Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak rozwijać u dziecka umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5843 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 „Szczęśliwe bezpieczne dzieciństwo – rozwijanie u dzieci umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych”

Program dopuszczony do realizacji w grupie dzieci pięcioletnich i sześcioletnich w Przedszkolu nr 26 w Tychach
Autorki programu
mgr Danuta Balicka
mgr Zofia Martyniuk

1. Motywacja podjętych działań.

Wychowanie dzieci w dzisiejszym społeczeństwie jest trudne, skomplikowane, wymagające pełnej stresującej odpowiedzialności.
Nauczyciele są głęboko zaangażowani w trosce o ogólne dobro dzieci. Jest wiele wyzwań dotyczących dzieci, a zagrożenia są jednym z nich, są faktem w społeczeństwie. Szczęśliwie, zagrożeniom dziecka można zapobiegać, ale ważne jest podjęcie działań przez rodziców i nauczycieli, aby chronić dziecko. Ochrona dziecka przed zagrożeniami może być zrealizowana poprzez wyrobienie poczucia bezpieczeństwa już od wczesnego dzieciństwa.
Dziecko jest bezradne – niczego nie zna, na nic nie może wpływać, wszystko zależy od otoczenia. Te doświadczenia wytwarzają w dziecku potrzebę zależności, oczekiwania na pomoc. W odpowiedzi na te oczekiwania zaproponowałyśmy szereg propozycji w formie różnorodnych zabaw i zajęć, poprzez które będziemy informować o zagrożeniach, rozwijać umiejętności podejmowania decyzji w tym zakresie, a także umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
Dzieciom potrzebne są umiejętności trafnego rozumienia sytuacji, porozumiewania się, współpracy, umiejętności rozładowywania przeżywanych napięć emocjonalnych. U podstaw tych umiejętności leży pozytywny obraz samego siebie, wiara we własne siły i wszelkie kroki w tym kierunku mają ważne, choć pośrednie działania zapobiegawcze.

2.Cele edukacyjne:

Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „Ja” i zaspokajanie poczucia bezpieczeństwa:
- rozwijanie umiejętności odnajdywania swojego miejsca w grupie rówieśniczej,
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach niebezpiecznych, zagrażających zdrowiu psychicznemu i fizycznemu,
- poznawanie i wyrażanie uczuć,
- dostrzeganie sytuacji problemowych i umiejętności ich rozwiązywania.

3.Cele szczegółowe

Dla osiągnięcia celu konieczne jest systematyczne i etapowe realizowanie poszczególnych zagadnień oraz celów:
- dziecko jest członkiem zintegrowanej grupy,
- dziecko przestrzega ustalonych zasad,
- dziecko zna swoją wartość,
- dziecko rozpoznaje i nazywa uczucia,
- dziecko wie do kogo może się zwrócić o pomoc,
- dziecko wie, że zachowanie i wygląd ludzi może być mylący.
- dziecko wie jakich miejsc należy unikać,
- dziecko rozpoznaje potencjalnie niebezpieczne sytuacje,
- dziecko rozpoznaje zdrowe i szkodliwe produkty,
- dziecko potrafi odmawiać,
- dziecko potrafi wykorzystać zdobyta wiedzę.


4. Zasady postępowania i metodyka.

Proponowane zagadnienia mogą być realizowane w dwóch wariantach, w zależności od tematyki:
- podczas zabawy dydaktycznej lub tematycznej,
- podczas zajęcia zorganizowanego.
Proponowane metody pracy:
- odgrywanie scenek,
- teatrzyki kukiełkowe,
- wywiady,
- opowiadania,
- techniki plastyczne,
- burza mózgów.

5.Materiał nauczania.

