Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jesienna szaruga

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 954 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Cel główny: zapoznanie rodziców z celami i wartościami wychowawczo – dydaktycznymi stosowania metod twórczych w pracy z dziećmi.

Pomoce: magnetofon, bębenek, kilka parasoli, skakanka i gazeta dla każdego dziecka

Zadania główne:

  • Rozbudzanie ruchowej inwencji twórczej dzieci
  • Poznanie możliwości własnego ciała
  • Wyrabianie śmiałości i wiary we własne siły i możliwości
Przebieg:
  1. Czynności organizacyjne – zadania wstępne
    • marsz po kole, zbiórka w gromadce, podanie zadań.
  2. Wyczucie własnego ciała – piosenka „Zabierz pieska na spacerek”
    • Przy muzyce swobodny taniec, bieg, podskoki. Na przerwę zmieniamy się w dowolne zwierzątko tak aby np. nos dotykał kolana, palec nogi dotykał nosa itd. Zabawę powtórzyć 2-3x.
  3. Wyczucie płynności ruchu, przestrzeni i czasu – gra nauczycielki na bębenku
    • Perkusja głośna - ciężka, dzieci naśladują chodzenie pod wiatr, wspinanie się pod górę,
    • Perkusja cicha – lekka, bieg z wiatrem, bieg z górki. N - ka snuje opowieść wg własnego pomysłu.
  4. Wyczucie przestrzeni – zabawa ze skakankami
    • Ze skakanek dzieci układają różnego kształtu chmurki, siadają przed nimi.
    • Będziemy malować te chmurki siedząc ( chmurki są jasne, ciemne ).
    • Kłaniamy się chmurkom – rysujemy je w powietrzu rękami, oglądamy na niebie (skręty tułowia)
    • Czworakujemy wokół chmurek, przeskakujemy je, siadamy w środku chmury skrzyżnie.
  5. Wyczucie przestrzeni – muzyka nastrojowa
    • W czasie muzyki dzieci rysują skakankami chmury, przebiegają wg zakreślonego projektu w znacznym powiększeniu.
    • Na przerwę w muzyce – rysują znak pioruna, błyskawicy ręką z góry na dół do przysiadu.
  6. Wyczucie własnego ciała i przestrzeni – zabawa z gazetami przy muzyce marszowej
    • Na sali n –ka rozkłada parasole w różnych miejscach. Dzieci z gazet robią parasol – ręce w górze,
    • Spacer wokół parasoli oraz slalomem z wyprostowaną postawą w rytm muzyki.
  7. Kształcenie słuchu, poczucia rytmu – nagrane odgłosy deszczu, szum drzew, szelest liści.
    • Krótka pogadanka na temat późnej jesiennej pogody (pochmurna, deszczowa..), rodzaje deszczu,
    • Mały deszcz – uderzamy jednym palcem w gazetę,
    • Duży deszcz – uderzamy wszystkimi palcami, ulewa – uderzamy całą dłonią,
    • Zabawa w „Dyrygenta deszczowego” – dzieci słuchają muzyki i zgodnie z tym co słyszą z taśmy naśladują gazetą: odgłosy deszczu, szum drzew, szelest liści – dzieci grają jak chcą.
  8. Współdziałanie z partnerem – piosenka „W deszczowych kroplach”
    • Przy piosence dzieci w parach skaczą, biegają, czworakują, obracają się w rytm muzyki, tworzą kałuże, przechodzą po nich, bawią się z deszczem.
  9. Wyczucie przestrzeni i czasu – muzyka głośna, cicha, wysoka, niska
    • Dźwięki wysokie – dzieci podrzucają gazety wysoko, wspinają się na palcach,
    • Dźwięki niskie – deszcz spadł na ziemie, są kałuże, przysiad,
    • Muzyka głośna – dzieci szeleszczą gazetami,
    • Muzyka cicha – dzieci starają się poruszać gazetami bezszelestnie.
  10. Wyczucie własnego ciała – piosenka „Pan Listopad”
    • Rytmiczny marsz po sali, zgodnie z rytmem zgniatanie gazet w kulkę, rytmiczne przekładanie z ręki do ręki, podrzuty, a na koniec celowanie do kosza.
  11. Zakończenie – podziękowanie za zabawę, refleksje, marsz z piosenka „Deszcz po szybie ścieka”.

METODA GIMNASTYKI TWÓRCZEJ R. LABANA

     Daje nauczycielom dużą swobodę wyboru zadań ruchowych. Przy prowadzeniu zajęć tą metodą należy dzieciom wyjaśnić co mają robić a to jak robić będzie zależało od ich pomysłowości, fantazji, doświadczeń ruchowych pokaz nauczyciela jest zbędny.
W metodzie tej występują różne formy ruchu:
  • naśladowanie
  • inscenizacja
  • improwizacja
  • taniec, opowieść ruchowa
  • sceny dramatyczne
     W zależności od poziomu przygotowania nauczycieli metoda Labana może być stosowana w formie:
  • fragmentów zajęć
  • ćwiczeń przy muzyce (lub bez muzyki )
  • ćwiczeń z użyciem przyborów, przyrządów
     Metoda gimnastyki twórczej oparta jest na 16 tematach. Pięć pierwszych W Gniewkowski proponuje dla grup starszych czyli 5-6 latków. Są to:
  • wyczucie własnego ciała
  • wyczucie przestrzeni
  • wyczucie ciężaru ciała
  • doskonalenie płynności ruchu
     Należy szeroko stosować muzykę i rytm jako elementy towarzyszące ćwiczeniom ruchowym. Metoda Labana nie narzuca nauczycielowi żadnego schematu budowy lekcji, obowiązują jedynie trzy zasady konstrukcji zajęć:
  • zasada wszechstronności
  • naprzemienności wysiłku i rozluźnienia
  • stopniowania trudności

Opracowała: Dorota Fortuna, nauczycielka Przedszkola Miejskiego Nr 11 w Jaśle

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie