Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Gromadzenie i wyszukiwanie informacji - bazy danych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1629 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Blok lekcji przeznaczony jest dla klas pierwszych
(technika i licea profilowane)
Treści kształcenia:
• Przykłady różnych form organizacji danych.
• Zagadnienia etyczne i prawne związane z ochroną własności intelektualnej i ochroną danych.
• Przykłady wyszukiwania i zapisywania informacji w bazach danych.
Działania:
• Uczniowie poznają różne formy organizacji danych.
• Uczniowie wyszukują informacje w bazach danych,
• Uczniowie przeglądają zawartość baz danych,
• Uczniowie sortują, oznaczają rekordy.
• Uczniowie wpisują, zmieniają i poprawiają dane w bazie,
• Uczniowie dodają i usuwają rekordy,
• Uczniowie zapisują zmodyfikowane bazy danych.
• Uczniowie dyskutują o poufności niektórych danych.
Osiągnięcia:
• Uczniowie potrafią korzystać z różnych źródeł informacji, dostępnych za pomocą komputera.
• Uczniowie rozumieją normy prawne dotyczące ochrony danych.
Nowe pojęcia:
• Baza danych
• Rekord, pole
• Programy obsługi baz danych.
• Filtrowanie.
Oprogramowanie:

Podczas zajęć wykorzystywane są programy ze środowiska Windows –MS OFFICE. Uczniowie mają również do dyspozycji gotowe bazy danych, zgromadzone na płycie CD dołączonej do podręcznika "Technologia informacyjna dla szkół ponadgimnazjalnych" – G. Koby. Korzystając z nich będą wyszukiwać, sortować a następnie uzupełniać i modyfikować informacje oraz tworzyć proste, własne bazy.

Czas trwania zajęć - 3 godziny lekcyjne.




Lekcja 1.
Podstawowe informacje o bazach danych

Przebieg zajęć:

Uczniowie spotkali się już z bazami danych np. tabela w dzienniku lekcyjnym, zawierająca dane osobowe wszystkich uczniów. Można więc rozpocząć rozmowę o bazach danych od wymieniania przez uczniów znanych im zbiorów informacji:
• Książka telefoniczna,
• Katalog książek w bibliotece,
• Kartoteka pacjentów w przychodni lekarskiej,
• Osobisty notes z adresami itp.
Zwracamy uwagę na jednorodność informacji w podanych przykładach i wprowadzamy pojęcia: – dane, przetwarzanie danych, plik danych
– bazy danych, rekord, pola rekordu, programów obsługi baz danych.

Dyskutujemy z uczniami na temat poufności niektórych danych, sposobach ich ochrony, konsekwencjach wykorzystania przez nieuprawnione osoby.

Ćwiczenie 1:
• Zapoznaj się z budową bazy SOS1.
• Odczytaj nawy pól, sprawdź, jakie dane o zawodnikach zgromadzono w bazie.
• Odpowiedz na pytanie: Jak brzmi nazwisko zawodnika, o którym informacje zgromadzono w ostatnim rekordzie?
• Wskaż ten rekord, przeczytaj wszystkie dane dotyczące tego zawodnika.
• Odczytaj w widoku formularza informacje na temat zawodnika: Loar Ljoekelsoey’a.


Przykład tabeli bazy danych – zawodnicy w skokach narciarskich (zrzut z baz danych, z płyty CD)


Ćwiczenie 2:
• Otwórz bazę SOS2. Sprawdź, o jakie pola, w porównaniu z bazą SOS1, została uzupełniona baza.

Projekt tabeli Zawodnicy, rozbudowanej o kolejne pola dotyczące skoków (zrzut z baz danych, z płyty CD)


• Odczytaj dopisane pola. Po zakończeniu ćwiczenia zamknij bazę, uporządkuj stanowisko. Utrwal poznane pojęcia z dzisiejszej lekcji.


Lekcja 2.
Praca z gotowymi bazami danych.

Przebieg lekcji:

Uczniowie znają już sposób przeglądania tabeli w arkuszu Excel (wcześniejsze tematy). Ponadto po otwarciu bazy zwracamy ich uwagę na możliwość korzystania z przycisków przeglądania rekordów, oraz konieczność dobrania odpowiedniego widoku bazy przy odpowiadaniu na pytania (widok formularza lub tabeli).

Ćwiczenie 1.
• Przeglądając bazę SOS2, odpowiedz na pytania:

Tabela: Zawodnicy i skoki
• Jaki zawodnik opisany jest w rekordzie 6?
• Jaki skok kwalifikacyjny oddał zawodnik z rekordu 2?
• Odczytaj zawodnika, który oddał najdłuższy skok w tej serii i powiedz, w którym rekordzie jest on opisany.
• Poszukaj zawodników, którzy wykonali taką samą próbę serii kwalifikacyjnej. W których rekordach są oni opisani?
• O jakim zawodniku jest mowa w rekordzie 1 bazy?
Efektywność wyszukiwania informacji zależy od zastosowanej metody. Zalecamy więc uczniom:
• posłużenie się poleceniem ZNAJDŹ z menu EDYCJA.
• zastosowanie sortowania rekordów,
• zastosowanie filtru
Ćwiczenie 2.
• Wyszukaj wszystkich zawodników, których skoki kwalifikacyjne przekroczyły odległość 110 m.
• Uporządkuj zawodników według długości skoków - od najdłuższego do najkrótszego. Zapisz posortowaną bazę danych na dyskietce.
Przed wykonaniem kolejnego ćwiczenia omawiamy z uczniami schemat tworzenia filtru.

Ćwiczenie 3.

W bazie danych SOS2 (tabela: Zawodnicy i skoki) utwórz filtr-według formularza, wybierając zawodników, którzy przekroczyli odległość 110 m.
Aby zapamiętać utworzony filtr, zapisz zmodyfikowaną bazę na dyskietce pod nazwą SOS-nr z dziennika.

Ćwiczenia utrwalające nabyte umiejętności.
W bazie danych SOS1:
• wyszukaj rekordu 18 i w widoku formularza odczytaj informacje o tym zawodniku,
• uporządkuj zawodników wg ciężaru ciała - od najcięższego do najlżejszego.
Umiejętność wyszukiwania informacji uczniowie będą doskonalić korzystając z licznych baz dostępnych w sieci Internet.

Lekcja 3.
Wprowadzanie i modyfikacja danych w bazie danych.

Przebieg zajęć:

Uczniowie znają już sposób wpisywania i zmieniania danych w arkuszu kalkulacyjnym. Będą wprowadzać informacje do pół w widoku tabeli i formularza.

Ćwiczenie 1.
• Kolejni skoczkowie wykonują skoki.
• Do tabeli Zawodnicy (SOS2) dodaj te informacje, dopisując nowe rekordy.
• Uporządkuj dane według długości oddanych skoków (pole Pierwsza kolejka) – malejąco, po wpisaniu każdego kolejnego rekordu z informacją o skoku. Przykładowe dane są umieszczone w pliku Skoki1.





Ćwiczenie 2.

a) Otwórz bazę SOS3. Zauważ, że można już w niej wpisać kategorie skoku.
 Skoczył kolejny zawodnik. Dopisz, korzystając z tabeli, rekordy z przykładowymi danymi, które znajdują się w pliku Skoki2.
 Po zakończonych zawodach nasza tabela powinna zawierać tyle rekordów, ile oddano skoków. Osiągnęliśmy zamierzony cel, jednak coś jest nie tak!
Zauważmy, że jest ona bardzo podatna na pomyłkę w danym zawodniku. Wystarczy, że wpisująca do tabeli osoba pomyli się w jednej literce przy wpisywaniu np. nazwiska, a nasz komputer nie skojarzy tych dwóch różnych zapisów, jako dotyczących jednego zawodnika. I nie przedstawi poprawnych wyników (tekst w podręczniku).
Można temu zaradzić!
Wystarczy podzielić naszą tabelę na dwie: – jedną, która będzie zawierała wyłącznie dane zawodników (tabela Zawodnicy) – i drugą, z wynikami skoków (tabela Skoki)

I tak dotarliśmy do pojęcia związków między zbiorami, czyli relacji tabeli. Ale to już na następnych zajęciach.
Zapisz swoją pracę. Uporządkuj stanowisko pracy.



Opracowanie: Iwona A. Sowińska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie