Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Poznajemy tryby czasownika

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 8790 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz lekcji.


Temat: POZNAJEMY TRYBY CZASOWNIKA.


Cale lekcji:
Poznawczy – poznanie trybów czasownika;
Kształcący – kształcenie umiejętności odmiany czasownika przez
tryby;
Wychowawczy – prawidłowe stosowanie trybów czasownika w
wypowiedzi ustnej i pisemnej.

Pomoce dydaktyczne; kartki z wierszem K.I. Gałczyńskiego „ Gdybym miał
jedenaście kapeluszy”.



Tok lekcji:

1. Wprowadzeniem do lekcji jest rozdanie przez nauczyciela kartek z tekstem wiersza Gałczyńskiego i przeczytanie go.


Gdybym miał jedenaście kapeluszy,
pierwszy schowałbym w szafie, żeby się nie kurzył.
Drugi nadałbym przez pocztę w postaci paczki.
Trzeci byłby na drobnostki i drobiażdżki.
Czwartego używałbym wyłącznie do sztuk magicznych et cetera.
Piąty zamiast klosza, do przykrywania sera.
Szósty kapelusz – dla Jadwisi.
Siódmy bym powiesił. Niech wisi.
Ósmy przerobiłbym na nastrojowy abażurek.
W dziewiątym hodowałbym jeża lub coś z zoologii w ogóle.
Co do dziesiątego, to jeszcze nie mam pomysłu.
A jedenasty kapelusz porwałby mi wiatr nad Wisłą.
Bo powiedziała o mnie jedna poetka z Krakowa:
„ To głowa nie do kapeluszy! To taka posągowa głowa”.


Uczniowie wyszukują czasowniki i próbują odpowiedzieć na pytanie, co nowego dostrzegają w ich formach ( cząstki bym, by).
Dalej nauczyciel pyta, czy można w tych formach określić czas i osobę? ( czasu nie można, osobę tak).
Pada pytanie: Dlaczego nie można określić czasu? (bo jest to tylko przypuszczenie).
2. Następuje wyjaśnienie, że jest właśnie tryb przypuszczający czasownika. Dotychczas uczniowie poznawali czasowniki w trybie orzekającym, gdzie można było określić czas. Na tablicy zapisuje pełną odmianę czasownika w trybie przypuszczającym. Zwraca przy tym uwagę uczniów na łączną pisownię z cząstką bym, byś.


ja kupiłbym my kupilibyśmy
ty kupiłbyś wy kupilibyście
on kupiłby oni kupiliby


3. Nauczyciel prosi uczniów o odszukanie w tekście wiersza czasownika, który jest napisany osobno z cząstką bym („ Siódmy bym powiesił”) i spróbowanie sformułowania zasady, kiedy cząstkę bym, byście, byś pisze się razem, a kiedy osobno (razem po czasowniku, osobno przed czasownikiem). Uczniowie ćwiczą odmianę czasowników w trybie przypuszczającym.
4. Następuje omówienie trybu rozkazującego. Jak sama nazwa wskazuje tryb rozkazujący to taki, za pomocą którego się rozkazuje. A ponieważ rozkazuje się komuś, a nie sobie, więc pierwszej osoby liczby pojedynczej nie ma. Uczniowie próbują zamienić tryb przypuszczający wiersza na rozkazujący, wstawiając po kolei osoby czasownika w liczbie pojedynczej i mnogiej.

Mam jedenaście kapeluszy,
Pierwszy schowaj w szafie, żeby.......

5. Po tej zabawie językowej uczniowie przy pomocy nauczyciela zapisują odmianę
Czasownika w trybie rozkazującym.

6. Na koniec lekcji Uczniowie ćwiczą odmianę czasowników w różnych trybach.
Nauczyciel informuję, że następna lekcja będzie poświęcona utrwaleniu zdobytych wiadomości.




opracowała

mgr Jarosława Gawin

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie