Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jesienna szaruga

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 908 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Cel główny: zapoznanie rodziców z celami i wartościami wychowawczo – dydaktycznymi stosowania metod twórczych w pracy z dziećmi.

Pomoce: magnetofon, bębenek, kilka parasoli, skakanka i gazeta dla każdego dziecka

Zadania główne:

  • Rozbudzanie ruchowej inwencji twórczej dzieci
  • Poznanie możliwości własnego ciała
  • Wyrabianie śmiałości i wiary we własne siły i możliwości
Przebieg:
  1. Czynności organizacyjne – zadania wstępne
    • marsz po kole, zbiórka w gromadce, podanie zadań.
  2. Wyczucie własnego ciała – piosenka „Zabierz pieska na spacerek”
    • Przy muzyce swobodny taniec, bieg, podskoki. Na przerwę zmieniamy się w dowolne zwierzątko tak aby np. nos dotykał kolana, palec nogi dotykał nosa itd. Zabawę powtórzyć 2-3x.
  3. Wyczucie płynności ruchu, przestrzeni i czasu – gra nauczycielki na bębenku
    • Perkusja głośna - ciężka, dzieci naśladują chodzenie pod wiatr, wspinanie się pod górę,
    • Perkusja cicha – lekka, bieg z wiatrem, bieg z górki. N - ka snuje opowieść wg własnego pomysłu.
  4. Wyczucie przestrzeni – zabawa ze skakankami
    • Ze skakanek dzieci układają różnego kształtu chmurki, siadają przed nimi.
    • Będziemy malować te chmurki siedząc ( chmurki są jasne, ciemne ).
    • Kłaniamy się chmurkom – rysujemy je w powietrzu rękami, oglądamy na niebie (skręty tułowia)
    • Czworakujemy wokół chmurek, przeskakujemy je, siadamy w środku chmury skrzyżnie.
  5. Wyczucie przestrzeni – muzyka nastrojowa
    • W czasie muzyki dzieci rysują skakankami chmury, przebiegają wg zakreślonego projektu w znacznym powiększeniu.
    • Na przerwę w muzyce – rysują znak pioruna, błyskawicy ręką z góry na dół do przysiadu.
  6. Wyczucie własnego ciała i przestrzeni – zabawa z gazetami przy muzyce marszowej
    • Na sali n –ka rozkłada parasole w różnych miejscach. Dzieci z gazet robią parasol – ręce w górze,
    • Spacer wokół parasoli oraz slalomem z wyprostowaną postawą w rytm muzyki.
  7. Kształcenie słuchu, poczucia rytmu – nagrane odgłosy deszczu, szum drzew, szelest liści.
    • Krótka pogadanka na temat późnej jesiennej pogody (pochmurna, deszczowa..), rodzaje deszczu,
    • Mały deszcz – uderzamy jednym palcem w gazetę,
    • Duży deszcz – uderzamy wszystkimi palcami, ulewa – uderzamy całą dłonią,
    • Zabawa w „Dyrygenta deszczowego” – dzieci słuchają muzyki i zgodnie z tym co słyszą z taśmy naśladują gazetą: odgłosy deszczu, szum drzew, szelest liści – dzieci grają jak chcą.
  8. Współdziałanie z partnerem – piosenka „W deszczowych kroplach”
    • Przy piosence dzieci w parach skaczą, biegają, czworakują, obracają się w rytm muzyki, tworzą kałuże, przechodzą po nich, bawią się z deszczem.
  9. Wyczucie przestrzeni i czasu – muzyka głośna, cicha, wysoka, niska
    • Dźwięki wysokie – dzieci podrzucają gazety wysoko, wspinają się na palcach,
    • Dźwięki niskie – deszcz spadł na ziemie, są kałuże, przysiad,
    • Muzyka głośna – dzieci szeleszczą gazetami,
    • Muzyka cicha – dzieci starają się poruszać gazetami bezszelestnie.
  10. Wyczucie własnego ciała – piosenka „Pan Listopad”
    • Rytmiczny marsz po sali, zgodnie z rytmem zgniatanie gazet w kulkę, rytmiczne przekładanie z ręki do ręki, podrzuty, a na koniec celowanie do kosza.
  11. Zakończenie – podziękowanie za zabawę, refleksje, marsz z piosenka „Deszcz po szybie ścieka”.

METODA GIMNASTYKI TWÓRCZEJ R. LABANA

     Daje nauczycielom dużą swobodę wyboru zadań ruchowych. Przy prowadzeniu zajęć tą metodą należy dzieciom wyjaśnić co mają robić a to jak robić będzie zależało od ich pomysłowości, fantazji, doświadczeń ruchowych pokaz nauczyciela jest zbędny.
W metodzie tej występują różne formy ruchu:
  • naśladowanie
  • inscenizacja
  • improwizacja
  • taniec, opowieść ruchowa
  • sceny dramatyczne
     W zależności od poziomu przygotowania nauczycieli metoda Labana może być stosowana w formie:
  • fragmentów zajęć
  • ćwiczeń przy muzyce (lub bez muzyki )
  • ćwiczeń z użyciem przyborów, przyrządów
     Metoda gimnastyki twórczej oparta jest na 16 tematach. Pięć pierwszych W Gniewkowski proponuje dla grup starszych czyli 5-6 latków. Są to:
  • wyczucie własnego ciała
  • wyczucie przestrzeni
  • wyczucie ciężaru ciała
  • doskonalenie płynności ruchu
     Należy szeroko stosować muzykę i rytm jako elementy towarzyszące ćwiczeniom ruchowym. Metoda Labana nie narzuca nauczycielowi żadnego schematu budowy lekcji, obowiązują jedynie trzy zasady konstrukcji zajęć:
  • zasada wszechstronności
  • naprzemienności wysiłku i rozluźnienia
  • stopniowania trudności

Opracowała: Dorota Fortuna, nauczycielka Przedszkola Miejskiego Nr 11 w Jaśle

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie