Wielość specjalizacji nauczycielskich uniemożliwiają wyczerpujący opis kompetencji potrzebnych do pracy pedagoga. Opis ten zawsze jest nie pełny, tzn. wybiórczy – odnoszący się tylko do wybranych kompetencji i złożeniowy – prowadzony wedle jakiejś koncepcji ludzkiego doświadczenia, które przesądza o tym, jakie w ogóle kompetencje wyodrębniamy, jakie bierzemy do opisu, uznając za podstawowe i za pomocą jakich kategorii je opiszemy.
I tu R. Kwaśnica wyróżnia dwa rodzaje wiedzy:
- wiedza praktyczno- moralna to doświadczenie, które nabywamy w praktyce komunikacyjnej w trojaki sposób;
- z niego czerpiemy wizje świata, dzięki czemu rozumiemy świat i siebie samych, potrafimy odróżnić to co dla nas ma znaczenie od tego co nie jest przez nas akceptowane;
- wiedza ta określa reguły i dostarcza zasad moralnych ustalających nasz stosunek do siebie i do innych ludzi, normuje nasze postępowanie;
- wiedza to umożliwia nam dialogowe porozumiewanie się z innymi ludźmi. Wiedz ta dzięki temu jest ciągle poddawana krytyce i rewizji (przestrzeganie zasad etyki mowy).
- wiedza techniczna to doświadczenie ukazujące świat (rzeczy, innych ludzi, nas samych), jako przedmiot naszych sprawczych oddziaływań. Wiedza ta okazuje się użyteczna w trojaki sposób:
- wskazuje cele, które należy osiągnąć (cele rozumiane są przez tę wiedzę w sposób techniczny – jako zamierzone skutki działania).
- Dostarcza wiadomości o metodach rozumianych, jako sprawdzone i powtarzalne sposobu osiągania celów.
- Określa środki i warunki, od których zależy możliwość skutecznego posługiwania się nimi.
Stosownie do rodzajów wiedzy możemy wyróżnić dwa rodzaje kompetencji:
- Kompetencje praktyczno – moralne. W skład tych kompetencji wchodzą:
- kompetencje interpretacyjne – to zdolność rozumnego odnoszenia się do świata ( do innych ludzi, siebie, do rzeczy, w aktach samorefleksji), stałej interpretacji rzeczywistości, ale nie jako przedmiotu sprawczych oddziaływań, które trzeba technicznie opanować.
- kompetencje moralne – to zdolność prowadzenia refleksji moralnej- namysłu nad moralną zdolnością własnych zachowań ( autorefleksja)- jak powinienem postępować?, jaki powinienem być?, by nie być w sprzeczności z samym sobą, a z drugiej strony by nie ograniczać wyboru innym ludziom.
- kompetencje komunikacyjne – to zdolność bycia w dialogu z samym sobą i innymi. Jest to rozmowa z innymi przełamująca anonimowość wypowiedzi, będąca próbą rozumienia siebie i tego co nas wspólnie ogarnia ( poszukiwanie sensu ludzkiej egzystencji i świata). W strukturę tych kompetencji wchodzą:
- zdolność do krytyki, przesłanek cudzych i własnych poglądów, przekonań i zachowań;
- zdolność empatycznego rozumienia i bezwarunkowa akceptacja drugiej osoby;
- postaw niedyrektywna, nakazująca przedstawić własny punkt widzenia jako ofertę myślową, a nie jako gotową i zamkniętą, jedną z możliwych odpowiedzi.
- Kompetencje techniczne, do których należą kompetencje:
- postulacyjne ( postulować – wskazywać pożądany stan rzeczy) – umiejętność opowiadania się za instrumentalnie pojętymi celami, umiejętność identyfikowania się z nimi
- metodyczne – to umiejętność działania według reguł określających optymalny porządek działania. Treścią reguł jest przepis mówiący co i w jaki sposób, w jakiej kolejności należy wykonać, aby osiągnąć skuteczność działania.
- realizacyjne – to umiejętność doboru środków i tworzenie warunków sprzyjających realizacji celów ( w dydaktyce np. w trakcie opracowania programu nauczania, organizowania czasu uczestników procesu dydaktycznego w taki sposób, aby zapewnić skuteczność działania.
Każdy z nas ma kompetencje pierwszego i drugiego typu, z tą różnicą, że mogą one być różnie rozbudowane i powiązane ze sobą. Najczęściej za kompetencje zawodowe uznawane są kompetencje techniczne, a praktyczno- moralne jako kompetencje osobowe. Pierwsze należą do kształcenia zawodowego, drugie do doświadczenia prywatnego. W przypadku nauczyciela kompetencje jedne i drugie trzeba uznać za zawodowe. Pozycję nadrzędną wg Kwaśnicy zajmują kompetencje praktyczno- moralne. Kompetencje praktyczno- moralne i kompetencje techniczne pozostają ze sobą w ścisłym związku. Kompetencji moralnych nie można przekazywać w taki sam sposób jak kompetencje techniczne.
Kompetencje praktyczno- moralne wymagają zupełnie innej pedagogiki niż kompetencje techniczne – radykalnej zmiany komunikowania się z nauczycielem czy kandydatem na nauczyciela. Jedynie pedagogika krytyczno- hermeneutyczna podejmuje pytania właściwe dla dialogu.
Kompetencje jakie powinien mieć nauczyciel według nas:
Kompetencje praktyczno- moralne
|
Kompetencje techniczne
|
Wszechstronność - obiektywność
|
Przekazywanie wiedzy
|
Przekazywanie rzeczywistego świata
|
Realizacja celów
|
Przekazywanie zasad moralnych (kształtowanie postaw społecznie pożądanych)
|
Łączenie teorii z praktyką
|
Umiejętność słuchania ze zrozumieniem
|
Aktualizacja wiedzy
|
Posiadanie wiedzy
|
Wykształcony
|
Cierpliwy, sprawiedliwy, opanowany, spontaniczny, tolerancyjny, empatyczny, z wyobraźnią, konsekwentny, twórczy
|
Systematyczność, planowość, zorganizowanie
|
Otwarty dla ucznia
|
Utrzymujący odpowiednią atmosferę
|
Kultura osobista
|
Specjalista w swojej dziedzinie
|
Mający dobro ucznia na uwadze
|
Dobry organizator
|
Współpraca środowiskowa ucznia i nauczyciela
|
Potrafiący udzielać wsparcia i rady dla wychowanka
|
Autorytet dla ucznia
|
|
Nauczyciel z powołania
|
Odpowiednio dobierający metody
|
Kreatywny
|
Wymagający
|
Lubiący swoją pracę
|
|
Poddający się autorefleksji i refleksji
|
|
Koncepcja (idea) lifelong i learing ( całożyciowe uczenie się).
Podkreśla się w niej potrzebę przygotowania i zachęcania wszystkich dzieci do nauki przez całe życie już od wczesnego wieku. Koncepcja ta ukierunkowuje działania w ten sposób, by zapewnić odpowiednie możliwości wszystkim ( osobą dorosłym, pracującym, bezrobotnym, osobą, które muszą się przekwalifikować lub podnieść swoje kwalifikacje). Kształcenie odbywa się w trzech formach:
- formalne (instytucjonalne)
- nieformalne (kursy)
- intencjonalne (środowisko).
Cele tego kształcenia:
- aby edukacja przekazywała nowe podstawowe umiejętności dla wszystkich (techniczne umiejętności komunikowania się w językach obcych, umiejętności interpersonalne)
- zwiększenie inwestycji w zasoby ludzkie (uczeń, student, pracownik, itd..)
- innowacyjne metody nauczania i uczenia się (strategie multimedialne, krytyczne, samodzielne rozwiązywanie problemów)
- aby wartościować efekty uczenia się (akredytacje uczelni wyższych, certyfikaty, uznanie wykształcenia)
- przewartościowanie w dziedzinie orientacji i poradnictwa zawodowego
- uczenie się bliżej domu.
|