Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Konkurs szkolny - wynalazcy i odkrywcy

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1664 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Konkurs przeznaczony dla uczniów gimnazjów i szkól ponadgimnazjalnych interesujących się fizyka i techniką. Przybliża sylwetki wielkich uczonych. Wykracza poza programy nauczania.

WYNALAZCY i ODKRYWCY - konkurs szkolny dla klas gimnazjalnych lub ponadgimnazjalnych.

Cele konkursu:
- poznanie sylwetek sławnych odkrywców i wynalazców oraz ich osiągnięć:
Galileusz, Newton, Ampere, Faraday, Einstein, Celsjusz, Fahrenheit, Volta, Pascal, Marconi, Bell, Franklin, Torricelli, Watt, Stephenson, Dondi, bracia Montgolfier, Morse, Edison, Diesel.
- rozbudzanie w uczniach zainteresowań fizyka i techniką
- poszerzanie wiadomości
- nabywanie umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstów
- umiejętność selekcji informacji z różnych źródeł wiedzy
- radzenie sobie ze stresem
- poznanie swoich mocnych i słabych stron.

Uczniowie zgłaszający chęć udziału w konkursie otrzymują informacje o jego tematyce i zakresie oraz proponowaną literaturę np.:
„Ilustrowana Encyklopedia dla wszystkich – Fizyka
”Encyklopedia odkryć i wynalazków”
„Dookoła fizyki” – Elbanowska
„ Jak to działa” – program komputerowy
podręczniki go fizyki dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych

Etap I - pisemny

Zad.1. – 6 punktów
Uszereguj wynalazki według dat ich powstania:

Termometr,
Maszyna do liczenia ( kalkulator ),
Zegar mechaniczny,
Piorunochron,
Radio,
Telefon,

Zad.2. – 6 punktów
Połącz nazwiska konstruktorów z ich wynalazkami

A Montgolfier , 1 barometr
B Torricelli , 2 kolej żelazna
C Watt, 3 zegar mechaniczny
D Stephenson , 4 balon
E Dondi , 5 bateria
F Volta , 6 maszyna parowa

Zad.3. – 6 punktow
Dopisz do wynalazków nazwiska twórców:

Telegraf , telefon,
Teleskop zwierciadlany , fonograf,
Radio , silnik wysokoprężny,

Zad.4. – po 2 punkty za każdy prawidłowy opis
Opisz budowę i zasadę działania dwóch spośród wymienionych wynalazków:
Ogniwo elektryczne, barometr rtęciowy , piorunochron , balon.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Po tym etapie zostaje wyłoniona grupa uczniów np. 10, którzy uczestniczą w dalszych eliminacjach.



Etap II – ustny
W tym etapie uczestnicy mają rozpoznać sylwetki wynalazców i odkrywców na podstawie opisu. Opis podzielony jest na trzy części : 1- za 3 punkty, 2 – za dwa punkty i 3 – za 1 punkt. Asystenci (uczniowie wybrani przez prowadzącego konkurs nauczyciela) czytają kolejne fragmenty opisu. Uczestnik, gdy zna odpowiedź, udziela jej, zapisując nazwisko na kartce. Po udzieleniu odpowiedzi nie może się już wycofać. Gdy jest zła – nie otrzymuje punktów.
Uczestnik może dodatkowo zdobyć punkt, gdy odpowie na pytanie dotyczące danego wynalazcy lub odkrywcy.


SYLWETKI ODKRYWCÓW I WYNALAZCÓW:
A
1- za 3p : " Z mojego wynalazku po raz pierwszy skorzystali: kaczka, kogut i baran"
2- za 2p : " wykonałem go z płótna i papieru"
3- za 1p : " na ten pomysł wpadłem, gdy zobaczyłem jak zawieszone nad kominkiem koszule wydymają się i są unoszone przez buchające z paleniska rozgrzane powietrze "
PYTANIE : w którym roku odbył się pierwszy lot balonem?

B
Za 3p : "Gdy mój wynalazek zaczęto stosować w Anglii, król Jerzy III chciał wymusić jego inny wygląd. Nakłaniał do tego uczonych, z których jeden odparł: Nie potrafię zmienić praw ani zjawisk natury.
Król na to odparł: to raczej szybko podaj się do dymisji."
Za 2p : " Król był zły na mnie, bo ważyłem się równać z nim sprawowanym urzędem"
Za 1p : " Mój wynalazek zastosowałem we własnym domu w Filadelfii, chociaż byli tacy, którzy radzili mi raczej zawiesić na domu dzwony. Bicie w nie miało przynosić identyczny skutek, jak mój wynalazek"
PYTANIE : Jaki urząd sprawował wynalazca, skoro „ ważył się równać z królem”?

C
Za 3p : " Chcąc przekonać się czy mój wynalazek działa, do swojego asystenta powiedziałem : Panie Watson, proszę tu przyjść, jest mi pan potrzebny."
Za 2 p : " Na wystawie stulecia w Filadelfii w dniu 25 VII 1876 r. zademonstrowałem publicznie mój wynalazek".
Za 1 p : " Najistotniejszą częścią mojego urządzenia jest membrana, za pomocą której przetwarza się energię".
PYTANIE : Jaką wielkość fizyczną mierzy się w belach (1B)?

D
3 p : " Urodziłem się w Gdańsku, choć z pochodzenia jestem Holendrem. Nie sądziłem, że w moim rodzinnym mieście nie będą używać mojego wynalazku"
2 p : " Postanowiłem, że mój wynalazek będzie przyrządem pomiarowym, a nie jedynie wskaźnikiem, jak to było w przypadku przyrządu wymyślonego przez Galileusza".
1 p : " Mieszanina lodu z salmiakiem była użyta przeze mnie do wyskalowania przyrządu".
PYTANIE : Jakiej skali temperatur używamy w Polsce?

E
3 p : " Wynalazki nie były moją domeną. Właściwie stworzyłem tylko ten jeden. Byłem małomównym człowiekiem. Jako członek brytyjskiej Izby Lordów tylko raz zabrałem głos na posiedzeniu, prosząc o otwarcie okna".
2 p : ' Interesowałem się naturą światła, jego rozchodzeniem się, a także innymi ruchami".
1 p : " Sformułowałem 3 prawa ruchu i prawo ciążenia "
PYTANIE : Jaki przyrząd astronomiczny skonstruował I. Newton?

F
3 p : " Właściwie ten wynalazek nie jest moim dziełem, ale to ja poddałem pomysł. Nie nadawałem się na wynalazcę, bo byłem zawsze bardzo roztargniony. Raz przechodząc przez most na Sekwanie zauważyłem interesujący kamień. Podniosłem go i zacząłem oglądać. W tej chwili przypomniałem sobie, że mam wygłosić wykład i wyjąłem z kieszeni zegarek. Zorientowałem się, że jest bardzo późno , więc schowałem kamień do kieszeni, a zegarek wrzuciłem do rzeki".
2 p : " Interesowało mnie oddziaływanie przewodników, przez które przepływa prąd elektryczny".
1 p : " od mojego nazwiska pochodzi nazwa jednostki natężenia prądu ".
PYTANIE : Jakiego przyrządu pomysłodawcą był Ampere?

G
3 p : " Mój osobisty sekretarz - Polak, Leopold Infeld często opowiadał o mnie anegdoty. Podobno w czasie rozmowy co kilka sekund musiałem podciągać opadające spodnie. To prawda : nie nosiłem skarpetek, szelek, paska, nie strzygłem włosów."
2 p : " Pewnego roku wybrałem się w Alpy i tam, stojąc na szczycie wyobrażałem sobie, jak czułbym się w spadającej windzie."
1 p : " doceniono moje prace i w roku 1921 otrzymałem Nagrodę Nobla. Przyczyniłem się do skonstruowania bomby atomowej, pracując w USA, gdyż w mojej Ojczyźnie nie było dla mnie miejsca."
PYTANIE : Za jakie osiągnięcie A. Einstein otrzymał Nagrodę Nobla?

H
3 p : " Kiedy moje laboratorium odwiedził kiedyś minister, zapytał jaką korzyść z moich badań będzie miała ludzkość. Odpowiedziałem: trudno to ocenić, ale jestem pewien, iż pan z tego będzie pobierał podatki. Tak też się stało. Przyczyniłem się do wynalezienia prądnicy."
2 p : " Nigdy nie chodziłem do żadnej szkoły, oprócz elementarnej. Uczyłem się sam, czerpiąc wiedzę z książek, które oprawiałem jako uczeń introligatora."
1 p : " Interesowałem się przepływem prądu przez roztwory, skropliłem chlor i dwutlenek węgla, odkryłem benzen."
PYTANIE ;Jaką nazwę nosi zjawisko odkryte przez M. Faraday a?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------Prawidłowe odpowiedzi:
A – bracia Montgolfier , pierwszy lot w 1782 roku.
B – Benjamin Franklin , został prezydentem Stanów Zjednoczonych.
C – A. G. Bell, w belach mierzy sie poziom natężenia dźwięku.
D – Fahrenheit , w Polsce używamy skali Celsjusza.
E – I. Newton, skonstruował teleskop zwierciadlany.
F – J. M. Ampere, był pomysłodawcą elektromagnesu.
G – A. Einstein, za wyjaśnienie zjawiska fotoelektrycznego.
H – M. Faraday, zjawisko indukcji elektromagnetycznej.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie