Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Materiały instruktażowe do pracy z dzieckiem z trudnościami ortograficznymi

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 897 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Materiały instruktażowe dla nauczycieli i rodziców do pracy z dzieckiem z trudnościami w opanowaniu ortografii.

opracowała
mgr Mariola Małgorzata Kwiatkowska
nauczyciel nauczania zintegrowanego
w Szkole Podstawowej im. Stefana Starzyńskiego
w Nasielsku


WARUNKI OSIĄGNIĘCIA POZYTYWNYCH EFEKTÓW PRACY:

- Ćwiczenia muszą być prowadzone przez okres co najmniej 3 miesięcy;

- Konieczna jest systematyczność w pracy ( codzienna);

- Uczeń musi mieć dobrze opanowaną(teoretyczną) znajomość zasad pisowni;

- Przy ćwiczeniach konieczne jest stałe korzystanie ze słownika ortograficznego;

- W początkowym okresie pracy konieczna kontrola osób dorosłych;


I UCZENIE SIĘ KOREKTY WŁASNYCH PRAC

- Wskazane jest sprawdzanie jak największej ilości własnych tekstów, notatek z lekcji, ćwiczeń, wypracowań.

- Warunkiem skuteczności korekty własnej pisowni jest oderwanie się od treści - w tym celu tekst sprawdzamy od końca, czytając pojedyncze wyrazy ( głośno lub po cichu), zawsze dzieląc wyraźnie na sylaby.




Np. Z powodu bólu zęba Michał musiał pójść do dentysty.

- Uwagę ucznia należy ukierunkować na następujące, najbardziej charakterystyczne błędy:

a) ortograficzne - ó - u
ż – z
h – ch

b) tzw. słuchowe - ą – om
ął – ot
o – a
c) brak wielkiej litery w nazwach własnych;

d) omijanie lub dopisywanie liter, sylab;

e) pomijanie drobnych elementów liter, jak ..laseczki", ..ogonki"',
kropki, kreski;
f) brak kropki na końcu zdania, przecinków itp.

- Rozpoczynając prace uczeń zakłada zeszyt ćwiczeń, do którego wpisuje ze sprawdzonych tekstów wyrazy, w których stwierdził błędy typu a i b W ten sposób tworzy listę swoich typowych błędów, która stanowi materiał do dalszych ćwiczeń.

II ĆWICZENIA UTRWALAJĄCE PRAWIDŁOWĄ PISOWNIĘ.


W oparciu o tzw. listę błędów uczeń grupuje wyrazy i objaśnia obok zasadę pisowni wg następującego schematu:

a) wyrazy, których pisownia jest regulowana zasadą wymiany

ó – na a, c, o
rz – na r
ż – na z, dz, g, s, h
ch – na sz
h – na g, ż, z





w innych formach lub wyrazach pokrewnych robimy następujący zapis:

Np. wróg zmiażdżony
wroga miazga

b) wyrazy z grupy wyjątków lub z pisownią nie objaśniają,

zwyczajową (Np. góra, chociaż).

Jeżeli to możliwe – układamy grupę wyrazów pokrewnych i pochodnych oraz tworzymy krótkie wyrażenia z danym wyrazem

Np. góra
pagórek
górzysty
wzgórze

W pozostałych przypadkach ćwiczymy pisownię układając kilka wyrażeń z danym wyrazem:
Np.
........................chociaż to się zdarzyło..............................
........................chociaż mam zaległości............................
........................chociaż było ciemno.................................

c) wyrazy, których pisownie określa rogu ta lub wyjątek od reguły.

Obok wyrazu wyjaśniamy pisemnie zasadę,

Np. harcerz- końcówka rzeczownika r. męskiego,
jutrzenka - rz po spółgłosce,
niejasny - „nie" przed przymiotnikiem,
nie chcę – „nie” przed czasownikiem,
pszczoła - wyjątek od rz po spółgłosce.

d) wyrazy z tzw. błędami słuchowymi.

Dzielimy wyraz na sylaby i układamy wyrazy pochodne - o ile jest to pomocne

Np. fragment - frag-ment
fragmentaryczny




W przypadku pisowni rażąco niezgodnej z wymową, utrwalamy następujący sposób;

Zdjął - oł
Zdjęła – eła

Każdorazowo utrwalamy pisownię układając wyrażenia z danym wyrazem.

Np. ……………………..najciekawszy fragment…………………..
……………………..zdjął z półek……………………………..
……………………..zdjęła kapelusz…………………………..

e) wyrażenia przyimkowe pisane rozdzielnie lub łącznie.

Obok wyrażenia opisujemy zasadę pisowni i utrwalamy poprzez wypisanie danego przyimka w połączeniu z różnymi wyrazami (wpisujemy najpierw sam przyimek, rozdzielony kreską i dopisujemy wyraz),

Np. nad // nami
Nad // dachami
Nad // ………..

III WZROKOWE ZAPAMIĘTYWANIE OBRAZU GRAFICZNEGO WYRAZÓW

/ metody opracowane wg pomysłu mgr Heleny Radziwiłł z ......./
Zapamiętywanie Pisowni Grupy Wyrazów

Rys.1. zasady obowiązujące przy ćwiczeniach:

- praca w parach /z osobą dorosłą/,

- praca przez kolejne 4 dni,

- ilość wyrazów w grupie zależy od wieku

ucznia :

kl. IV- VI - 6-8 wyrazów

kl. VII - VIII 8-12 wyrazów

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie