Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Program Świetlicy Szkolnej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2573 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 PROGRAM DZIAŁALNOŚCI ŚWIETLICY SZKOLNEJ SZKOŁA PODSTAWOWA W BOCHOTNICY

I. WSTĘP
     Świetlica w Szkole Podstawowej w Bochotnicy działa od 01 września 2000r. i obejmuje swoją opieką dzieci dojeżdżające do szkoły oraz uczniów z klas I-III.
     Celem działalności świetlicy szkolnej, zgodnie z zapisem w STATUCIE SZKOŁY, jest zapewnienie opieki uczniom przed zajęciami lekcyjnymi i po ich zakończeniu w bezpiecznym i miłym otoczeniu. Do zadań należy również zapewnienie opieki w drodze z przystanku autobusowego do i ze szkoły dzieciom dojeżdżającym z Wierzchoniowa. Stwarza warunki do wypoczynku, relaksu, odrobienia prac domowych i zjedzenia posiłku.
     Świetlica szkolna zajmuje jedno specjalnie do tego celu wyodrębnione pomieszczenie, z oddzielnym wejściem z zewnątrz. Wyposażenie sali przystosowane jest do charakteru prowadzonych w niej zajęć. Oprócz stolików, przy których odbywają się zajęcia plastyczne oraz zajęcia z wykorzystaniem gier planszowych i układanek został urządzony kącik wypoczynkowo-relaksowy. Są tu zabawki do zabaw tematycznych: teatrzyk, sklepik, kuchnia, zestaw lekarski, fryzjerski itp.
     Zorganizowano też kącik śniadaniowy, gdzie dzieci mają możliwość zjedzenia przyniesionych kanapek i wypicia herbaty przygotowanej przez wychowawcę świetlicy. Sala wyposażona jest w sprzęt RTV, wkrótce zostaną zainstalowane cztery komputery, by można było korzystać z programów edukacyjnych.
     Zajęcia sportowe odbywają się głównie na boisku szkolnym. W sali znajdują się tablice o charakterze dekoracyjnym nawiązujące do tematyki zajęć oraz służące ekspozycji prac dzieci. Zajęcia w świetlicy prowadzone są według tematów zaplanowanych na poszczególne miesiące. Dotyczą zarówno najbliższego otoczenia dziecka jak i obejmują wiadomości o Polsce, jej miejscu w Europie oraz nawiązują do obchodzonych świąt i innych ważnych wydarzeń.

II. ZADANIA SZKOŁY JAKO ORGANIZATORA ŚWIETLICY SZKOLNEJ.

  1. Dostosowanie form zadań nauczyciela wychowawcy do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
  2. Pomoc w uzyskaniu orientacji etycznej i hierarchizacji wartości.
  3. Personalizacja życia w rodzinie, w grupie koleżeńskiej, w szerszej społeczności.
  4. Tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia.
  5. Inspirowanie działań zespołowych uczniów.
  6. Otoczenie opieką każdego wychowanka.
  7. Planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i rodzicami różnych form życia zespołowego.
  8. Stymulowanie i umożliwianie uczniom podejmowania aktywności ruchowej i wyrażania własnych przeżyć w zabawach, grach.
  9. Motywowanie do poznawania literatury oraz różnorodnych tekstów kultury.
  10. Kształtowanie postaw i rozbudzanie wrażliwości estetycznej.
  11. Kształtowanie właściwego stosunku do otaczającej przyrody.
  12. Uczenie właściwych zwyczajów, obyczajów i zachowań w środowisku rodzinnym i szkolnym.

III. CELE DZIAŁALNOŚCI ŚWIETLICY SZKOLNEJ
Cele ogólne:
  1. Zapewnienie opieki uczniom prze zajęciami lekcyjnymi i po ich zakończeniu.
  2. Zapewnienie opieki w drodze do szkoły uczniom dojeżdżającym z Wierzchoniowa.
  3. Stworzenie alternatywnych form spędzania wolnego czasu.
  4. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów.
  5. Kompensowanie zaniedbań środowiskowych.
  6. Integracja grupy rówieśniczej.

Cele szczegółowe:
  1. Rozwijanie kompetencji językowych uczniów:
    • kształtowanie umiejętności wypowiadania się,
    • ćwiczenie umiejętności samodzielnego czytania i słuchania tekstu czytanego,
    • rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
    • rozwijanie zainteresowań i uzdolnień recytatorskich,
    • ćwiczenie umiejętności zapamiętywania.
  2. Wzbogacanie wiadomości o środowisku społecznym i przyrodniczym ucznia.
  3. Stwarzanie możliwości wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności w sytuacjach praktycznych.
  4. Rozwijanie umiejętności manualnych.
  5. Zwiększanie sprawności fizycznej.
  6. Wyzwalanie ekspresji twórczej dzieci.
  7. Kształtowanie umiejętności współżycia i współdziałania w grupie.
  8. Wdrożenie do przestrzegania obowiązujących norm i zasad wychowania.
  9. Wyrabianie umiejętności nawiązywania kontaktów interpersonalnych:
    • umiejętność komunikowania się,
    • wyrażanie własnych przekonań, uczuć oraz dostrzeganie ich u innych osób,
    • umiejętność rozwiązywania sytuacji konfliktowych, panowanie nad emocjami.
  10. Wdrażanie do planowania prac indywidualnych i grupowych.
  11. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za podejmowane działania.
  12. Wdrażanie do utrzymania porządku, poszanowania własności.
  13. Rozwijanie zdolności i ekspresji dzieci, eksponowanie twórczości dziecięcej.
  14. Propagowanie zdrowego stylu życia, pobudzanie dzieci do pokonywania bezczynności, do aktywnego spędzania wolnego czasu.

IV. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW:
  1. Dzieci nawiązują poprawne kontakty społeczne, podnoszą poczucie własnej wartości.
  2. Potrafią zorganizować swój czas wolny i pracę.
  3. Rozwijają swoje zainteresowania i uzdolnienia, potrafią prezentować swoje dokonania.
  4. Potrafią zaspokajać swoje potrzeby emocjonalne i poznawcze.
  5. Umieją poradzić sobie w trudnych sytuacjach (konfliktowych).
  6. Dbają o swoje zdrowie.
  7. Przestrzegają obowiązujących norm i zasad zachowania.

V. TREŚCI PROGRAMU
     W trakcie zajęć świetlicowych przewiduje się realizację treści skupionych wokół następujących ośrodków tematycznych:
  1. DZIECKO W RODZINIE:
    • członkowie rodziny, ich zajęcia i obowiązki,
    • okazywanie uczuć w rodzinie,
    • uroczystości i święta w rodzinie,
    • praca zawodowa rodziców.
  2. DZIECKO JAKO CZŁONEK SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ:
    • szkoła i jej pracownicy,
    • zasady zachowania w grupie,
    • przyjaźń i koleżeństwo, pomoc koleżeńska,
    • zabawy w gronie koleżanek i kolegów,
    • rozwiązywanie kłopotliwych sytuacji.
  3. ZJAWISKA TOWARZYSZĄCE ZMIANOM PÓR ROKU:
    • pory roku w przyrodzie i literaturze,
    • przeżycie związane ze zmianami w przyrodzie,
    • warunki życia roślin i zwierząt w różnych porach roku.
  4. UCZEŃ – UCZESTNIKIEM RUCHU DROGOWEGO:
    • bezpieczna droga do szkoły,
    • zachowanie się dziecka w środkach komunikacji.
  5. WYPOCZYNEK I CZAS WOLNY:
    • wypoczywamy bezpiecznie,
    • rozkład dnia ucznia – czas nauki, odpoczynku, zabawy,
    • ulubione programy TV,
    • sposób na ferie,
    • wakacyjne plany,
    • aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu.
  6. POLSKA – MOJA OJCZYZNA:
    • Polska – położenie i sąsiedzi,
    • Warszawa – nasza stolica,
    • ważne rocznice,
    • poznajemy legendy polskie,
    • symbole narodowe.
  7. TRADYCJE I ZWYCZAJE W ŻYCIU RODZINY I NARODU:
    • wieczór andrzejkowy,
    • jak obchodzimy święta?
    • witamy Nowy Rok,
    • powitanie wiosny.
  8. MOJA MIEJSCOWOŚĆ, WCZORAJ I DZIŚ:
    • krajobraz okolicy,
    • praca zawodowa mieszkańców wsi,
    • marzenia dzieci związane z miejscowością.
  9. ULUBIONE KSIĄŻKI DLA DZIECI I ICH AUTORZY:
    • różne formy prezentacji ulubionych książek,
    • książka – źródłem wiedzy,
    • tworzymy własną książkę.
  10. ZABAWA W TEATR:
    • teatr w życiu dziecka,
    • praca nad tekstem,
    • uczymy się pięknie deklamować – ćwiczenia dykcyjne i artykulacyjne,
    • prezentacje osiągnięć,
    • konkurs recytatorski.
  11. DBAMY O ZDROWIE:
    • warunki sprzyjające utrzymaniu zdrowia,
    • zasady racjonalnego odżywiania się,
    • praca lekarza i pielęgniarki,
    • dbamy o nasze zęby.
  12. TO POTRAFIĘ:
    • wśród zagadek, rebusów, krzyżówek,
    • ortografia na wesoło,
    • konkurs „To już wiesz”
  13. ZIEMIA – PLANETA WSZYSTKICH LUDZI:
    • zagrożenia środowiska i sposoby ich pokonywania,
    • sprzątanie świata,
    • człowiek – cząstką środowiska.
  14. WSPÓLNIE BAWIMY SIĘ I PRACUJEMY:
    • normy i zasady zachowania się w grupie.

VI. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW KSZTAŁCENIA
  1. Metody pracy: 1.1. zajęcia wychowawczo – dydaktyczne:
    • plastyczne,
    • rozwijające zdolności intelektualne,
    • muzyczno – ruchowe,
    • sportowo – rekreacyjne,
    • profilaktyczne.
    1.2. gry i zabawy:
    • gry dydaktyczne,
    • zabawy tematyczne,
    • zabawy muzyczno – ruchowe,
    • gry i zabawy sportowe.
    1.3. drama,
    1.4. metody aktywizujące,
    1.5. uroczystości szkolne zgodnie z kalendarzem imprez,
    1.6. spacery i wycieczki.
  2. Formy pracy: 2.1. zbiorowe,
    2.2. grupowe,
    2.3. indywidualne.
  3. Techniczne środki nauczania: 3.1. komputer,
    3.2. magnetowid,
    3.3. RTV.
  4. Książki pomocnicze:
    • wybrane tytuły z literatury dziecięcej wg potrzeb i uznania nauczyciela,
    • literatura dla nauczyciela:
      G. Kapica A. Walendziak „Projekt socjalny. Terapia zajęciowa jako sposób na usprawnienie sfery emocjonalnej dziecka” Wychowanie na co dzień. Nr 10-11/1999

VII. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW:
  1. Dzieci nawiązują poprawne kontakty społeczne, podnoszą poczucie własnej wartości.
  2. Potrafią zorganizować swój czas wolny i pracę.
  3. Rozwijają swoje zainteresowania i uzdolnienia, potrafią prezentować swoje dokonania.
  4. Potrafią zaspokajać swoje potrzeby emocjonalne i poznawcze.
  5. Umieją poradzić sobie w trudnych sytuacjach (konfliktowych).
  6. Dbają o swoje zdrowie.
  7. Przestrzegają obowiązujących norm i zasad zachowania.

VIII. EWALUACJA :
     Ocena skuteczności programu prowadzona będzie w ramach ewaluacji wewnętrznej.
     Źródłem informacji dotyczących realizacji programu wychowawczo – opiekuńczego świetlicy i jego skuteczności są:
  1. ludzie – dzieci uczestniczące w zajęciach świetlicowych, ich rodzice, nauczyciele,
  2. dokumentacja. Informacje ewaluacyjne w trakcie oceny programu pozyskiwane są za pomocą metod:
  3. jakościowych,
  4. ilościowych.
Podczas badań ewaluacyjnych wykorzystane będą następujące narzędzia:
  1. obserwacja,
  2. wywiad,
  3. metody papier – ołówek (ankieta, kwestionariusz),
  4. analiza przypadku,
  5. analiza dokumentacji,
     Na podstawie przeanalizowanych i zinterpretowanych wyników badań zostaną sformułowane zalecenia dotyczące przyszłości programu.
Autorzy:
Elżbieta Bogusz
Andrzej Pisula

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie