Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ciche czytanie ze zrozumieniem w klasach I -III, propozycje testów

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 29460 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Czytanie ze zrozumieniem jest istotną umiejętnością w procesie dydaktycznym, na którym opiera się sukces ucznia w szkole. Dzięki niej rozumie slowa napisane w tekście, a co za tym idzie potrafi wykonać każde pisemne polecenie. Ponieważ w mojej pracy dydatktycznej ułożyłam wiele testów sprawdzających ciche czytanie ze zrozumieniem, chcę się podzielić trzema z nich z czytelnikami "Literki".
Hanna Hetmaniak
nauczyciel kształcenia zintegrowanego
Kutno

Ciche czytanie ze zrozumieniem w klasach I -III, propozycje testów sprawdzających.
      Pracuję w klasach I - III już 18 lat, wiem jak istotną rolę w osiągnięciach szkolnych ucznia odgrywa umiejętność rozumienia czytanego po cichu tekstu. Czytanie ciche polega na objęciu całości tekstu , bez wymawiania go głośno. Jego rozumienie stanowi podstawę czytania. Udane ciche czytanie łączy w sobie biegłość techniczną z zasobem wiadomości z dziedziny czytanego tekstu, skupieniem uwagi na treści. Dzieci wdrażane do cichego czytania ze zrozumieniem mają zwiększone możliwości poprawnego i dogłębnego przygotowania do lekcji, są samodzielniejsze na zajęciach, wierzą we własne siły , same potrafią zaspokoić ciekawość poznawczą, umieją odrobić prace domowe korzystając z różnych źródeł informacji poprzez ich prawidłowe odczytanie.
      Umiejętność cichego czytania ze zrozumieniem wpływa pozytywnie na postępy w nauce, sprzyja osiąganiu powodzeń dydaktycznych. Im więcej poświęcamy czasu dydaktycznego na ćwiczenia w cichym czytaniu tym szybciej uczeń nabywa umiejętność pracy z tekstem i jego rozumieniem. Im lepiej uczeń rozumie czytany tekst, tym samodzielniej może zdobywać wiedzę.
      Rozumiejąc wagę tego problemu poświęcam maksymalny czas pracy na ćwiczenia z cichym czytaniem, urozmaicając je , aby nie stały się monotonne i nużące. Kontrola tych umiejętności za pomocą testów pomaga w ustaleniu poziomu tejże umiejętności u każdego ucznia, na ewentualnej obserwacji braków i ich likwidacji.
      Proponowane przeze mnie testy przeznaczone dla uczniów klas I-III składają się z testów o różnorodnej tematyce, bliskiej doświadczeniom czytelniczym i życiowym uczniów oraz z zadań, które winni rozwiązywać po samodzielnym, cichym przeczytaniu tekstu. Występują w nich dwa rodzaje zadań: otwarte, w których uczeń samodzielnie formułuje swoją odpowiedź oraz zamknięte, gdy spośród wielu podanych odpowiedzi wybiera jedną prawidłową.
      Uczeń rozwiązując zadania otwarte, staje w odmiennej sytuacji zadaniowej. Podstawą czynności, które ma wykonać, są działania o charakterze twórczym, dotyczące tworzenia, wytwarzania i zastosowania informacji tekstowych w odmiennych sytuacjach. Formułowanie odpowiedzi pozwala doskonalić proces czytania, a także sprzyja nabieraniu wprawy ucznia w pisemnym wypowiadaniu się. W zadaniach otwartych za każde poprawne uzupełnienie, uczeń otrzymuje większą ilość punktów. Aby zaliczyć test czytania, uczeń powinien rozwiązać 1/3 zamieszczonych w nim zadań. Uzyskanie przez ucznia wszystkich możliwych punktów oznacza, że rozwiązał możliwe zadania testowe bezbłędnie, nie popełnił błędów językowych i ortograficznych.
      Zapraszam do skorzystania z ułożonych przeze mnie testów, oraz układania samodzielnie, dla lepszej kontroli i pomocy tym uczniom , którzy jej potrzebują . .

Klasa I
Przeczytaj uważnie tekst. Podkreśl prawidłowe odpowiedzi.

" Kłębek i miś"
Na półce siedzi miś. Agnieszka nie może go dosięgnąć . Za wysoko. Babcia mówi:
  • Jak Agniesia nie może, to babunia pomoże!
Zdejmuje misia z półki. Podaje go Agnieszce.
  • Proszę ! Baw się, moja wnusiu!
Babcia robi sweter na drutach. Kłębek czerwonej włóczki potoczył się pod fotel. Babci trudno się schylać. Nie może kłębka podnieść. Agnieszka mówi:
  • Jak babunia nie może , to Agnisia pomoże!
Podnosi kłębek spod fotela. Podaje babci:
  • Proszę, baw się moja babuniu!
Irena Suchorzewska
  1. Twoim zdaniem miś siedzi:
    1. na fotelu
    2. na półce
    3. na podłodze ...../1pkt.
  2. Bohaterami tego opowiadania są:
    1. babcia i miś
    2. Agnieszka i kłębek
    3. Babcia i Agnieszka ....../1pkt.
  3. Sweter zrobiony z babci włóczki będzie miał kolor:
    1. czerwony
    2. biały
    3. niebieski ...../1pkt.
  4. Zdanie jest zgodne z tekstem:
    1. Agnieszka podnosi kłębek spod fotela
    2. Agnieszka nie podnosi kłębka spod fotela
    3. kłębek, tak wpadł pod fotel, że nie dał się wyjąć ...../1pkt. O czym należałoby pamiętać po przeczytaniu tego tekstu?
      1. zawsze myślimy o sobie
      2. starsi są mądrzejsi, to powinni pomagać nam
      3. pomagamy sobie nawzajem, a szczególnie starszym ...../1pkt.
    4. Kłębek z literami rozwinął się , złóż litery i napisz otrzymane wyrazy, Pokoloruj zawartą w nich trudność ortograficzną.
      w ł ó c z k a
      p ó ł k a
      ............................................................. ...../ 3pkt.
OGÓŁEM ...../ 8 pkt.
Opracowanie własne

Klasa II
Uważnie przeczytaj tekst. Podkreśl lub dopisz właściwe odpowiedzi.

"Ptaki"
      Część ptaków odlatuje na zimę do ciepłych krajów, reszta pozostaje, ale jest grupa ptaków, które przylatują do nas na zimę. Są to gile i jemiołuszki. Przylatują one z obszarów, gdzie zimy są jeszcze mroźniejsze niż w Polsce. Ptaki te są pod ochroną. Ptaki mogą wytrzymać bez jedzenia do 16 godzin. Głód zmusza je do zbliżania się do osiedli ludzkich. Aby im pomóc przetrwać zimę, należy regularnie wysypywać do karmników pokarm, szczególnie wtedy, kiedy pada śnieg. . Ptaki jedzą nasiona, wydobywają je z łusek. Karmniki należy czyścić z pozostawionych przez ptaki resztek jedzenia. Pokarmem dla ptaków mogą być nasiona konopi, maku, lnu, rzepaku, słonecznika, dyni, owsa oraz owoce buka, jarzębiny, jałowca.
"Moja szkoła" klasa II – część listopad Wydawnictwo MAC
  1. Które z podanych wyrazów można połączyć z wyrazem ptaki?
    1. skrzydło, pióra, dziób
    2. skrzydło, nogi, ręce
    3. pióra, głowa, włosy ...../1pkt.
  2. Informacje , które przekazuje nam autor najbardziej będą przydatne:
    1. zimą
    2. latem
    3. jesienią ...../1pkt.
    W tekście występują ptaki:
    1. zwinne, silne
    2. wesołe, świergające
    3. gile, jemiołuszki ...../1pkt.
  3. Bohaterowie tekstu przylatują do nas:
    1. na zimę
    2. na wiosnę
    3. jesienią ...../1pkt.
  4. Co zmusza ptaki do zbliżenia się do osiedli ludzkich:
    1. zapach
    2. głód
    3. tęsknota ...../1pkt.
  5. Które informacje są nieprawdziwe:
    1. mogą wytrzymać bez jedzenia do 16 godzin
    2. są pod ochroną
    3. ptaki radzą sobie same ...../1pkt.
  6. Pokarmem dla nich są:
    1. okruszki chleba
    2. nasiona jęczmienia, słonecznika, rzepaku, maku
    3. nasiona słonecznika ...../1pkt.
  7. Miejscem dokarmiania ptaków są:
    1. baseny
    2. karmniki
    3. stołówki ...../1pkt.
  8. Jakie pytania mógłbyś zadać autorowi tego tekstu? Napisz!
    ............................................................................
    ............................................................. ...../2pkt.
  9. Gdzie można znaleźć informacje o zjawiskach przyrodniczych? Napisz!
    ............................................................................
    ............................................................. ...../2pkt.
  10. Dopisz liczbę mnogą, z wybraną parą wyrazów ułóż dwa zdania, zmieniając czas czasowników na przeszły.
    pada - .............................
    je - .................................
    pomaga - ............................
    czyści - ...........................
    ...../4pkt.
  11. Przekreśl co drugą literę, pozostałe złącz z wyrazy. Zapisz rozwiązanie, podkreśl czasownik.
    PFTDAVKLOXMYPLOKMGABGJANMCYQZTIRMEĄ
    ............................................................. ...../2pkt.
OGÓŁEM ...../ 18 pkt.
Opracowanie własne

Klasa III
Uważnie przeczytaj tekst , podkreśl lub dopisz właściwe odpowiedzi.
     Byli sobie rodzice, którzy mieli dwoje dzieci. Pewnego razu matka powiedziała do córki:
  • Popilnuj braciszka, my idziemy do lasu zbierać grzyby.
Ledwie rodzice zniknęli za zakrętem dróżki, dziewczynka posadziła braciszka w trawie, a sama pobiegła się bawić. Nagle nadleciały dzikie łabędzie. Zniżyły swój lot i porwały braciszka. Dziewczynka nie wiedziała, dokąd ma iść na poszukiwanie braciszka, więc spytała jabłoni.
  • Zerwij najbrzydsze jabłko i zjedz je, a wtedy ci powiem, dokąd poniosły łabędzie twojego braciszka- rzekła jabłonka.
Dziewczynka nie chciała zjeść brzydkiego jabłka, więc pobiegła dalej. Zatrzymała się dopiero nad rzeką
  • Rzeko, dokąd poleciały łabędzie z moim braciszkiem?
  • Napij się mojej wody, a wtedy powiem, co się stało z twoim bratem odpowiedziała rzeka.
Dziewczynka nie chciała pić wody z rzeki, więc pobiegła dalej. Biegła przez pola, przez łąki, przez las, aż zobaczyła domek na kurzej stopce. W domku, na ławce siedziała Baba Jaga, obok niej bawił się mały braciszek. Dziewczynka weszła do chaty.
  • Dzień dobry, babciu.
  • Dzień dobry – rzekła Baba Jaga – Czego tu szukasz?
  • Przemokłam, zmarzłam okrutnie, czy mogę się trochę ogrzać?
  • Siadaj . Atu masz kądziel i wrzeciono. Prządź.
  • Baba Jaga wetknęła do ręki dziewczynki wrzeciono, a sama weszła po drabinie na strych. ;Ledwie zniknęła na strychu, gdy spod pieca odezwał się cichy szept myszki.
  • Daj mi odrobinę kaszy, a powiem ci cos ważnego.
  • Dziewczynka spełniła prośbę myszki. Wtedy ta powiedziała:
  • -Baba Jaga na strychu szuka ziół, żeby was zaczarować w łabędzie.
Dziewczynka porwała braciszka na ręce i wymknęła się z domku.
  • Przędziesz tam jeszcze? – pokrzykiwała Baba Jaga ze strychu szeleszcząc ziołami.
  • -Tak, tak – myszka udawała glos dziewczynki.
Tymczasem dziewczynka uciekała i była coraz dalej i dalej...
Wreszcie Baba Jaga zeszła ze strychu i wtedy wszystko się wydało. Zawołała więc potężnym głosem:
  • Przybywajcie, dzikie łabędzie, pędźcie szybciej niż wichry! Schwytajcie dzieci i przynieście je do mnie1 Dziewczynka była już nad rzeką, kiedy posłyszała szum łabędzich skrzydeł.
  • Rzeko. Uratuj mi braciszka – zawołała błagalnie.
  • Napij się mojej wody.
Dziewczynka nachyliła się nisko, zaczerpnęła dłonią rzecznej wody i wypiła. Ledwie to się stało, przed dziećmi otworzyła się grota. W niej znalazły schronienie. Łabędzie krążyły długo nad rzeką, wreszcie zawróciły do Baby Jagi. Dziewczynka z braciszkiem na plecach mogła powędrować dalej. Kiedy jednak znalazła się przy jabłoni, znowu nadleciały łabędzie Baby Jagi.
  • Jabłonko, ratuj nas ... – szepnęła dziewczynka.
  • Zjedz mój najbrzydszy owoc – odpowiedziała jabłonka.
Ledwie dziewczynka to uczyniła, na jabłoni rozrosły się liście. Zgromadziły jabłka. Nikt teraz nie mógł dostrzec, że pod jabłonką stoją małe dzieci. Z niczym powróciły łabędzie do Baby Jagi. A dziewczynka z braciszkiem dotarła szczęśliwie do rodziców.
  1. Siostrzyczka po stracie braciszka :
    1. nie odczuwała strachu
    2. lękała się Baby Jagi
    3. było jej wszystko obojętne ...../1pkt.
  2. Którymi wyrazami określiłbyś dziewczynkę:
    1. złośliwa, piękna, pracowita
    2. życzliwa. dobra, opiekuńcza
    3. kapryśna, okrutna, dumna ...../1pkt.
  3. Dlaczego łabędzie zabrały braciszka:
    1. bo dziewczynka zostawiła go samego, poszła się bawić
    2. bo miała taki kaprys
    3. bo dziewczynka je o to prosiła ...../1pkt
  4. Znalazła go w :
    1. domku Baby Jagi
    2. domku leśniczego
    3. domku Barbi ...../1pkt.
  5. Kto udawał głos dziewczynki:
    1. kogut
    2. kurka
    3. myszka ...../1pkt.
    Kto pomógł uratować siostrzyczce braciszka:
    1. jabłoń, rzeka, myszka
    2. łabędzie
    3. Baba Jaga ...../1pkt.
    Przed czym przestrzega nas bajka:
    1. przed szukaniem szczęścia
    2. przed okrucieństwem
    3. przed bezmyślnością ...../1pkt.
  6. Czy uważasz , że porwanie braciszka było dobrą karą dla dziewczynki?
    1. tak, bo nie słuchała rodziców
    2. nie, bo kara była zbyt surowa
    3. nie, bo dziewczynka go uratowała ...../1pkt.
  7. Przeważającą formą wypowiedzi w bajce jest:
    1. dialog
    2. monolog
    3. opis ...../1pkt.
  8. Bohaterzy realistyczni w tym utworze to:
    ............................................................. ...../2pkt.
  9. Bohaterzy fantastyczni to:
    ............................................................... ...../2pkt.
  10. W trakcie czytania bajki towarzyszyły mi uczucia:
    .............................................................. ...../1pkt.
  11. Napisz plan bajki.
    .............................................................................
    ............................................................................
    ............................................................................
    ............................................................................
    ............................................................................
    ...../4pkt.
OGÓŁEM ..... /18 pkt.

mgr Hanna Hetmianiak
Opracowanie własne

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie