Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Pochwała kinezjologii edukacyjnej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 640 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Wprowadzając do terapii niesłyszących uczniów ćwiczenia „Gimnastyki mózgu” mną również targały wątpliwości. Rozwiali je uczniowie, którzy zaczęli dopominać się o moment zwany „ćwiczeniami” podczas jednostki lekcyjnej. Naturalna potrzeba dzieci jaką był ruch i nauka podczas niego oraz aktywowanie półkul mózgowych wzięła górę nad prowadzoną do tej pory tradycyjnie terapią. Zmotywowane, wesołe, rozluźnione dzieci chętniej uczestniczyły w nie do końca ulubionych ćwiczeniach artykulacyjnych. Ćwiczenia te uatrakcyjniły zajęcia w związku z czym postanowiłam włączyć je w tok cotygodniowych spotkań. Obserwując zmianę postawy uczniów wobec nauczanych treści z „grzecznie-znudzonej” na zaciekawioną chylę czoła przed stwierdzeniem kinezjologów, że „nie ma bowiem leniwych, agresywnych, złych dzieci, są tylko takie, którym uniemożliwiono uczenie się naturalną dla nich drogą”. Wyróżniając najogólniej pewne etapy pracy logopedycznej mogę stwierdzić, że prowadzone ćwiczenia pomogły mi w ich realizacji.
1. Łatwiej i szybciej udało mi się nawiązać z dzieckiem kontakt. Ruch, uśmiech, zabawa przełamały lody, wyzwoliły pozytywny stosunek do pracy.
2. Obserwujący ćwiczenia rodzice widząc skuteczność terapii chętniej podjęli współpracę.
3. Wprowadzenie ćwiczeń motoryki dużej wyzwoliło i usprawniło motorykę narządów mowy, uatrakcyjniło ćwiczenia układania narządów mowy w sposób charakterystyczny dla danych głosek.
4. Usprawniło procesy poznawcze.
5. Wzmogło pewność siebie i wyzwoliło otwartą postawę komunikacyjną u dzieci.
Największą jednak korzyścią z wprowadzenia w tok zajęć tej metody było zwiększenie motywacji dziecka z wadą słuchu do ćwiczeń, jakże trudnej dla niego umiejętności komunikowania się językiem dźwięków. Uzyskując zgodę rodziców na prowadzenie ćwiczeń rozpoczęłam pracę z wyłonionymi dziećmi. Ku mojemu zdziwieniu niektórzy moi podopieczni nie potrafili wykonać ruchów naprzemiennych (występujących także podczas czynności takich jak bieganie, pływanie). Na szczęście mózg uczniów szybko polubił te ćwiczenia i moi wychowankowie rozpoczęli wymyślać całe serie skomplikowanych kombinacji czynności naprzemiennych. Z zajęć tych wzbogaconych także o inne ćwiczenia „Gimnastyki mózgu” dzieci czerpały radość i zaciekawienie.
Zachęcam wszystkich serdecznie aby poćwiczyć z swoimi podopiecznymi choć 10 minut dziennie a efekty pracy będą widoczne.
Reasumując u uczniów pracujących tą metodą zaobserwowałam pewne zmiany dotyczące zarówno postaw jak i postępów szkolnych. W zakresie postaw, zachowań dzieci biorące udział w ćwiczeniach były bardziej: rozluźnione, skoncentrowane, witalne, zmotywowane, wesołe, wytrwałe w wykonywaniu zadania, nastąpiła u nich poprawa modulacji i ekspresji głosu, złagodzenie nawyku zezowania, można było zauważyć rozluźnienie szczęk, języka, twarzy, zainteresowanie interakcją słowną, posiadały poczucie świadomości ciała, koordynacji i specjalizacji ręka-oko.
W zakresie umiejętności szkolnych: potrafiły rozróżniać kierunki, łatwiej orientowały się w przestrzeni, szybciej przyswajały przyimki, zaobserwowałam także zwiększanie zdolności ruchowych, poprawę techniki czytania, pisania lepsze myślenie abstrakcyjne oraz pamięć sekwencyjną .
Zamykając mam nadzieję nie skończoną jeszcze listę korzyści wynikających z zastosowania tej metody chcę napisać ,ze warto ja wprowadzić choćby dla polepszenia kondycji fizycznej uczniów a inne korzyści potraktować jako efekt uboczny metody.
Iwona Obremska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie