Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Konspekty zajęć w świetlicy szkolnej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 8278 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 autor Elżbieta Kosela Kalinowska

Data realizacji: 03.10.2002 r.
Grupa dzieci: kl. III - IV
Czas trwania: 60 minut
Cykl tematyczny: „Skarby jesieni”
Temat: „Jesienne nastroje – słuchanie utworu A. Vivaldiego „Cztery pory roku – Jesień” – przedstawienie własnych odczuć w ekspresji plastycznej i ruchowej.”
Cele:
• kształcenie wrażliwości muzycznej,
• poznanie sylwetki kompozytora A. Vivaldiego i cyklu utworów zawartych
w „Czterech porach roku”
• kształcenie umiejętności słuchania i wyrażania swoich emocji w twórczości plastycznej,
• kształcenie właściwego stosunku do muzyki poważnej.
Metody:
• słowna:
o pogadanka,
• praktyczna:
o tworzenie pracy plastycznej.
Formy pracy:
• zespołowa,
• indywidualna.
Środki dydaktyczne:
• płyta z nagraniem muzyki A. Vivaldiego „Cztery pory roku”,
• płyty z nagraniami różnych utworów (np.„Dla Elizy”, „Preludium deszczowe” itp.),
• arkusze szarego papieru, farby plakatowe, pędzle.
Przebieg zajęć:
1. Pogadanka z dziećmi na temat wpływu muzyki na nasze samopoczucie i nastrój.
2. Słuchanie różnorodnych fragmentów utworów muzycznych, reagowanie ruchem, nazywanie wywołanych uczuć (np. „Lot trzmiela”, „Preludium deszczowe”, „Dla Elizy”, „Taniec z szablami”, „Taniec kurcząt” itp…).
3. Ćwiczenie relaksacyjne (wyciszeni grupy, przyjęcie pozycji leżącej, swobodnej, zamknięcie oczu):
 wysłuchanie utwory A. Vivaldiego „Jesień” z cyklu „Cztery pory roku”,
 relacjonowanie własnych doznań.
4. Ilustrowanie środkami malarskimi własnych wyobrażeń powstałych podczas słuchania utworu.
5. Zorganizowanie wystawy prac uczniów:
 wspólna analiza ich treści.
6. Zabawa interpersonalna pt.: „Zgadnij kim jestem?”.
7. Pożegnanie grupy i zakończenie zajęć.
Data realizacji: 29.11.2002 r.
Grupa dzieci: kl. I - IV
Czas trwania: 120 minut
Cykl tematyczny: „Andrzejki i Katarzynki”.
Temat: „Czy znasz swoją przyszłość? – zabawa w przepowiadanie przyszłości z wykorzystaniem przygotowanych wróżb.”
Cele:
• kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole,
• kształcenie poczucia odpowiedzialności za przyjęte zobowiązania,
• wdrażanie do wspólnego spędzenia wolnego czasu w przyjemnej i koleżeńskiej atmosferze,
• poznawanie obrzędowości ludowej,
• poznanie ciekawych wróżb i zabaw zespołowych,
• wdrażanie do kultywowania tradycji i obrzędowości.
Metody:
• słowna:
o pogadanka wstępna,
• praktyczna:
o uczestnictwo w zabawach.
Formy pracy:
• organizacyjne - zespołowe,
• rekreacyjne (zabawy ruchowe).
Środki dydaktyczne:
• wosk, miska z wodą, świeca Ew. lampka nocna,
• przygotowane „akcesoria wróżbiarskie” (serca z imionami chłopców i dziewczynek, karteczki z wypisanymi nazwami różnych zawodów, jabłka, łódeczki z papieru, filiżanki z ukrytymi przedmiotami itp…).
Przebieg zajęć:
1. Pogadanka na temat zwyczajów i obrzędów związanych z wigilią św. Andrzeja i św. Katarzyny.
2. Wyszukiwanie przysłów na temat sw. Andrzeja i św. Katarzyny w „Księdze Przysłów” – odczytywanie i wspólna interpretacja ich znaczenia.
3. Wspólna zabawa z wykorzystaniem przygotowanych wcześniej rekwizytów:
 „Kim będziesz w przyszłości?” – losowanie karteczek z nazwami zawodów,
 „Imię przyszłego wybranka?” – rzucanie wstążką za siebie i odczytywanie pierwszej litery imienia z ułożenia wstążki,
 „Która panna pierwsza wyjdzie za mąż?” – wyścigi butów,
 wróżby z wosku – lanie wosku na wodę, odczytywanie znaczeń w świetle płonącej świecy.
4. Wspólna zabawa przy muzyce.
5. Nauka pląsu „Taneczny krąg”.
6. Pożegnanie grupy i zakończenie zajęć.
Data realizacji: 03.01.2003 r.
Grupa dzieci: kl. III - IV
Czas trwania: 120 minut
Cykl tematyczny: „Witaj Nowy Roku!”
Temat: Konstruowanie „drzewka Marzen noworocznych” – swobodne wypowiedzi na temat własnych pragnień i życzeń w Nowym Roku.
Cele:
• kształtowanie właściwego stosunku do tradycji i obrzędowości,
• poznanie przysłów ludowych związanych z nadejściem nowego roku,
• rozbudzanie wyobraźni i potrzeby dążenia do realizacji własnych marzeń,
• kształcenie otwartości i szczerości w kontaktach z otoczeniem,
• poznanie nowego sposobu kontaktowania się z otoczeniem i wyrażania swoich pragnień.
Metody:
• słowna:
o pogadanka wprowadzająca,
o dyskusja,
• oglądowa:
o pokaz,
• praktyczna:
o wykonanie wspólnej pracy plastycznej.
Formy pracy:
• zespołowa,
• grupowa,
• indywidualna.
Środki dydaktyczne:
• karteczki z przysłowiami,
• nagranie piosenki „Nowy Rok”,
• arkusze zielonego kartonu,
• kolorowe kartki, nożyczki,
• pisaki.
Przebieg zajęć:
1. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat własnych przeżyć związanych z pożegnaniem „starego” różnorodnych powitaniem Nowego Roku (zwrócenie uwagi na tradycje: składanie sobie życzeń, wiwaty różnorodnych fajerwerki).
2. Wspólne śpiewanie znanej piosenki pt. „Nowy Rok”:
 śpiew w kręgu z rytmicznym kołysaniem.
3. Wypisywanie na karteczkach własnych pragnień i marzeń związanych z nadejściem Nowego Roku:
 ozdabianie karteczek kolorowymi ornamentami, nadawanie im form gwiazdek i kwiatków,
 odczytywanie własnych wypowiedzi pisemnych.
4. Zabawa integracyjna – dopisywanie własnych imion pod wybranymi hasłami (Chciałabym pojechać w góry; Chciałabym być zdrowa; Chciałabym dostać rower)
5. Wypisywanie „uwspólnionych” pragnień na ozdobnych serduszkach.
6. Namalowanie na styropianie drzewka (pień i bezlistne gałęzie).
7. Stworzenie „świetlicowego drzewka marzeń noworocznych”:
 przypinanie do gałązek przygotowanych serduszek z wypisanymi marzeniami.
8. Powtórne śpiewanie piosenki „Nowy Rok” – pożegnanie grupy, zakończenie zajęć.
Data realizacji: 11.03.2003 r.
Grupa dzieci: kl. I - III
Czas trwania: 120 minut
Cykl tematyczny: „Już przedwiośnie!”
Temat: „Czy widziałeś już wiosnę?” – pogadanka z dziećmi na temat oznak wiosny. Wycinanie wiosennych kwiatów: krokusy, przebiśniegi, żonkile…
Cele:
• kształtowanie wrażliwości na piękno przyrody,
• rozbudzanie wyobraźni i zainteresowań wychowanków,
• kształcenie poczucia estetyki ciekawych smaku artystycznego,
• zapoznanie z gatunkami wiosennych kwaitów.
Metody:
• słowna:
o pogadanka,
• oglądowa:
o pokaz,
• praktyczna:
o ćwiczenia plastyczne (wycinanie, łączenie elementów z papieru).
Formy pracy:
• zespołowe,
• grupowe,
• indywidualne.
Środki dydaktyczne:
• nagrania z odgłosami przyrody – śpiew ptaków, szum wiatru, dźwięk padającego deszczu, burza,
• atlas kwiatów, ilustracje przedstawiające kwiaty wiosenne,
• kolorowe papiery, nożyczki, wycinanki, klej, szablony kwiatów,
• gazety.
Przebieg zajęć:
1. Słuchanie nagrania z odgłosami przyrody, odgadywanie nazw zjawisk przyrodniczych (szum wiatru, śpiew ptaków, odgłosy burzy i padającego deszczu):
 Rysowanie rozpoznanych zjawisk na przygotowanych karteczkach przysłów zachowaniem właściwej kolejności np. (śpiew ptaków, deszcz, wiatr, burza)
2. Pogadanka z dziećmi na temat zmian pogodowych zachodzących wczesna wiosną. Opowiadanie wrażeń po wycieczce do pobliskiego lasu i działek ogrodniczych:
 Odczytywanie własnych spostrzeżeń ze sporządzonych notatek.
3. Oglądanie zgromadzonych plansz przedstawiających różnorodne kwiaty, wyszukiwanie spośród nich takich, które są zwiastunami wiosny (pierwiosnek, krokus, zawilec, przebiśnieg, żonkil).
4. Układanie nazw kwiatów z liter wyciętych z kolorowych gazet – praca grupach.
5. Wycinanie dużych szablonów kwiatów / zawilec, przebiśnieg, krokus, żonkil / malowanie farbami / dobór odpowiednich kolorów – mieszanie barw/.
6. Zagospodarowanie pracami uczniów kącika przyrodniczego pod hasłem – WIOSENNE KWIATY.
7. Wyszukiwanie poznanych gatunków kwiatów w atlasie roślin – odczytywanie informacji na ich temat.
8. Zabawa ruchowa pt. „Odgłosy pzyrody”. Pożegnanie grupy.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie