Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ochrona lasów tropikalnych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1803 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Teresa Dura
PSP w Radoszewicach



Scenariusz
lekcji przyrody w kl. VI
z wykorzystaniem zasobów Internetu


Temat: Ochrona lasów tropikalnych-ochroną różnorodności biologicznej świata.


CELE OPERACYJNE

Uczeń:
- zna pojęcie „różnorodność biologiczna”
- uzasadnia sens ochrony przyrody
- rozpoznaje i charakteryzuje zagrożenia różnorodności biologicznej
- dostrzega gwałtowne tempo niszczenia lasów równikowych
- wskazuje przyczyny zmniejszania się obszaru lasów równikowych
- analizuje skutki niszczenia lasów równikowych
- dostrzega zależność pomiędzy niszczeniem lasów równikowych a globalnymi zmianami klimatycznymi
- postrzega niszczenie lasów tropikalnych jako zagrożenie dla bioróżnorodności świata
- nie pozostaje obojętnym na problemy ochrony przyrody

METODY
· pogadanka
· dyskusja
· burza mózgów
· mapa mentalna
· praca z Internetem

FORMY
· praca zbiorowa
· praca w grupach

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

1. Przypomnienie znaczenia pojęć „przyroda” i „ochrona przyrody”
2. Pogadanka na temat: „Cele ochrony przyrody”
3. Dyskusja nt. „Czy są ogniwa zbędne w przyrodzie”
4. Próba zdefiniowania przez uczniów pojęcia „różnorodność biologiczna”
Nauczyciel zapisuje podane definicje na tablicy.


Faza realizacyjna:


1. Omówienie pojęcia „różnorodność biologiczna”
Nauczyciel poleca zajrzeć uczniom na strony internetowe:
· http://www.zto.most.org.pl/Konwencje/bioróżnorodność.htm
· http://ciuw.warman.net.pl/alf/biodiversity/7/r7-11.htm
· http://przyroda polska.pl/-artykuł: Co powinniśmy wiedzieć o różnorodności
biologicznej, aby móc ją zachować dla przyszłych pokoleń?
2. Po przejrzeniu stron uczniowie porównują wcześniej zapisane na tablicy
definicje z podanymi na stronach internetowych i zapisują poprawną definicję
do zeszytu.
3. Nauczyciel wyjaśnia, że największa różnorodność flory i fauny występuje
w wilgotnych lasach równikowych obecnie zagrożonych wyniszczeniem.
Poleca uczniom zajrzeć na stronę internetową http://www.wp.pl i wpisać na
pasku „szukaj” hasło „lasy tropikalne”. Uczniowie znajdą tu następujące
materiały:
· Fakty o lasach tropikalnych
http://www.zb.eco.pl/zb/29/tropikal.htm
· Siedem grzechów wobec lasów deszczowych
http://www.most.org.pl/wolfpunk/lasy.htm
· dlaczego należy chronić lasy tropikalne
http://www.sciagawa.pl/a/771.htm/
· przemoc a amazońskie lasy tropikalne
http://www.zb.eco.pl/zb/44/lasy.htm
· zwierzęta lasów tropikalnych
http://www.zwierzęta.terramail.pl/zwierzęta/6 3.htm
4. Klasa zostaje podzielona na zespoły, każdy zespół na podstawie w/w
materiałów opracowuje inne zagadnienia.

Zespół I Występowanie lasów tropikalnych

Instrukcja dla ucznia:

1. podaj genezę określenia „lasy tropikalne”
2. wymień kontynenty i nazwy państw, w których występują lasy tropikalne
3. przedstaw na diagramie kołowym, jaki procent powierzchni lądu zajmują lasy
tropikalne
4. Wymień cechy klimatu równikowego



Zespół II Bioróżnorodność lasu tropikalnego

Instrukcja dla ucznia:

1. Wykaż na przykładach ogromne bogactwo flory i fauny wilgotnego lasu
równikowego.
2. Zaznacz na linii czasu, jak długo trwają na kuli ziemskiej lasy tropikalne.

Zespół III Znaczenie lasów tropikalnych

Instrukcja dla ucznia:

1. Opisz rolę, jaką lasy tropikalne spełniają w przyrodzie
2. Wyjaśnij, czemu mają duże znaczenie dla medycyny
3. Wymień korzyści, jakie dają gospodarce człowieka

Zespół IV Zagrożenia lasów tropikalnych

Instrukcja dla ucznia:

1. Wymień zagrożenia:
a) ze strony tubylców
b) ze strony wielkich kolporacji przemysłowych
2. Omów tempo niszczenia lasów tropikalnych

Zespół V Skutki niszczenia lasów tropikalnych

Instrukcja dla ucznia:

1. Omów, jakie są konsekwencje wycięcia lasów tropikalnych dla:
· klimatu i pogody na kuli ziemskiej
· stanu atmosfery i litosfery
· zachowania bioróżnorodności na Ziemi
· medycyny
· nauki i przyszłych pokoleń

Zespół VI Ochrona lasów tropikalnych

Instrukcja dla ucznia:
1. Przedstaw, jakie w obronie lasów tropikalnych są podejmowane:
· działania organizacji międzynarodowych zajmujących się ochroną środowiska
· działania jednostkowe na rzecz ograniczenia konsumpcjonizmu


Faza podsumowująca

Uczniowie po zaprezentowaniu wyników pracy swojego zespołu wykonują mapę mentalną „Lasy tropikalne”.



LASY TROPIKALNE
˝
występowanie znaczenie oaza bioróżnorodności zagrożenia ochrona
® kontynenty ® w przyrodzie ® flora ® przyczyny ® globalna
® państwa ® w medycynie ® fauna niszczenia ® jednostkowa
® klimat ® gospodarce ® skutki
człowieka niszczenia




Praca domowa

Ułóż list do kolegi, w którym przedstawisz argumenty przemawiające za koniecznością ochrony lasów tropikalnych.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie