zabawka, ale i jako źródło wiedzy. Dzieci często spędzają przy komputerze wiele godzin, nie zdając sobie sprawy ze szkodliwego wpływu komputera na ich zdrowie fizyczne i psychiczne. Również rodzice często nie są świadomi tych zagrożeń.
     Myślę, że warto poznać niebezpieczeństwa związane z pracą przy komputerze, aby nauczyć się jak rozsądnie go używać i przeciwdziałać negatywnym skutkom dla zdrowia i psychiki użytkownika. Celem niniejszego referatu jest uwidocznienie różnego rodzaju zagrożeń związanych z pracą przy komputerze oraz przedstawienie sposobów pomniejszania negatywnych skutków wynikających z użytkowania tego urządzenia.
     Do najczęstszych niebezpieczeństw należy zaliczyć:
  • wady wzroku, bóle głowy,
  • promieniowanie monitora,
  • stres,
  • wady postawy,
  • uzależnienie od komputera,
  • fobie, depresja.
Wzrok

    Oko - najczulszy narząd ludzki, podczas pracy przy komputerze, jest bardzo obciążone. Ludzie spędzający wiele godzin przy komputerze często odczuwają ból oczu i głowy. Jakie są tego przyczyny?
  • obraz na ekranie monitora nie jest statyczny lecz migający,
  • przewijanie zawartości ekranu przebiega skokowo, zmusza więc oko do częstej, raptownej zmiany punktu fiksacji, czyli miejsca, w które patrzymy,
  • zwężenie pola widzenia do ekranu lub jego najbliższego otoczenia,
  • kolorowy obraz bardziej męczy wzrok niż obraz czarno-biały,
  • nieodpowiednie oświetlenie miejsca pracy – minimalnie 500 luksów, światło powinno padać z góry,
  • umieszczanie monitora na tle okna, stosowanie żaluzji lub rolet, które niedostatecznie tłumią światło,
  • zbyt mały monitor – najlepsze monitory duże (17-19 cali), ciekłokrystaliczne – mniej szkodzą na wzrok, chronią przed niekorzystanym wpływem promieniowania,
  • używanie szkieł kontaktowych, okularów z podziałem szkieł blisko – daleko lub z przyciemnionymi szkłami (zmniejszają kontrastowość obrazu), najlepsze szkła z powłoką antyrefleksyjną,
  • stosowanie zbyt małej czcionki – poniżej 7 punktów,
  • nieodpowiednie wymagania sprzętowe.
Wynikiem zbyt długiej pracy przy komputerze są następujące choroby oczu:
  • przemijająca krótkowzroczność oraz nasilanie się subiektywnie odczuwanych dolegliwości, takich jak "rozmazywanie" się obrazu, podwójne widzenie, pieczenie, ból oraz obiektywnie obserwowane łzawienie i zaczerwienie gałek ocznych,
  • zaburzenia ruchomości powiek,
  • stany zapalne powiek i spojówek,
  • zaburzenia wydzielania i odpływu łez,
  • zmiany zapalne i zwyrodnieniowe okolicy centralnej siatkówki,
  • oczopląs.
     Sposobem na zmniejszanie negatywnego wpływu komputera na wzrok jest wykonywanie ćwiczeń relaksujących gałki ocznej podczas pracy przy komputerze. Oto kilka przykładowych ćwiczeń:
  • mruganie powiekami co 3-5 sekund, w celu nawilżenia i oczyszczenia oczu. W wyniku tego ćwiczenia poprawia się ostrość widzenia, pomaga ono rozluźnić mięśnie twarzy i czoła, zapobiegając tendencji marszczenia brwi. W aptekach można kupić sztuczne łzy i stosować je w celu nawilżania gałek ocznych podczas długiej pracy przy komputerze. Wysychanie rogówki może spowodować nieodwracalne uszkodzenie wzroku, a nawet zanik wzroku,
  • oderwać co 2-3 min. wzrok od ekranu, popatrzeć w dal, zapobiegnie to zmęczeniu oczu,
  • starać się dostrzegać całe otoczenie, a nie patrzeć tylko w ekran, to również odpręża wzrok.
  • kreślenie wzrokiem poziomych ósemek,
  • zamknięcie powiek, zasłonięcie oczu dłońmi, tak aby docierało do nich jak najmniej światła – ćwiczenie to daje uczucie spokoju, relaksacji,
  • nauka pisania bezwzrokowego – (bez spoglądania na ekran).
     Brak tych krótkich przerw podczas pracy przy komputerze jest jednym z głównych czynników prowadzących do krótkowzroczności wśród użytkowników komputerów. Najbardziej skuteczne są krótkie, ale częste przerwy.

Promieniowanie monitora

     Każda osoba, która przebywa w obrębie włączonego monitora komputerowego (nie ciekłokrystalicznego) jest narażona na działanie emitowanego przez ekran promieniowania elektromagnetycznego. Promieniowanie to wywołuje polaryzację napięcia między człowiekiem a monitorem. Powoduje to "przyciąganie" naładowanych elektroujemnie cząsteczek kurzu do twarzy człowieka, co może nasilić reakcje alergiczne u użytkownika komputera.
    Aby zlikwidować pole elektrostatyczne należy:
  • często wietrzyć pomieszczenie,
  • utrzymywać właściwą wilgotność pomieszczenia – 50-60%,
  • zaczynać pracę przy komputerze po około 15 min. od włączenia komputera. Przez 15 min. od włączenia komputera promieniowanie jest bowiem największe.
Stres

Stres przed komputerem najczęściej towarzyszy ludziom dorosłym. Obawiają się oni, że:
  • zepsują sprzęt,
  • nie będą umieli właściwie wykorzystać możliwości komputera, z braku wiedzy,
  • komputer negatywnie wpłynie na ich stan zdrowia,
  • dzieci będą wiedziały więcej niż dorośli i lepiej będą umiały obsługiwać komputer.
     Dzieci najczęściej są pozbawione uczucia strachu przed nowościami, ich naturalna ciekawość jest od niego silniejsza. Dlatego warto uczyć dzieci obsługi komputera, pamiętając oczywiście o zagrożeniach i starając się je minimalizować.

Wady postawy
     Wynikiem niewłaściwej postawy ciała podczas pracy przy komputerze jest ból mięśniowo-szkieletowy. Jest on odczuwany głównie w okolicy szyi i barku i występuje częściej u osób, u których kąt zgięcia szyi podczas pracy jest duży.
     Ponadto, długotrwała praca na klawiaturze może powodować uszkodzenie ścięgien mięśni prostowników przedramienia i doprowadzić w konsekwencji do ich następowego zapalenia.
     Oprócz tego, istnieją doniesienia świadczące o tym, że wykonywanie przez dłuższy czas czynności, które wymagają zgięcia i pewnego stopnia rozciągnięcia nadgarstka są czynnikiem ryzyka wystąpienia zespołu cieśni nadgarstka. Jego objawy to drętwienie, uczucie mrowienia i ból w obrębie kciuka, palca wskazującego, środkowego i wewnętrznej powierzchni palca serdecznego oraz następowy zanik mięśni. Opisane objawy wymagają leczenia, niekiedy nawet (bardzo rzadko) chirurgicznego.

     W celu zapobieżenia powyższym objawom propaguje się przyjęcie określonej postawy ciała przy pracy z komputerem:
  • przed rozpoczęciem pracy rozgrzać nadgarstki, łokcie, barki, kręgosłup i nogi,
  • opierać się plecami o oparcie krzesła, aby nie powodować męczenia kręgosłupa,
  • nogi powinny być zgięte w kolanach pod kątem prostym i oparte mocno o podłogę całą powierzchnią stóp,
  • stopy powinny spoczywać na stabilnym podnóżku o dużej powierzchni, z możliwością regulacji wysokości i kąta jego nachylenia,
  • ramiona użytkownika winny zwisać swobodnie, łokcie należy trzymać przy sobie lub opierać o poręcze fotela,
  • klawiaturę należy postawić na nie ślizgającej się powierzchni, około 10 cm. od brzegu biurka i wyposażyć ją dodatkowo, gdy jej wysokość przewyższa trzy centymetry, w podpórki na dłonie, aby unikać zginania dłoni w nadgarstkach; nie uderzać mocno palcami w klawisze; dobrze jest stosować podkładki żelowe pod myszkę,
  • głowa powinna spoczywać prosto, mięśnie ją podtrzymujące winny być rozluźnione, a broda lekko przygięta do klatki piersiowej,
  • monitor powinien znajdować się w odległości 40-75 cm. od oczu, górny brzeg monitora lekko poniżej linii wzroku,
  • krzesło powinno zapewniać oparcie do połowy łopatek siedzącego, z podpórką lędźwiową, użytkownik powinien wyregulować oparcie i wysokość krzesła.
     Po każdej godzinie pracy z komputerem, jego użytkownik powinien mieć zapewnioną dziesięciominutową przerwę. W jej trakcie należałoby wykonywać ćwiczenia oddechowe, masaż palców rąk, rozluźniać mięśnie tułowia oraz masować skórę głowy. Ważne jest również uprawianie sportów, najlepiej pływania (sporty niewskazane to tenis ziemny i stołowy, ponieważ dodatkowo obciążają nadgarstki).

Uzależnienie od komputera i Internetu
     Obecnie u wielu osób pracujących przy użyciu komputera oraz u dzieci i młodzieży spędzających dużo czasu przy komputerze obserwuje się uzależnienie od komputera i Internetu, które staje się tak silne, że jest przyrównywane do innych powszechnie znanych i groźnych uzależnień, takich jak palenie tytoniu, narkomania czy alkoholizm.
Objawami uzależnienia od komputera są:
  • spędzanie wielu godzin na grach komputerowych i wirtualnych (zakładając na głowę hełm czujemy się jakbyśmy byli wewnątrz gry),
  • zanik życia społecznego i towarzyskiego,
  • utrata przyjaciół,
  • nieumiejętność znalezienia partnera życiowego,
  • utrata poczucia rzeczywistości (dzieci myślą, że te same rzeczy, które robią w cyberprzestrzeni, będą mogły robić w rzeczywistości; często nie radząc sobie w rzeczywistym świecie uciekają w cyberprzestrzeń). Jesteś uzależniony od Internetu jeżeli:
  • korzystasz z Internetu 38 i więcej godzin tygodniowo (bezpieczna dawka – 5 godzin dziennie),
  • twoim ulubionym zajęciem są internetowe pogawędki z ludźmi z różnych stron świata,
  • podczas pracy przy komputerze zapominasz o całym świecie, nie rozmawiasz z domownikami, odmawiasz wspólnych posiłków,
  • nawet jeśli nie jesteś w Internecie to myślisz o nim,
  • ze znajomymi rozmawiasz tylko o Internecie.
Jak sobie z tym radzić?
  • wytłumacz dziecku, że przez to cierpią jego bliscy,
  • wyznacz dziecku liczbę godzin, które może spędzić przy komputerze i sumiennie jej przestrzegaj,
  • przypilnuj, aby dziecko korzystało ze stron internetowych potrzebnych mu do nauki, a nie tylko dla rozrywki.
Warto wiedzieć, że bardziej skłonne do uzależnień są dziewczynki niż chłopcy. Najmłodsza leczona dziewczynka miała 8 lat.

Fobie i depresja

     Psychologowie i psychiatrzy wskazują także na wzrastającą ilość depresji. Depresyjnie reagują osoby, które używają techniki wirtualnej rzeczywistości (rzeczywistości sztucznej, pozornej, urojonej). Ta ostatnia może "przewyższać" rzeczywistość fizyczną i biologiczną. Nakłania ona użytkownika do odwiedzania cybernetycznego świata, dostarcza mu niejednokrotnie wrażeń, których w realnym świecie nigdy nie dozna W konsekwencji zwraca się on ku światom fantazji, rozwija się w nim poczucie "cybersamotności".
     Uzależnienie od komputera i Internetu, które to objawia się rozdrażnieniem, uczuciem niepokoju w sytuacji "braku dostępu do sieci", może również powodować depresję.

     Komputer i technika towarzyszy obecnie człowiekowi w całym jego życiu, czyni je łatwiejszym i przyjemniejszym. Ta sama technika jednakże może być również szkodliwa. Choroby wywołane przez kontakt z komputerem w trakcie pracy, zabawy, wypoczynku mogą się stać przyczyną bólu, zaburzeń wzroku oraz w skrajności alergii i uzależnień. Dlatego też należy roztropnie używać komputerów. Ich możliwości są ogromne, lecz należy pamiętać, że jego użytkownikiem jest człowiek, a nie druga maszyna. Człowiek nie został stworzony dla komputera, lecz komputer skonstruowano dla człowieka.
     Wprowadzajmy więc ostrożnie dzieci w świat komputerów. Specjaliści przyznają, że używanie komputera przez dziecko może być pozytywne dla jego edukacji (stymuluje do nauki, głębszej refleksji), ale może również powodować izolację od świata rówieśników i być przyczyną osamotnienia. Rolą rodziców jest więc odpowiednie dozowanie dzieciom czasu spędzanego przy komputerze i wybór właściwych programów komputerowych.

opracowała mgr Luiza Górzyńska

na podstawie wykładów z bezpieczeństwa i higieny pracy z komputerem.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie