Ośrodek tematyczny: Zima w pełni.
Temat dnia: W krainie lodu.
(2 dni)
Rozmowa o bohaterach lektury pt. „Zaczarowana zagroda”. Życie ludzi i zwierząt w lodowej krainie. Porządkowanie kolejności wydarzeń. Pojęcie czworokąta. Rozmowy pingwinów. Układanie opisu pingwina. Budowa ptaków- pingwina. Charakterystyka Antarktydy. Odejmowanie liczby jednocyfrowej od dwucyfrowej z przekroczeniem progu dziesiątkowego metodą odliczania po 1. Rozwiązywanie zadań z treścią. Improwizacje ruchowe. Wykonanie makiety Stacji Polarnej im. Antoniego Dobrowolskiego. Przewidywane osiągnięcia uczniów:
- Układa dłuższą kilkuzdaniową wypowiedź na dany temat.
- Analizuje treść książki. Potrafi wskazać bohatera lektury
oraz określić miejsce wydarzeń.
- Umie czytać cicho ze zrozumieniem.
- Rozpoznaje na rysunkach i w otoczeniu poznane figury.
- Odejmuje liczbę jednocyfrową od dwucyfrowej z przekroczeniem
dziesiątkowego metodą odliczania po 1.
- Rozwiązuje zadania tekstowe.
- Potrafi dokonać opisu wyglądu zewnętrznego.
- Zna charakterystyczne cechy ptaków.
- Potrafi pracować w grupie.
- Poznaje cechy materiałów potrzebnych do wykonania makiety.
- Kształci umiejętność modelowania, lepienia z masy solnej i plasteliny,
cięcia i klejenia elementów papierowych, łączenia ich w całość.
- Dba o estetykę wykonania pracy.
- Bezpiecznie posługuje się przyborami.
Formy pracy:
- indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Metody pracy:
- pogadanka, pokaz, praca z tekstem, zajęcia praktyczne, metody podające i aktywizujące.
Środki dydaktyczne:
- globus, mapa, ilustracje, zdjęcia, książka „Zaczarowana zagroda”, papierowy model pingwina, rozsypanka wyrazowa i sylabowa, plan wydarzeń, krzyżówka, plan rysunku z kodem, masa solna, plastelina, karton, tektura, pudełka, patyczki, klej, nożyczki.
Przebieg zajęć
1. Swobodne wypowiedzi na temat lektury „Zaczarowana zagroda”
2. Rozszyfrowanie plątaninki sylabowej i zapisanie jej rozwiązania.
Alina i Czesław Centkiewiczowie to autorzy książki pt. „Zaczarowana zagroda”.
3. Ustalenie miejsca wydarzeń. Układanie zdania z rozsypanki wyrazowej.
Akcja toczy się na stacji naukowej imienia profesora Dobrowolskiego na Antarktydzie.
4. Rozmowa o bohaterach lektury. Zajęcia naukowców - polarników.
profesor, pingwinek Elegancik, Andrzej, Janek, Władek
5. Porządkowanie kolejności wydarzeń zgodnie z przebiegiem akcji. Przepisanie do zeszytu:
- Budowanie zagrody.
- Zapędzenie pingwinów do zagrody.
- Ucieczka pingwinów.
- Zdziwienie polarników.
- Elegancik z małym pingwinkiem w zagrodzie.
- Ponowne zapędzenie pingwinków do zagrody.
- Wyjaśnienie zagadki.
6. Dłuższe kilkuzdaniowe wypowiedzi n/t najzabawniejszego wydarzenia w „Zaczarowanej zagrodzie”. Głośne czytanie wybranych fragmentów tekstu.
7. Wyszukanie i głośne odczytanie zdań zawierających informacje o pingwinach.
8. Układanie opisu pingwina.
Pingwin jest bardzo miłym i pięknym ptakiem. Mały łepek, grzbiet i skrzydła pokrywają czarne pióra. Tułów wsparty jest na małych, różowych błoniastych łapkach i kusym, czarnym ogonku. Jego brzuszek jest śnieżnobiały. Krótkie, czarne skrzydełka osadzone na bokach wyglądają jak wiosełka. Czarno-białe upierzenie dodaje pingwinowi elegancji. Wygląda jak człowiek we fraku.
9. Pojęcie czworokąta. Rozpoznawanie czworokąta spośród innych figur. Rozpoznawanie kształtu zagrody.
10. Ruchy lokomocyjne: chód krokiem kołyszącym, skradanie się w różnych kierunkach.
11. Antarktyda- lodowa pustynia . Życie ludzi i zwierząt w lodowej krainie. Lądolód polarny jest niezamieszkały przez ludzi. Istnieje tylko stacja badawcza wybudowana do celów naukowych. Nie ma żadnej roślinności. Najdłuższa noc trwa dwa miesiące. W wodach otaczających Antarktydę żyje dużo ryb, które są pokarmem dla ptaków.
12. Cechy pingwina jako ptaka. Budowa pingwina- skrzydła, pierze. Pingwiny są jajorodne. Wędrówki pingwinów - Ocean Indyjski, Ocean Spokojny, Ocean Atlantycki.
Pingwiny są ptakami, ale nie umieją fruwać. Doskonale pływają. Żyją na Antarktydzie. Uciekają przed srogą zimą w cieplejsze strony. Zawsze wracają do swoich gniazd. Są bardzo mądre.
13. Praca w grupach- pokolorowanie rysunku zgodnie z podanym kodem.
14. Odejmowanie liczby jednocyfrowej od dwucyfrowej z przekroczeniem progu dziesiątkowego metodą odliczania po 1, np. 32-3=32-1-1-1= Wykonanie obliczeń w zeszycie.
35-6= 24-5= 72-4= 33-7= 43-5= 62-4= 54-8= 75-9=
15. Rozwiązanie zadania tekstowego.
W zagrodzie profesora było 35 pingwinów. Najpierw 8 pingwinów opuściło zagrodę, a później 7. Ile pingwinów zostało w zagrodzie?
16. Podział uczniów na grupy i przydział zadań.
17. Rozdanie materiałów i narzędzi.
Pierwsza grupa otrzymuje czystą planszę i masę solną ( ich zadaniem jest modelowanie, kształtowanie krajobrazu Antarktydy- skały lodowe, góry śniegowe, itp.).
Druga grupa otrzymuje elementy budynków stacji badawczej. Zadaniem uczniów jest połączenie tych elementów przy pomocy klejenia i zamieszczenie na gotowym budynku nazwy: STACJA IM. PROF. DOBROWOLSKIEGO. Elementy wykonane są z kartonu i tektury. Można je okleić kolorowym papierem.
Trzecia grupa otrzymuje pudełka od zapałek i gotowe paski białego papieru. Zadaniem dzieci jest oklejenie pudełek papierem, a następnie zbudowanie z nich „ zaczarowanej zagrody” dla pingwinów. Łączenie elementów poprzez wsuwanie i klejenie.
Czwarta grupa otrzymuje plastelinę i ma za zadanie ulepić kilkanaście pingwinów, pingwinów w tym 1 pingwinka – Elegancika.
18. Praca w grupach pod kierunkiem nauczyciela.
19. Przerwa śródlekcyjna przy piosence „ Tak się zachmurzyło’.
20. Wykonanie makiety; łączenie elementów – prac dzieci z poszczególnych grup ( skały i góry lodowe, budynek stacji, zagroda, pingwiny). Nauczyciel dokłada wykonaną przez siebie postać profesora i biało – czerwoną chorągiewkę.
21. Umiejscowienie makiety na wystawce do lektury „ Zaczarowana zagroda”.
22. Podsumowanie tematu - W krainie lodu. Samodzielne rozwiązanie krzyżówki i odczytanie rozwiązania - POLARNIK.
23. Praca domowa - staranne przepisanie do zeszytu opisu pingwina - Elegancika.
Opracowała: mgr Danuta Kaźmierczak
|