Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Pośrednik Bożych zamiarów

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 820 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 "Pośrednik Bożych zamiarów" - to jeden z tematów w programie nauczania religii w kl.II gimnazjum ("Jezus działa i zbawia"). W realizacji tego tematu postanowiłam wykorzystać historię obrazkową, przedstawiającą wydarzenia związane z prorokiem Jonaszem(Księga Jonasza), która miała uatrakcyjnić katechezę. Wprowadziłam też elementy rywalizacji między poszczególnymi grupami- przyznając punkty za streszczenie kolejnych rozdziałów Księgi Jonasza (0-5 pkt) i dobór ilustracji do nich (0-2 pkt).

Scenariusz lekcji religii - kl. II gimnazjum- dział „Bóg objawia się w znakach”.

Temat lekcji: „ Powiernik Bożych zamiarów”.

Cel ogólny: ukazanie w oparciu o historię proroka Jonasza prawdy o działaniu
Boga w życiu człowieka oraz uczenie odnajdywania takiego
oddziaływania w życiu osobistym.
Cele operacyjne:
Katechizowany wie:
- zna historię Jonasza,
- rozumie uniwersalizm zbawienia,
- wyjaśnia, co znaczy być powiernikiem Boga.
Katechizowany umie:
- potrafi wytłumaczyć Boży zamiar zawarty w tym opowiadaniu,
- umiejętnie komunikować się z innymi ludźmi,
- stara się być osobą zaufaną.

Metody nauczania:
słowna – rozmowa nauczająca
praktyczna – praca z tekstami Pisma Świętego
problemowa – aktywizująca (dobieranie do ilustracji odpowiedniego tekstu),
metoda „słoneczka”.
Ścieżki edukacyjne: edukacja prozdrowotna.
Formy organizacyjne zajęć: praca zbiorowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne: Pismo Święte, ilustracje, zeszyt przedmiotowy.

Przebieg lekcji:
I. Część nawiązująca:
1.Powitanie uczniów i wspólna modlitwa.
2. Sprawdzenie listy obecności.
3. Przypomnienie, że Bóg jest osobą bliską człowiekowi i stara się mu pomagać ( z poprzedniej lekcji).
4. Pogadanka o tym, czego oczekujemy od innych, aby uczynić kogoś swoim powiernikiem. Ważniejsze wypowiedzi notujemy na tablicy (metoda „ słoneczka”- „ Człowiek oczekuje od powiernika...”)

II. Część właściwa:
1. Podanie tematu i celu ogólnego lekcji.
2. Przypomnienie biblijnego znaczenia funkcji spełnianej przez proroka i krótką historię powstania Księgi Jonasza.
3. Utworzenie zespołów ( 5- osobowych) i przydzielenie zadań:
- każdy zespół ma przeczytać jeden z rozdziałów Księgi Jonasza i przygotować krótką relację przedstawionej historii pozostałym grupom,
- scharakteryzować działania Boga i postawy Jonasza występujące w przeczytanym fragmencie,
-wyszukać wśród wielu ilustracji te, które obrazują treść kolejno omawianych fragmentów Księgi Jonasza: wyboru ilustracji dokonują przedstawiciele z pozostałych grup- wskazani przez referującego i przyczepiają je kolejno na tablicy-tworząc historię obrazkową o proroku Jonaszu.
4. Prezentacja i omówienie wyników analizy tekstu biblijnego – w formie tabeli zapisanej na tablicy:

Postawy Jonasza:
- nie zależy mu na ocaleniu mieszkańców
Niniwy;
- ucieka przed Bogiem;
- zagłusza nakaz sumienia;
- okazuje odwagę;
- uznaje swoją winę;
- wypełnia nakaz Boga;
- kierując się pychą egoizmem oczekuje
zguby Niniwy;
Postawy Boga:
- chce ocalić mieszkańców Niniwy od zguby
- okazuje swoja moc
- jest litościwy i sprawiedliwy
- łagodny i wyrozumiały
- okazuje swoje miłosierdzie
- jest cierpliwy i wielki
5. Uczniowie przepisują tabelę do zeszytów.
6. Ćwiczenie - zabawa: przedstawiciele poszczególnych grup dobierają do wylosowanych przez siebie ilustracji odpowiedni fragment z Księgi Jonasza ( w miarę czasu).

III. Część podsumowująca i ewaluacyjna:
1. Refleksja nawiązująca do wydarzenia chrztu- w sakramencie tym każdy ochrzczony otrzymuje od Boga powołanie ( porównywalne do powołania Jonasza), aby być pośród ludzi świadkiem Jego dobroci i przyjaźni, aby ludziom przypominać, że wierność Bogu i trwanie przy Nim może im jedynie zapewnić bezpieczeństwo.
2. Zadanie domowe – napisz, w jaki sposób Bóg czyni wierzącego
powiernikiem swoich zamiarów.



Opracowała:
mgr Alicja Łukasz

Gimnazjum Nr 4 w Mrągowie.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie