Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Czy można zatrzymać czas?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 652 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Spotkanie z poezją Jerzego Plutowicza - bielszczanina. Jest to próba realizowania edukacji regionalnej na lekcji języka polskiego w gimnazjum - konspekt lekcji dla klasy I gimnazjum.
Temat: Czy można zatrzymać czas? Spotkanie z poezją Jerzego Plutowicza.

Cele operacyjne:

  • uczeń potrafi dyskutować o symbolice domu
  • uczeń czyta ze zrozumieniem poezję Jerzego Plutowicza
  • uczeń potrafi skomentować przeczytany fragment tekstu i dostosować do obecnej rzeczywistości
  • uczeń zwraca uwagę na poetyckość języka
  • uczeń odnosi przedstawione zjawiska do sytuacji z własnego życia
  • uczeń zna zasady pracy w grupie i przestrzega ich
Metoda i technika:
  • praca z tekstem, dyskusja,
Formy pracy:
  • indywidualna, zespołowa
Pomoce dydaktyczne:
  • słownik języka polskiego, słownik frazeologiczny języka polskiego, księga przysłów, arkusze papieru, flamastry.
Przebieg lekcji:
  1. Część wstępna.
    • rozmowa na temat symboliki domu
    • podział klasy na trzy grupy, każda z nich otrzymuje arkusz papieru z napisanym wyrazem dom i uzupełnia go pojęciami, które się z nim kojarzą, np. bezpieczeństwo, trwałość, schronienie, gniazdo rodzinne, ojczyzna, nasze miasto, rodzice...
    • wywieszamy na tablice arkusze i szukamy pojęć, które się powtarzają
    • zakreślamy nazwę naszego miasta Bielsk Podlaski
  2. Część zasadnicza.
    • uczniowie otrzymują w grupach wiersze Jerzego Plutowicza: Z bioografii, Bielsk Podlaski, W Bielsku, Młodość, W lesie pilickim, Przysięga.
    • wypisują na otrzymanych kartkach charakterystyczne elementy naszego miasta ujęte w poezji
    • konsultacja zebranych wiadomości Bielsk Podlaski w pamięci poety, to:
    • plac targowy
    • martwa woda w stawie
    • cień góry zamkowej
    • śmierdząca ulica Kryniczna
    • most żelazny
    • biała rzeka
    • koński targ
    • ratusz w Bielsku
    • pociąg – torpeda w stronę Hajnówki ...
    • uczniowie komentują zebrane informacje, ustosunkowują się do opisanej rzeczywistości, odnoszą opisane sytuacje do własnego życia (ich wizja Bielska Podlaskiego, co dostrzegają w tym mieście, jakie elementy tego miasta tkwią w ich pamięci...)
    • jeden z uczniów lub nauczyciel podsumowuje dyskusję: Obraz Bielska Podlaskiego w poezji J. Plutowicza nie jest naszym obrazym. Czas zmienił postrzeganie tego miasta, co innego tkwi w naszej pamięci.
  3. Praca domowa.
    • Scharakteryzuj krótko bohatera wierszy Jerzego Plutowicza.
opracowała mgr Iwona Kołos nauczyciel języka polskiego

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie