Nadrzędnym celem w pracy z dziećmi jest zapewnienie im poczucia bezpieczeństwa oraz odwrócenie uwagi od sytuacji stresowej, jaką jest niewątpliwie pobyt w szpitalu, choroba
i często rozłąka z najbliższą rodziną.
Mając na uwadze indywidualne potrzeby i możliwości małych pacjentów, nauczycielki korzystają z wybranych metod i form pracy.
Do najczęściej wykorzystywanych należą:
- rozmowa kierowana w oparciu o ilustracje,
- opowiadanie, czytanie wierszy i bajek terapeutycznych,
- omawianie historyjek obrazkowych,
- zabawy tematyczne,
- psychodrama,
- gry dydaktyczne i inne.
W trakcie zajęć poznają podstawowe wiadomości i zdobywają umiejętności z obszarów
w zakresie edukacji: społeczno-moralnej, zdrowotnej, ruchowej (dostosowanej do możliwości dziecka), przyrodniczej, mowy i myślenia, przygotowania do nauki pisania i czytania, matematycznej, kulturowo-estetycznej, muzycznej, technicznej i komunikacyjnej.
Szkoła podstawowa
W dydaktyce obowiązuje zasada daleko idącej indywidualizacji nauczania. Ma to na celu kontynuowanie nauki, a przy okazji wyrównywanie braków i opóźnień w nauce. Podczas zajęć nauczyciele posługują się konkretnymi pomocami dydaktycznymi (puzzle, gry dydaktyczne), podręcznikami, ćwiczeniami i kartami pracy (przygotowanymi przez nauczycieli).
Wybierając sposoby i metody pracy na lekcjach zadajemy sobie pytanie, jak uczyć, by nie obciążać osłabionego chorobą układu nerwowego dziecka, zrealizować materiał bez trudnych zadań i prac dodatkowych.
Najczęściej wybieramy metodę pracy indywidualnej, uczymy poprzez zabawę w klasach młodszych, a w klasach starszych samodzielności w dochodzeniu do rozwiązań problemów.
Uczeń na lekcjach staje się partnerem, przyjacielem, współtwórcą procesu nauczania,
a nauczyciel - jego przewodnikiem i opiekunem.
Gimnazjum
Aby stworzyć optymalne warunki do nauki, nauczyciele systematycznie współpracują ze szkołami macierzystymi dzieci i ich rodzicami. Nieodłącznym elementem nauczania jest ciągła diagnoza i planowanie.
Szkoła posiada większość programów i podręczników, dzięki czemu nauczyciele realizują program szkoły macierzystej ucznia.
Ze względu na specyficzną sytuację uczniów, nauczyciele dbają o harmonijną realizację celów dydaktycznych, wychowawczych i terapeutycznych, szczególny nacisk kładąc na dostosowanie metod i form pracy do stanu zdrowia ucznia.
Nauczanie ucznia - pacjenta wymaga pracy indywidualnej lub pracy w małych grupach, dlatego najczęstsze metody nauczania to:
- swobodna rozmowa,
- praca z tekstem,
- ćwiczenia analityczno-interpretacyjne,
- czytanie ze zrozumieniem,
- zabawy słowne,
- gry dydaktyczne,
- ćwiczenia przedmiotowe,
- ćwiczenia z użyciem komputera.
Szczególną opieką otacza się uczniów klasy III, by mimo choroby mogli bez problemów zdać egzamin. Doświadczona i twórcza kadra pedagogiczna umożliwia każdemu uczniowi odniesienie sukcesów.
Więcej informacji na naszej stronie Internetowej