Aby dobrze czuć się w przedszkolu.
a) Integracja grupy.
- utrwalenie imion kolegów,
- zabawy integracyjne,
- zabawy ułatwiające kontakty miedzy dziewczynkami i chłopcami,
- rozbudzanie zainteresowania wszystkimi dziećmi w grupie,
- pogłębianie kontaktów między dziećmi.
b) Nasze zasady.
- wspólne ustalenie zasad, praw i obowiązków,
- utrwalanie właściwych zachowań,
- uczenie alternatywnych sposobów rozwiązywania sytuacji konfliktowych,
- uświadomienie dzieciom mechanizmu i przebiegu konfliktów oraz sposobów ich rozwiązywania.
Jestem małym człowiekiem.
b) Znam swoją wartość.
- wzmacnianie poczucia własnej wartości i tożsamości,
- zapoznanie z Konwencją Praw Dziecka,
- wzmacnianie poczucia więzi rodzinnej,
b) Rozpoznaję uczucia i potrafię je nazwać.
- rozpoznawanie uczuć
- ujawnianie uczuć przeżywanych w różnych sytuacjach,
- ilustrowanie własnego nastroju,
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze wstydem.
Komu mogę zaufać.
a) Do kogo się zwrócę o pomoc.
- rozpoznawanie osób do których można się zwrócić, gdy się zgubię,
- uświadomienie które osoby są dzieciom bliskie i na kogo mogą liczyć,
- rozpoznawanie osób którym można zaufać,
- poznanie numerów alarmowych.
b) Wygląd to nie wszystko.
- uświadomienie, że wygląd ludzi może być mylący,
- przestrzeganie zasady nie oddalania się z obcymi bez zgody rodziców,
- uświadomienia, że osoba miła, sympatycznie wyglądająca nie zawsze musi mieć wobec nich dobre zamiary.
Rozpoznaję niebezpieczne miejsca i potencjalnie niebezpieczne sytuacje.
a) Unikamy miejsc niebezpiecznych.
- przestrzeganie zakazu zabawy w miejscach niedozwolonych,
- przewidywanie skutków nieprzemyślanych zabaw,
- rozpoznawanie miejsc niebezpiecznych.
b) Unikamy potencjalnie niebezpiecznych sytuacji.
- samodzielne rozpoznawanie sytuacji potencjalnie niebezpiecznych,
- zapoznanie dzieci z podstępami do jakich mogą się uciec ludzie, którzy mają wobec nich złe zamiary,
- omówienie właściwych i skutecznych reakcji w sytuacji zagrożenia,
- reagowanie na dotykanie ich ciała, nie tylko przez obcych,
- ustalenie „granic” własnego ciała.
Skąd ta choroba?
c) Co jest zdrowe a co mi szkodzi.
- rozpoznawanie produktów jadalnych, jadalnych ale szkodliwych, nie jadalnych,
- wyjaśnienie, że niektóre produkty stają się szkodliwe, kiedy się je wykorzysta w nieodpowiedni sposób,
- zapoznanie ze skutkami palenia tytoniu, picia alkoholu, przedawkowania leków i zażywania narkotyków,
- wyjaśnienie istoty nałogu.
d) Potrafię mówić „nie”.
- rozwijanie umiejętności odmawiania,
- uświadomienie dzieciom, że mają prawo mówić nie,
- przewidywanie skutków zażywania proponowanych nieznanych substancji,
- wytyczenie postanowień dotyczących profilaktyki uzależnień.
Wiem jak się zachować – quiz rodziny.
Ostatnim etapem jest zorganizowanie quizu który dzieci rozwiązuja wspólnie z rodzicami.

Bibliografia:
1. "Agresja u dzieci" J. Grochulska
2. "Przemoc w rodzinie" J. Pospiszyl
3. "O przemocy domowej" J. Mellibruda, R. Durda, H. Sasal
4. "Zagadnienie pro rodzinnej edukacji seksualnej i profilaktyki" pod red. J. Rzepki
5. "Zanim spróbujesz" pod red. A. Pacewicz
6. "Grupa bawi się i pracuje" pod red. O. Tokarczuk
7. "Naucz się mówić nie" K. Baranowicz
8. "Przemoc" J. Lewis Herman
9. "Co dzień mądrzejsze" D. Chapman Weston, M. S. Weston
Opracowała mgr Danuta Balicka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie