Kościół Chrześcijan Dnia Sobotniego –
chrześcijański
Kościół
protestancki
o charakterze
ewangelicznym
, podkreślający wyjątkowość
Pisma Świętego
jako jedynej autorytatywnej zasady wiary (
Sola scriptura
) oraz święcący
dzień sobotni
. W Polsce Kościół został zarejestrowany w
Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji
pod nr 5, jako społeczność działająca legalnie na terenie całej Polski. Sekretarzem Kościoła jest
pastor
Roman Witek, siedzibą władz Kościoła miasto
Bielsko-Biała
.
Historia
Swoich korzeni Kościół dopatruje się w
ruchach
święcących sobotę w różnych okresach ery chrześcijańskiej. Przykładem są tu
baptyści dnia siódmego
.
Kościół Chrześcijan Dnia Sobotniego jest społecznością religijną powstałą wskutek rozłamu do jakiego doszło w latach 30.
XX wieku
w łonie polskiego
Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego
. Choć z teologicznego punktu widzenia Chrześcijanie Dnia Sobotniego nie mają obecnie wiele wspólnego z
adwentyzmem
, to jednak historyczne powiązania są niezaprzeczalne. Od
1936
r. wyznawcy nowej społeczności określali się mianem Zjednoczonych Ewangelicznych Chrześcijan Dnia Siódmego. W
1961
r. nastąpiła zmiana nazwy na obecną i regulacja prawna Kościoła w
PRL
na podstawie prawa o stowarzyszeniach. Nowa nazwa – zamiast adwentyści – chrześcijanie, miała być oznaką przynależności do
Jezusa Chrystusa
, nie zaś do adwentystycznej doktryny religijnej. W
1949
r. miał miejsce I Zjazd Krajowy dając podwaliny obecnej organizacji.
Nauka
Kościół Chrześcijan Dnia Sobotniego akceptuje teologię
ewangelicznego chrześcijaństwa
– Biblia jedyną regułą wiary, usprawiedliwienie grzesznika z
łaski
,
nowonarodzenie
, Jezus jedynym pośrednikiem między Bogiem a ludźmi, spowiedź jako indywidualna modlitwa pokutna do Boga,
chrzest
przez zanurzenie,
ewangelizacja
, widzialny
powrót Chrystusa
, odrzucanie kultu obrazów i świętych. Cechy, które wyróżniają go od reszty ewangelikalizmu to m.in.:
Różnice z adwentyzmem
Kościół Chrześcijan Dnia Sobotniego odrzuca tradycję
millerowską
wraz z całym jej dorobkiem, nazywając ją „złym początkiem złych doktryn”. Nie uznaje żadnych natchnionych tekstów poza Biblią, odrzuca
Ellen G. White
jako
proroka
oraz system organizacyjny, o który oparte są kościoły adwentystyczne. Nie uważa
diety wegetariańskiej
jako mającej wpływ na uświęcenie człowieka, ale głosi jednocześnie, że dieta biblijna która zakłada m.in. zakaz spożywania krwi oraz zwierząt nieczystych (11 rozdział
Trzeciej Księgi Mojżeszowej
), obowiązuje również chrześcijan. Chrześcijanom Dnia Sobotniego wolno jest spożywać
alkohol
w małych ilościach, używają go też do Wieczerzy Pańskiej. Poza tym odrzuca się wiarę w tzw. „późny deszcz”, tj. jeszcze jedno wylanie Ducha Świętego na Kościół w przyszłości, uważając iż
Pięćdziesiątnica
była zjawiskiem jednorazowym.
Poważne różnice między adwentyzmem a Kościołem Chrześcijan Dnia Sobotniego dotyczą interpretacji biblijnej
Księgi Daniela
. Chrześcijanie Dnia Sobotniego uważają, iż proroctwo o 2300 wieczorach i porankach dotyczy
Antiocha IV Epifanesa
i okresu międzytestamentalnego. Adwentyści dopatrują się w nim daty rozpoczęcia tzw. sądu śledczego, wyznaczonej na październik
1844
r. jako ostatniej fazy zbawienia ludzkości przez Chrystusa. Kościół Chrześcijan Dnia Sobotniego uważa, że zbawienie i pojednanie człowieka z Bogiem miało miejsce na krzyżu i nie jest kontynuowane obecnie w niebie. Adwentyści umiejscawiają sąd śledczy w „świątyni niebieskiej”, która ich zdaniem wygląda identycznie jak przybytek na puszczy za dni
Izraela
. Chrześcijanie Dnia Sobotniego odrzucają wiarę w tzw. ostateczne pojednanie, istnienie dosłownej świątyni oraz jej oczyszczenia.
Drugim istotnym punktem spornym jest interpretacja
Objawienia św. Jana
. Adwentyzm stoi na stanowisku, iż od 1844 r. ludzkość żyje w „czasie końca”, któremu towarzyszy głoszenie ostatniego ostrzeżenia, tzw. poselstwa trójanielskiego z 14 rozdziału Objawienia. Chrześcijanie Dnia Sobotniego odrzucają ten pogląd.
Kościół w Polsce
Kościół Chrześcijan Dnia Sobotniego w Polsce posiada kilkaset wiernych zrzeszonych w ramach 25
zborów
(m.in.
Andrychów
,
Brenna
,
Bydgoszcz
,
Czeladź
,
Elbląg
,
Łódź
,
Połczyn-Zdrój
,
Skoczów
,
Tomaszów Mazowiecki
,
Żory
) oraz licznych placówek. Posiada wydawnictwo „Duch Czasów” oferujące książki o tematyce biblijno-wyznaniowej (również
kreacjonistycznej
), podręczniki, kalendarze, plakaty, ulotki, śpiewniki, nagrania muzyczne i nabożeństw zborowych. Wydawane są dwa kwartalniki:
Duch Czasów
i
Głos Kaznodziejski
oraz rocznik Lekcje Biblijne. Kościół prowadzi także Ośrodek Kształcenia Biblijnego proponujący m.in. bezpłatne Korespondencyjne Kursy Biblijne, Zaoczny Kurs Ewangelistów Zborowych oraz Średni Kurs Biblijny. Raz na kwartał jest emitowane nabożeństwo Kościoła Chrześcijan Dnia Sobotniego na antenie
Polskiego Radia
. Przy Kościele Chrześcijan Dnia Sobotniego działa również chrześcijański zespół muzyczno-wokalny „Hosanna”. W roku
1986
został wydany własny śpiewnik do użytku zborowego pt. „Śpiewajmy Radośnie Panu”, zawierający 618 pieśni.
Federacja Kościołów Chrześcijan Dnia Sobotniego
Kościół Chrześcijan Dnia Sobotniego organizacyjnie jest społecznością działającą jedynie na terenie Polski. Mimo to również w innych krajach istnieją niezależne Kościoły Chrześcijan Dnia Sobotniego o tym samym nauczaniu i podobnej historii. W celu ich zjednoczenia powołana została Federacja Kościołów Chrześcijan Dnia Sobotniego do której, oprócz Kościoła Chrześcijan Dnia Sobotniego w Polsce, przystąpiły:
- Christliche Kirchengemeinde (des siebenten Tages)
Wspólnota zrzeszająca Chrześcijan Dnia Sobotniego na obszarze
Niemiec
. Historia tej społeczności sięga roku
1958
, kiedy to wskutek przesiedleń członków Kościoła Chrześcijan Dnia Sobotniego powstał pierwszy zbór tego Kościoła w
Senden
. Największy rozkwit wspólnota przeżywała w latach 70. i 80.
XX wieku
, kiedy to siedziba zboru przeniesiona została do
Münster
. W
1994
r. Kościół został zarejestrowany pod obecną nazwą oraz przystąpił do Światowej Federacji Kościołów Chrześcijan Dnia Sobotniego.
- Zbory Boże Kościoła Chrześcijan Dnia Sobotniego na Ukrainie
- Zbory Boże Kościoła Chrześcijan Dnia Sobotniego w Mołdawii
Poza Federacją
Istnieją również społeczności Chrześcijan Dnia Sobotniego, które nie są członkami Federacji, m.in.:
Dane teleadresowe
- Kościół Chrześcijan Dnia Sobotniego w Polsce
- ul. Cieszyńska 96
- 43-400
Bielsko-Biała
- tel. 0 33 811 73 44
Linki zewnętrzne