Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak powstaje deszcz?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 8548 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH DLA KLASY III




Temat dnia: Jak powstaje deszcz? Krążenie wody w przyrodzie.


Cele:
Po zakończeniu zajęć uczeń:
- wie, jak powstaje deszcz;
- potrafi wykonać doświadczenie;
- wzbogaci słownictwo o treści przyrodnicze;
- potrafi wysunąć i zredagować wniosek;
- potrafi odszukać istotne wiadomości w słowniku, encyklopedii;
- rozumie konieczność właściwego ubioru w zależności od pogody;
- rozpoznaje i właściwie używa czasowników oraz wyrazów bliskoznacznych;
- potrafi współdziałać w grupie;
- aktywnie uczestniczy w zajęciach.

Metody: krąg, słowne, pokaz, praktycznego działania, praca w grupach tematycznych

Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa

Środki dydaktyczne: nagranie piosenki, encyklopedia PWN, ilustracja schematyczna, czajnik, spodek, elementy ubioru, parasole wycięte z kartonu, paski ze zdaniami.



Przebieg zajęć
1. Uczniowie siadają w kręgu i słuchają piosenki. (nagranie z kasety magnetofonowej – piosenka „Deszcz”)
Nauczyciel zadaje pytanie:, O czym opowiada ta piosenka?
O czym będzie mowa na dzisiejszych zajęciach?
Uczniowie stwierdzają, że będziemy mówić o deszczu.

2. Próba odpowiedzi na pytanie: Co to jest deszcz?
- Uczniowie podają swoje propozycje.
- Szukają hasła w encyklopedii i odczytują głośno.

3. Opowiadanie, w jaki sposób powstaje deszcz. (uczniowie siedzą w grupach podzielonych przez n-la)
- Zawieszenie na tablicy ilustracji schematycznej pokazującej krążenie wody w przyrodzie,
- Propozycje uczniów – wypowiedzi w oparciu o ilustrację,
- Praca w grupach, uczniowie próbują ułożyć zdania w kolejności wskazującej powstawanie deszczu.
Woda z kałuż, stawów, jezior, mórz i rzek paruje i unosi się do góry.
Wysoko w powietrzu, gdzie jest chłodniej, para wodna zamienia się w maleńkie kropelki wody, które tworzą chmury.
Kropelek jest coraz więcej i łączą się w duże, ciężkie krople.
Krople spadają na ziemię w postaci deszczu.
- Kolejne odczytywanie zdań z jednoczesnym umieszczeniem rysunku kropli (na kroplach są zapisane te same zdania) na dużej ilustracji.
- Głośne odczytanie całości. W ten sposób powstała ilustracja ukazująca krążenie wody w przyrodzie.

4. Wspólne wykonanie doświadczenia
W czajniku gotuje się woda, nauczyciel i uczniowie obserwują unoszącą się parę wodną. Ustalają, że woda wrze w temp. 100°C i zaczyna parować. Para wodna jest lekka i unosi się do góry. Woda zamieniła się w gaz – parę wodną.
Po zetknięciu się pary wodnej z zimnym spodkiem, zamienia się w krople wody. Ciężkie krople spadają ze spodka. Podobnie dzieje się w przyrodzie.

5. Podsumowanie z obserwacji i wysunięcie wniosków. Uczniowie samodzielnie uzupełniają tekst, wklejają do zeszytu i głośno odczytują w celu sprawdzenia poprawności wykonanego zadania.

Pod wpływem ciepła woda ..................... . Para wodna ........................ wysoko do góry i tworzą się ...................... . Na skutek ........................ para wodna skrapla się i spada w postaci ......................... .

6. Zabawa.
Na stoliku znajdują się różne części garderoby dziecięcej.
Uczniowie kompletują ubiór na deszcz. Wyróżniają parasol, jako bardzo ważny element uzupełniający strój na deszczową pogodę.
Dzieci biegają po sali, muszą uważać na kałuże (rozłożone szarfy).

7. Praca w grupach tematycznych. (w każdej grupie są dzieci, które koordynują działania)
Każda grupa otrzymuje duży szablon parasolki wycięty z białego kartonu.
I. Grupa ozdabia parasol dowolną techniką, według własnych pomysłów.
II. Na parasolce narysowane są krople deszczu. Zadaniem uczniów jest wpisanie w krople czasowników mówiących o tym, co robi deszcz.
III. Na parasolce napisany jest wyraz – deszcz. Uczniowie dopisują wyrazy o znaczeniu podobnym.
IV. Uczniowie układają rymowankę o deszczu i zapisują na szablonie parasolki.

8. Zawieszenie szablonów parasoli na tablicy. Wspólna analiza i ocena prac, odczytanie rymowanki, rozmowa o pracy plastycznej.
Łączenie wyrazów o znaczeniu podobnym z czasownikami np.
deszczyk ® siąpi
mżawka ® mży
deszcz ® leje itp.

9. Ewaluacja zajęć.
Praca samodzielna – uczniowie piszą dokończenie wybranego zdania.
Lubię deszcz, bo.............................
Nie lubię deszczu, bo.......................

Opracowanie Zofia Drobysz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie