Lancia Triota z 1921 roku
Ciężarowa Lancia Esadelta C
Lancia (wym. lan-cza) – to marka
samochodów osobowych
włoskiej
firmy, którą w
1906
roku w
Turynie
założył
Vincenzo Lancia
i Claudio Fogolin. Od
1969
roku firma należy do koncernu
Fiat
.
Historia firmy
W listopadzie
1906
r. powstała firma "Lancia & Cie". Pierwszym modelem samochodu Lancia wytwarzanym seryjnie była Lancia Alfa opracowana w
1907
roku a produkowana w latach
1908
-
1909
. Do
1930
roku kolejne modele firmy oznaczano literami greckiego alfabetu. Wiele późniejszych samochodów nosiło kobiece imiona. Słynnym modelem z okresu międzywojennego była
Lancia Lambda
z
1922
– pierwszy samochód na świecie niezależnym
zawieszeniem
przednich kół i nadwoziem samonośnym. Marka Lancia szybko zaczęła być uważana za luksusową, taki wizerunek marki utrzymywany jest również obecnie. Samochody Lancia znane były i są z eleganckich i ładnych nadwozi.
Od
1951
samochody tej marki zaczęły występować w rajdach i wyścigach samochodowych. Pierwszym był model Lancia Aurelia B20 GT, który w 1951 wystartował w rajdach Mille Migla oraz Le Mans. Natomiast kolejne ewolucje modelu Delta pozwoliły Lancii otrzymać sześć razy z rzędu (w sezonach 1987-1992) tytuł mistrza świata producentów w rajdach samochodowych. Inne modele, które odnosiły znaczne sukcesy to m.in.: Lambda, Stratos i 037 Rally.
Pod koniec
1954
Lancia zaprezentowała również pojazd przeznaczony do wyścigów Formuły 1 (Lancia D50), jednakże ze względu na kłopoty finansowe wycofano się z wyścigów po sezonie
1955
i od
1956
samochody występowały pod marką
Ferrari
.
Oprócz samochodów osobowych firma produkowała również modele użytkowe. W stosunkowo niewielkich liczbach powstawały ciężarówki, autobusy, trolejbusy i pojazdy wojskowe. Powstał w tym celu osobny oddział "Lancia Veicoli Industriali", który w
1975
roku wszedł w skład nowo tworzonej spółki
Iveco
. Wkrótce potem zaprzestano produkcji samochodów użytkowych pod marką "Lancia".
W latach 60. modele tej firmy produkowano w fabrykach w
Chivasso
,
Turynie
i
Bolzano
. Od
1969
firma Lancia należy do koncernu
Fiat
, lecz wciąż produkuje samochody pod własną nazwą. W ramach tego koncernu zwiększono poziom produkcji z około 40 tys. sztuk rocznie do około 150-200 tys. sztuk rocznie. Pod koniec lat 70. podporządkowano firmie Lancia producenta małych samochodów
Autobianchi
. Od
1980
r. firma Lancia sprzedawała jedynie nowe modele tej firmy w swojej zagranicznej sieci jako
Lancia Y10
. W
1996
r. zrezygnowano z marki
Autobianchi
także na rynku włoskim.
W latach 90. w ramach restrukturyzacji zamknięto zakład firmy w
Arese
, a produkcję przeniesiono do fabryk
Fiata
. Przykładowo najmniejsze modele serii
Lancia Y
a następnie
Lancia Ypsilon
powstawały w zakładzie
Fiata
w
Melfi
koło
Neapolu
, a obecnie są produkowane w zakładzie w
Termini Imerese
na
Sycylii
. Od
1994
roku duże vany firmy powstają w zakładzie firmy
Sevel Nord
w
Hordain
we
Francji
. Najnowsze plany koncernu zmierzają do jej zwiększenia z około 110-120 tys. do 300 tys. sztuk rocznie. W ramach tego planu jesienią
2008
roku do produkcji weszła m.in. najnowsza wersja Lancii Delta.
Bardziej znane modele po
II wojnie światowej
:
Modele obecnie oferowane
Ciekawostki
- We
Włoszech
działa ekskluzywne stowarzyszenie fanów marki do którego są przyjmowani posiadacze co najmniej 6 samochodów Lancia.
Zobacz też
Bibliografia
- Podbielski Z., Pojazdy włoskie. Wyd. WKiŁ, Warszawa 1986, s. 155-174. Seria: Poznajemy Samochody Osobowe Świata,
- Auto-Technika Motoryzacyjna, nr 10/2006, str. 2-13.
ISSN
0239-6440
Linki zewnętrzne