Lekcja: "Programowanie - język C- C++ - instrukcje"
Instrukcja pętli for
Pętla for (dla) jest rozwinięciem pętli while o instrukcję wykonywaną przed pierwszym obiegiem oraz dodatkową instrukcję wykonywaną po każdym przebiegu – najczęściej służącą jako licznik obiegów. Często zmienną liczącą kolejne wykonania ciała pętli nazywa się iteratorem.
W większości języków programowania konstrukcja pętli for zakłada, że liczba powtórzeń
pętli jest sterowana specjalnie do tego celu użytą zmienną oraz to, że liczba powtórzeń
pętli jest z góry znana lub można ją wyznaczyć. Są to dwie cechy odróżniające pętlę
for od pętli while lub do...while.
Bardzo częstym zastosowaniem pętli for są operacje na tablicach.
W języku C++ konstrukcja pętli for jest bardziej elastyczna, w zasadzie można nią zastąpić
pozostałe, co najwyżej tracąc na przejrzystości programu.
Ogólna postać instrukcji for jest następująca:
for (W1;W2;W3) I
gdzie: W1 – ustawienie początkowych wartości (inicjalizacja)zmiennej lub zmiennych sterujących pętlą; W2 - warunek pozostania w pętli; W3 - instrukcja lub instrukcje modyfikacji zmiennych sterujących; I – blok instrukcji realizowany w ramach pętli.
Wiatr na Ziemi nie może wiać szybciej niż 520 km/h, jest to spowodowane siłami, które wpływają na cząsteczki powietrza (m .in. przyciąganie, tarcie, różnice ciśnień powietrza).