|
Aktualna kategoria:
Nauka » Historia » Gimnazjum - lekcje
| 1 | | | 2 | | | 3 | | | 4 | | | 5 | | | 6 | | | 7 | | | 8 | | | 9 | | | 10 | | | 11 | | | 12 | | | 13 | | | 14 | | | 15 | | | 16 | | | 17 | | | 18 | | | ... | | | 27 | | | 28 | |
Lekcja: "017b. Polska Jagiellonów"
|
|
|
Leonardo Da Vinci "człowiek renesansu"
Polska Jagiellonów
Jan Włodkowic (wybitny i znany myśliciel) był przeciwny prawu pozwalającemu papiestwu i cesarstwu na sprawowanie najwyższej władzy na świecie. Pojawiły się nowe teorie w naukach ścisłych (np. w matematyce, a zwłaszcza w astronomii). Polacy zaczęli coraz częściej podróżować za granicę w celu poszerzania swojej wiedzy, artyści zaczęli pracować na zamówienia szlachty oraz mieszczaństwa, a opiekę nad nimi, prócz króla, sprawował także dwór królewski. Ideał rycerza przekształcił się w szlachcica-ziemianina, prowadzącego uprawę zboża. Głównie dzięki dworowi królewskiemu, docierały do Polski nowe idee z Włoch, które znalazły w państwie duże zainteresowanie. Powoli kształcił się nowy prąd umysłowy, zwany renesansem, do powstania którego przyczyniła się słabnąca pozycja Kościoła.
|
|
|
|
Udostępnij link do tej lekcji innym uczniom:
|
|