Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
konkurs prozdrowotny

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1909 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


Małgorzata Jaszczyk
Elżbieta Siedlecka
Białobrzegi, luty 2005r.
PSP nr 1 im. KEN w Białobrzegach

CELE KONKURSU

     Głównym celem konkursu jest propagowanie wśród uczniów wiedzy prozdrowotnej, bezpiecznego poruszania się po drogach, szerzenie zdrowego i higienicznego trybu życia, kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych, wdrażanie do działań profilaktycznych na rzecz ochrony zdrowia i życia.

Cele operacyjne:
  • Uczeń bezpiecznie porusza się po drodze do szkoły i ze szkoły;
  • Zna zasady przechodzenia przez jezdnię;
  • Przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się w czasie pobytu w szkole i poza nią;
  • Dba o higienę własnego ciała, obuwia, odzieży;
  • Pamięta i zachowuje prawidłową postawę ciała;
  • Potrafi stosownie ubrać się zależnie od pogody;
  • Dostrzega potrzebę racjonalnego odżywiania się;
  • Wie o zaletach spożywania owoców i warzyw;
  • Rozumie konieczność dbania o higienę i estetykę spożywanych posiłków;
  • Przestrzega zasad higienicznego trybu życia w ciągu dnia – czas na pracę i odpoczynek.
PRZEBIEG KONKURSU

BEZPIECZEŃSTWO

I. Pytania otwarte

Uczniowie udzielają odpowiedzi i uzasadniają ją
  1. wymień zasady prawidłowego przechodzenia przez jezdnię
  2. którą stroną pobocza chodzimy, jeżeli nie ma chodnika?
  3. jaki znaczek zapewni nam widoczność wieczorem lub nocą?
  4. czego nie należy organizować w pobliżu jezdni?
  5. jakie znasz przyczyny wypadków drogowych? Wymień co najmniej trzy.
  6. jak można uniknąć wypadków?
  7. kogo należy poinformować, jeżeli byłeś świadkiem wypadku?
  8. podaj numery telefonów pogotowia ratunkowego, straży pożarnej, policji.
  9. czy można brać od osób nieznajomych cukierki, lizaki, gumy, znaczki.
  10. dlaczego nie powinniśmy dotykać nieznanych zwierząt?
II Pytanie zamknięte

     Uczniowie odpowiadają równocześnie na zadane pytanie podnosząc tabliczki z napisem "tak" lub "nie".
  1. czy musimy zapinać pasy w czasie podróży samochodem?
  2. czy przebywanie na świeżym powietrzu w ciepły, ale pochmurny dzień jest dla Ciebie zdrowe?
  3. czy można wsiadać do samochodu nieznanej Ci osoby?
  4. czy można kąpać się, gdy na plaży jest ratownik?
  5. czy powinniśmy kąpać się w rzece przy czarnej fladze?
  6. czy można dotykać urządzeń elektrycznych mokrymi rekami?
  7. czy w czasie przerwy można urządzać na korytarzu wyścigi?
  8. czy w czasie silnego słońca należy osłaniać głowę?
  9. czy z kartą rowerową możesz bezpiecznie poruszać się na rowerze?
  10. czy dziewczynki klas III powinny stosować diety odchudzające?
HIGIENA

I. Pytania testowe.

Dzieci udzielają odpowiedzi podnosząc kartki z literą "a", "b" lub "c"
  1. Jak często należy myć całe ciało?
    1. w sobotę i niedzielę
    2. codziennie
    3. po każdym posiłku
  2. Zęby należy szczotkować:
    1. dwa razy dziennie;
    2. tylko rano;
    3. po każdym posiłku;
  3. Jak często należy zmieniać bieliznę?
    1. codziennie;
    2. co trzeci dzień;
    3. raz w tygodniu;
  4. Czy to prawda, że żując gumę po jedzeniu oczyszczasz zęby?
    1. tak, zawsze;
    2. nie, nigdy;
    3. tak, ale tylko, gdy jest bezcukrowa;
  5. Czy po skorzystaniu z toalety należy myc ręce?
    1. czasami;
    2. nigdy;
    3. zawsze;
  6. O czym należy pamiętać przed każdym posiłkiem:
    1. o zjedzeniu cukierka;
    2. o ubraniu się w czapkę;
    3. o umyciu rąk;
  7. Ubierać powinniśmy się stosownie do:
    1. godziny;
    2. pogody;
    3. humoru;
II. historyjki

Dzieci udzielają odpowiedzi i uzasadniają ją
  1. Marek bawi się na podwórku. Nagle mama zawołała go na obiad. Chłopiec wbiega do domu i siada do stołu. Czy chłopiec właściwie się zachował?
  2. Zosia w czasie przerwy pije soczek. Koleżanka prosi ją aby dała jej się napić. Jak powinna postąpić Zosia?
  3. Mama kupiła piękne, czerwone jabłka. Kasia chciałaby zjeść jabłko tuż po wyjściu ze sklepu. Czy może?
  4. Pasją Kuby jest komputer. Spędza przed nim cały swój czas wolny. Czy Kuba postępuje właściwie?
  5. Dzieci siedzą w dusznej, nagrzanej sali. Jarek jest dyżurnym. Co powinien zrobić Jarek w czasie przerwy?
ZDROWIE

I. Pytania z rekwizytami.

Dzieci losują numer rekwizytu, podają jego nazwę i wyjaśniają do czego on służy.
  1. stetoskop;
  2. strzykawka;
  3. bandaż;
  4. woda utleniona;
  5. aparat do mierzenia ciśnienia;
  6. termometr;
  7. szpatułka;
  8. nosze;
  9. recepta;
  10. szyna do usztywniania ręki;
II. Pytania – zagadki

Dzieci losują zestaw dwóch zagadek, odczytują i udzielają na nie odpowiedzi. I
Pienię się – lecz nie ze złości.
Przyjaźnię się z wodą.
Kto mnie lubi,
Ten się cieszy zdrowiem i urodą.

Niedaleko od drzewa pada,
Każdy je chętnie zjada.
Okrąglutkie i rumiane,
Na słoneczku dojrzewane.

II
Schowała się w tubie,
Używać jej lubię,
A i mała szczotka
Chętnie się z nią spotka.

Spoglądała z wysoka na kurki, na wannę.
Gdy go użyć chcesz, udaje fontannę.

III
Coś ci dolega? Boli cię głowa?
Wtedy go strząsasz i pod pachą chowasz.

Dobra gotowana, dobra i surowa.
Choć nie pomarańcza, lecz pomarańczowa.
Kiedy za zielony pociągniesz warkoczyk,
Wnet z ziemi wyskoczy.

IV
Kolorowa rączka,
Czuprynka "na jeża",
Kiedy z niej korzystam
To zęby wyszczerzam.

Z kranu srebrną strugą
Biegła bardzo długo.
Napełniła pół wanny,
Będzie kąpiel dla Anny.

V
Jaka przychodzi wróżka
Do chorych dzieci w łóżkach?
Co wróżka zapisze połkniesz,
Nawet, gdy gorzkie okropnie.

Przyjemnie pachnie,
Ładnie się pieni,
A brudne ręce
W czyste zamieni.
SCENKI DRAMOWE
     Drużyny losują kartki z krótkim opisem zdarzenia. Zadaniem drużyn jest zawiadomienie przez telefon odpowiednich służb. Uczestnicy mają ok. 3min. Na przygotowanie scenki.
  1. Kasia pomyliła swoje ulubione cukierki z kolorowymi tabletkami mamy. Zjadła wszystkie. Po pewnym czasie poczuła się źle. Z pracy wróciła mama i zastała leżącą Kasię.
  2. Jarek wracając ze szkoły zauważył kłęby dymu wydobywające się z okna mieszkania na drugim piętrze.
  3. Mama gotowała kompot. Garnek z gorącym kompotem postawiła na podłodze. Mały Piotruś wpadł do garna z gorącym kompotem.
  4. Jacek wracając ze szkoły zauważył grupę bijących się chłopców, wyglądało to groźnie. Jeden z nich użył noża.
  5. Podmuch wiatru przerzucił płomień świecy na firankę. Firanka pali się. Zauważyła to biegająca po podwórku Ania.
PUZZLE
     Zawodnicy otrzymują puzzle do ułożenia. Mają z nich powstać obrazki przedstawiające zachowania dzieci w różnych sytuacjach. Po prawidłowym ułożeniu obrazka, dzieci muszą opisać zaistniałe zdarzenie i uzasadnić postępowanie bohaterów.

REGULAMIN KONKURSU

BEZPIECZEŃSTWO

I Pytania otwarte
     Drużyny losują kartki z pytaniami, czytają po cichu. Następnie po upływie 2 min przedstawiciele drużyn odczytują pytania głośno i udzielają odpowiedzi uzasadniając ją – 2 pkt.

Odpowiedzi
    • zatrzymaj się przy krawędzi jezdni,
    • spójrz w lewo,
    • spójrz w prawo,
    • spójrz jeszcze raz w lewo,
    • jeśli jezdnia wolna – przechodź.
  1. Chodzimy zawsze lewą stroną pobocza, jeśli nie ma chodnika.
  2. Widoczność zapewni nam znaczek odblaskowy.
  3. W pobliżu jezdni nie należy organizować gry w piłkę, zabaw, wyścigów rowerowych, a zimą ślizgawek.
  4. Przyczyną wypadków samochodowych są:
    • nadmierna prędkość kierujących pojazdami,
    • nieostrożność kierowców,
    • nierozwaga pieszych,
    • jazda po spożyciu alkoholu.
  5. Wypadków można uniknąć stosując się "zasad ruchu drogowego".
  6. Świadek wypadku powinien poinformować pogotowie ratunkowe oraz policję.
    • pogotowie ratunkowe 999
    • straż pożarna 998
    • policja 997
  7. Nie powinno się brać od nieznajomych żadnych słodyczy, ponieważ mogą zawierać narkotyki lub inne substancje odurzające.
  8. Nieznane nam zwierzęta są dla nas zagrożeniem, gdyż mogą być zarażone różnymi chorobami np. wścieklizną.
II Pytania zamknięte

     Przedstawiciele drużyn używając tabliczek z napisami "tak", "nie"
Udzielając odpowiedzi – 1 pkt.
  1. tak
  2. tak
  3. nie
  4. tak
  5. nie
  6. nie
  7. nie
  8. tak
  9. tak
  10. nie
HIGIENA

I Pytania testowe

Uczniowie wybierają właściwą odpowiedź podnosząc tabliczkę z odpowiednią literą – 1 pkt. 1. b)
2. c)
3. a)
4. c)
5. c)
6. c)
7. 7)
II Historyjki
     Przedstawiciele drużyn losują kartkę z pytaniem, po 2 min odczytują głośno treść pytania, udzielając odpowiedzi, uzasadniając ją – 2 pkt.
  1. Chłopiec powinien najpierw umyć ręce.
  2. Zosia nie powinna dać się napić koleżance soku z tej samej butelki czy rurki ze względów higienicznych.
  3. Zakupione jabłka należy najpierw umyć.
  4. Kuba nie powinien spędzać swojego wolnego czasu przed komputerem. Pobyt na świerzym powietrzu jest najlepszym miejscem na relaks po nauce w szkole.
  5. Jarek w czasie przerwy powinien wywietrzyć salę.
ZDROWIE

I Pytania z rekwizytami

     Na stole zgromadzone są rekwizyty oznaczone od 1 do 10.
     Drużyny losują numery, po czym po krótkim zastanowieniu podają jego nazwę oraz wyjaśniają do czego służy – 2 pkt.
II Pytania – zagadki
    Uczniowie losują zestaw dwóch zagadek, odczytują i udzielają odpowiedzi – 2 pkt.
  1. mydło, jabłko
  2. pasta do zębów, prysznic
  3. termometr, marchewka
  4. szczoteczka do zębów, woda
  5. lekarka, mydło
SCENKI DRAMOWE
     Drużyny losują kartki z opisem zdarzenia. Zadaniem uczestników konkursu jest ułożenie treści zawiadomienia odpowiedniej służby o zdarzeniu i przekazaniu jej telefonicznie. Uczniowie mają ok. 3 min. na przygotowanie scenki – 3 pkt.
PUZZLE
      Zawodnicy otrzymują puzzle do ułożenia. Mają z nich powstać obrazki przedstawiające zachowania dzieci w różnych sytuacjach. Po prawidłowym ułożeniu obrazka, dzieci muszą opisać zaistniałe zdarzenie i uzasadnić postępowanie bohaterów. Otrzymują na to ok. 5 min – 3 pkt.

ANKIETA DLA UCZESTNIKÓW KONKURSU WIEDZY O ZDROWIU pt. "CHCĘ BYĆ ZDROWY"

  1. Czy podobał Ci się konkurs?
  2. Czy chciałbyś jeszcze raz wziąć udział w takim konkursie?
  3. Czy w konkursie dowiedziałeś się czegoś nowego dotyczącego dbania o zdrowie?
  4. Czy pytania były dla Ciebie zrozumiałe?
ANKIETA DLA CZŁONKÓW KOMISJI KONKURSU WIEDZY O ZDROWIU pt. "CHCĘ BYĆ ZDROWY"

Pragniemy poznać Państwa opinię o przeprowadzonym konkursie. Prosimy o wypełnienie tejże ankiety.
  1. Proszę w skali od 1 do 5 ocenić organizację konkursu
    1 2 3 4 5
  2. Czy pytania były adekwatne do wieku dzieci?
    Tak Nie
  3. Najciekawsze Państwa zdaniem były pytania typu:
    1. otwarte
    2. zamknięte
    3. testowe
    4. historyjki
    5. z rekwizytami
    6. scenki dramowe
    7. zagadki
    8. puzzle
  4. Czy Państwa zdaniem zabrakło jakichś ważnych tematów
    Tak Nie
    Jeśli tak, to jakich?
    .................................... ....................................
    .................................... ....................................
  5. Czy Państwa zdaniem cele konkursu zostały osiągnięte?
    1 2 3 4 5

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie